7 312 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Gjuta plintar i lera i norrland. Hur gör jag?
Sitter och planerar inför ett altanbygge och hittar inte de svar jag behöver trots väldigt mycket letande på google. 
Vi har tänkt gjuta egna plintar, måste borra ner runt 200cm i marken för att minimera risken för tjälskjutning. MEN hittar bara gjutrör som är 80cm, vad gör jag med resterande 120cm av hålet vi borrat upp? fyller med grus?
¤ Så hur gör jag när jag vill gjuta egna plintar och måste borra minst 200cm ner i marken?
Altanen kommer vara ca 60cm ovan mark, men vi tänkte att plintarna slutar max 10cm ovan mark och sätter sen fast stolparna (70*70) till staketet direkt i plinten och sen bjälklaget i den.
Kan man ha första plintraden med ett avstånd på 220cm från huset? (sen 200cm mellan varje plint i sidledd) Nästa hamnar på 330cm från huset. (Bärlina fastsatt i husvägg och bjälklagsreglar ut från den) Funderar på att ha bjälklaget/bärlinan i virke 45*195mm.
/kristina
Vi har tänkt gjuta egna plintar, måste borra ner runt 200cm i marken för att minimera risken för tjälskjutning. MEN hittar bara gjutrör som är 80cm, vad gör jag med resterande 120cm av hålet vi borrat upp? fyller med grus?
¤ Så hur gör jag när jag vill gjuta egna plintar och måste borra minst 200cm ner i marken?
Altanen kommer vara ca 60cm ovan mark, men vi tänkte att plintarna slutar max 10cm ovan mark och sätter sen fast stolparna (70*70) till staketet direkt i plinten och sen bjälklaget i den.
Kan man ha första plintraden med ett avstånd på 220cm från huset? (sen 200cm mellan varje plint i sidledd) Nästa hamnar på 330cm från huset. (Bärlina fastsatt i husvägg och bjälklagsreglar ut från den) Funderar på att ha bjälklaget/bärlinan i virke 45*195mm.
/kristina
Jag gjorde samma sak för ett par år sedan, men borrade inte riktigt lika djupt. Jag använde ett 80cm rör per hål, som jag tryckte ner "lagom" långt. Botten av hålet är rörformad och gick fint att gjuta i ändå och när betongen har brunnit behövs det ändå inte något stöd.
Om du använder ett jordborr (manuellt) och det inte rasar för mycket behöver du inte ha nåt gjutrör, alternativt sätter du flera gjutrör på varandra. Är i färd med att göra samma sak här hemma, men jag bor i västergötland, så jag kommer bara gräva 1 meter. Vad gäller 70x70 kan jag tycka att det låter lite klent? Nån annan som vet mer får gärna rätta mig, men jag kommer köra med tryckt 95x95 på stolparna. Vad gäller bärlinorna kommer jag köra med 2 meter i båda riktningar med tryckt 45x220 och 45x145 med cc 60 på reglarna. Första plintraden på 220cm från huset är inga problem, dimensionera bara bärlinorna rätt (rekomenderar 45x220 för att undvika svajningar). Det finns dimensioneringstabeller här på forumet, sök om du är osäker. Jag kommer inte sätta nån bärlina i väggen på huset utan köra med stolpskor till reglarna då jag sätter dessa direkt i betonggrunden, hur gör du?
70*70 vill jag helst ha på stolparna för inte få för maffigt intryck då stolparna till staketet kmr sitta på 110cm avstånd. (skruvar fast extra stolpar mellan stoplarna som sitter i plintarna)Glooie skrev:Om du använder ett jordborr (manuellt) och det inte rasar för mycket behöver du inte ha nåt gjutrör, alternativt sätter du flera gjutrör på varandra. Är i färd med att göra samma sak här hemma, men jag bor i västergötland, så jag kommer bara gräva 1 meter. Vad gäller 70x70 kan jag tycka att det låter lite klent? Nån annan som vet mer får gärna rätta mig, men jag kommer köra med tryckt 95x95 på stolparna. Vad gäller bärlinorna kommer jag köra med 2 meter i båda riktningar med tryckt 45x220 och 45x145 med cc 60 på reglarna. Första plintraden på 220cm från huset är inga problem, dimensionera bara bärlinorna rätt (rekomenderar 45x220 för att undvika svajningar). Det finns dimensioneringstabeller här på forumet, sök om du är osäker. Jag kommer inte sätta nån bärlina i väggen på huset utan köra med stolpskor till reglarna då jag sätter dessa direkt i betonggrunden, hur gör du?
Hade tänkt ha 45*220 på den extra bärlinan som hamnar på första plinraden och sen då 45*195 på resterande del i "ramkonstruktionen", även på reglarna. Sen 28*120 på trallen. cc60 på reglarna.
Har sökt efter dimentionstabeller utan att hitta något, får testa igen.
Stolpskor och även armering kommer åka ner i betongen i plintarna. Helt utan gjutrör vet jag inte om jag vågar köra. Vi dränerade om runt huset för 4år sedan och enligt mig är det matjord, sand och lera blandat där vi ska gjuta så ett rör behövs så inte betongen kan smita iväg i ev ihåligheter. (karln säger lera på gården) Men frågan är om vi behöver ha rör ända ner till botten eller om det räcker med något grusliknande i botten.
Som sagt det jobbigaste med altanen känns som just plintarna, att de görs rätt. Vi funderar även att på ett djup av ca20-30cm lägga cellplast eller liknande för att isolera runt plintarna för att minimera risken för att tjälen ska skjuta upp altanen.
Sen fäster vi balkskor i bärlinan som sitter fast i väggen och sen reglar från dem rakt ut mot bjälklaget längst ut.
/K
Klicka här för att svara