7 941 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
plintar på berg
Hej, ska göra en liten utbyggnad på 8 kvm till mitt fritidshus och har grävt ner till berget och tänkt gjuta plintar som blir ca 80 cm höga. Finn fem (eller varfritt antal) fel i följande metod:
1) Borra 3 st hål 14mm, 20 cm djupt med något olika lutning.
2) Slå ner armeringsjärn 14 mm, 1 meter långa i hålen.
3) Placera gjutrör 80 cm, 20 cm diam. över järnen.
4) Fyll på betong (och stoppa i beslag som ska gjutas fast överst)
Tack/david
1) Borra 3 st hål 14mm, 20 cm djupt med något olika lutning.
2) Slå ner armeringsjärn 14 mm, 1 meter långa i hålen.
3) Placera gjutrör 80 cm, 20 cm diam. över järnen.
4) Fyll på betong (och stoppa i beslag som ska gjutas fast överst)
Tack/david
Jag tror inte att betongen kommer rinna ner hela vägen i hålen och förankra armeringsjärnen i berget om man låter järnen sitta där och bara fyller på med betong. Jag skulle antingen använda ankarmassa typ sika anchorfix eller liknande. Det fungerar säkert att när man blandar betongen dra upp järnen hälla i en skvätt och se till att de kommer ner ordentligt i hålet. Annars skulle jag gjort på samma sätt som du föreslår. Dock är jag ingen expert på förankring av plintar utan en glad amatör. =)
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Verkar lite väl ambitiöst att borra 20 djupt, däremot skulle jag borra 50 mm i diameter, fylla med bruk och stoppa i järnen som tobben skriver. Med betong runt järnet så rostar det inte. Å andra sidan finns det rostfri armering.
Protte
Protte
Målet för armeringen är bara att se till att plinten står still i sida. Man behöver således inte gjuta fast dem i berget.
Normalt sett kör man med vanlig armering men kan du så ta rostfri, Sen tror jag att du kan gå ned till 12 mm utan problem
Normalt sett kör man med vanlig armering men kan du så ta rostfri, Sen tror jag att du kan gå ned till 12 mm utan problem
Mats_o har rätt !
Såvida man inte har ett vindutsatt läge. Då bör man förankra plintarna. Hus på plintar kan nämligen få ganska regäla lyftkrafter. Detta gäller vid nybyggnation av större hus.
På en liten utbyggnad som din är det helt försumbart.
Plintar kan man förankra genom kemankare som Tobben skriver eller genom att borra armeringshålen snett.
Tänkte bara att jag skulle nämna detta så att ingen läser och sedan bygger en hel stuga i vindutsatt läge och glömmer att förankra den.
Såvida man inte har ett vindutsatt läge. Då bör man förankra plintarna. Hus på plintar kan nämligen få ganska regäla lyftkrafter. Detta gäller vid nybyggnation av större hus.
På en liten utbyggnad som din är det helt försumbart.
Plintar kan man förankra genom kemankare som Tobben skriver eller genom att borra armeringshålen snett.
Tänkte bara att jag skulle nämna detta så att ingen läser och sedan bygger en hel stuga i vindutsatt läge och glömmer att förankra den.
Tackar för svar och tips! kanske kollar på rostfri armering då om det inte är jättedyrt. Borde inte vara någon större fara med lyftkrafterna, blir dessutom återfyllt mer eller mindre runt plintarna så inte väldigt mycket luft upp till bjälklaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden