3 073 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Stenlägga uppfart + fiberkabel (Internet)
Hej!
Jag håller på och fixar uppfarten till huset som ska stenläggas. Grovgörat är gjort och snart ska stenläggningen påbörjas. Eftersom det är nedgrävt tänkte jag passa på med ett pem-rör/slang för fiberkabeln innan stenläggningen. Uppfarten kommer att användas mycket som parkering och därför undrar jag huruvida pem-rör/slang håller emot trycket från bilarna ovanifrån. Om pem-rör/slang tål sådant tryck och påfrestningar behöver jag endast 10m från trottoaren till huset. Om pem-röret ej håller behöver jag minst 25m då jag måste lägga pem-röret från trottoaren men vid kanten av uppfarten varvpå sträckan till huset blir längre.
Ni som är kunniga får gärna vara behjälpliga.
Mattias
Jag håller på och fixar uppfarten till huset som ska stenläggas. Grovgörat är gjort och snart ska stenläggningen påbörjas. Eftersom det är nedgrävt tänkte jag passa på med ett pem-rör/slang för fiberkabeln innan stenläggningen. Uppfarten kommer att användas mycket som parkering och därför undrar jag huruvida pem-rör/slang håller emot trycket från bilarna ovanifrån. Om pem-rör/slang tål sådant tryck och påfrestningar behöver jag endast 10m från trottoaren till huset. Om pem-röret ej håller behöver jag minst 25m då jag måste lägga pem-röret från trottoaren men vid kanten av uppfarten varvpå sträckan till huset blir längre.
Ni som är kunniga får gärna vara behjälpliga.
Mattias
Förlägg slangen 50cm under mark så är det inga problem.
Om jag ska va ärlig vet jag inte prisbilden på en pemslang men att använda pem i tanke för att skydda fibern är overkill.
Jag lade mitt fiber i ett VP-rör förra sommaren
Om jag ska va ärlig vet jag inte prisbilden på en pemslang men att använda pem i tanke för att skydda fibern är overkill.
Jag lade mitt fiber i ett VP-rör förra sommaren
Slangen är under markytan ca 40cm. Tror denna kommer att hålla utan problem. Snackade med en kunnig fackman inom detta område och han uppgav att pem rör är mycket motståndskraftiga och hållbara näsintill i alla väderlek.
10m köpte jag för ca 220kr
10m köpte jag för ca 220kr
Jag håller på med samma roliga jobb, stensätter uppfarten alltså och då fiber troligen kommer att läggas ner i gatan utanför till hösten, så passar jag även på att lägga ner just pemrör. Jag fick 2 meters stumpar på jobbet, vilka jag har skarvat ihop på en sträcka av ca 20 meter. Röret hamnar ca 30 cm djupt, på det har jag komprimerat bärlag och röret trycks inte ihop. Att det sedan trycks ihop av biltrafik har jag svårt att tro.
Glöm bara inte att lägga i en draglina i ditt pemrör om du nu lägger det som förberedelse för fiberindragning
Glöm bara inte att lägga i en draglina i ditt pemrör om du nu lägger det som förberedelse för fiberindragning
Klicka här för att svara