Jag håller på att försöka få lite ordning på tomten efter ett nybygge. Runt huset ligger singel 16/32 och djupet på detta lager varierar mellan 10cm och 2.5 meter (under singeln har vi äkta svenskt urberg).

Jag har läst en massa bra beskrivningar av förarbete inför plattsättning men alla dessa förutsätter att man gräver ett hål i gräsmattan och har matjord under.

Hur bör jag göra?

1. Jag antar att 16/32 fungerar som bärlager? Det är ju inte vad som rekommenderas men samtidigt är det inte packningsbart och det kommer ingenstans.

2. Kan man lägga duk rakt på 16/32 innan sättsanden för att förhindra att sättsanden försvinner ner i singeln och sätter igen dräningsrör, brunnar med mera? Är det i så fall bara att lägga duken rakt på singeln? Det känns som om den lätt slits sönder.

Hej

Hur bra justerat i höjd är 16-32? så här spontant känns det som att det kanske skulle behöva jämnas till med typ 8 cm 0-16 eller 0-32. Tänk på att överkant på bärlagret ska följa plattornas lutning. Dvs tjockleken på stockningen ska vara samma under hela ytan.

annars är det inget problem med duk direkt på 16-32 det håller den för iaf från klass N2 och uppåt

mvh wasa

Jag tror faktiskt att nuvarande lager har jämn höjd. Dels var vi noga när vi la ut det (eftersom vi har behövt gå på det under ett par års tid) och dels är det av samma skäl numera vältrampat :)

Kanon med duken, då vet jag det. Idé att lägga dubbla lager eller är det meningslöst?

Att padda singeln lär inte ge någonting men bör man padda stockningen? Min farsa påstår att det inte behövs men å andra sidan la man väl plattorna rätt i jorden när han höll på som mest :)

harry73
Jag antar att makadamlagret är ett dräneringslager. Så lägg gärna ner på dräneringslagret geoduk så att du inte smutsar ner din dränering.

Du behöver inte dubbla lager men se till att du får överlapp i skarvarna på minst 500 mm...

På jobbet paddar vi väldigt sällan stockningen men jag vet att det är många som anser att man ska göra det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.