Min första tråd!

Hur ska man göra när man lägger ny dränering och framförallt isolerar då jag kommer fram till ett hinder i form av en entretrappa? Trappan har 2 steg, den är 2,3m bred och 1,5m djup.
Vågar man gräva under? Det är gjutet en bit en från trappans underkant som man kan se på bilden.
Jorden jag gräver är ganska "lös" lite ganska.. hmm sandig, så det känns inte så stabilt.

Försöker läsa mig till hur jag ska göra men det står still.

Stort behov av hjälp. (Jag gräver för hand, härligt :o )

WP_20140314_001öl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ritning.jpg
Skapa konto

Jag hade aldrig vågat gräva under, speciellt inte handgräva. Den där betongklumpen vill man inte ha över sig. När vi dränerade så rev vi trappen men hade dock inget tak över med stödpelare. Trappen var 6 trappsteg hög tror jag och under denna hade de nog passat på att slänga överblivna betonghålsten och betonggjutning så det vägde nog 3-4 ton. Trappen hade det regnat på och genom åren har vatten trängt ner under och haft svårt att ta sig därifrån. Min ganska lerhaltiga jord var så vattenmättad att det vi grävde upp under trappen nära på gick att dreja skålar av... Jag är nöjd med beslutet vi tog att riva trappen så vi både kunde dränera och isolera.

Tyvärr bara att riva om du vill ha det riktigt dränerat hela vägen. Trappen kommer att rasa om du gräver under den.

peternicklas
Jag försökte att rive en sådan trapp på vårt hus. den var ingjuten i plattan, hade en stöd hela vägen ner till sulan så det blev till att bila hål i den för dagvattenledningen. Dränneringen gick i en kanal under trappen. Kolla lite försiktigt hur den sitter fast.

Kom på en sak till. Marken sätter sig en tid efter dräneringen även om man paddar väl och under trappen har du inte möjlighet att padda så hela din trapp kommer efter ett tag hänga i luften.

Ligger det ingen rör där sen innan du kan använda?

Tack för alla svar
Det känns inte bra att gräva under den, som ni ser på bilden så har det redan rasat lite på sidan, det är ganska sandigt material jag gräver i. Att riva den kommer jag inte göra. Vi har inget problem med dräneringen, anledningen är egentligen att jag vill ha på lite isolering för bättre källarklimat, men tänkte lika väl lägga extra dräneringsrör. (ihopkopplat)
Har inte grävt ner hela vägen ner till sulan, men enl ritningen ligger det dräneringsrör i plast längs huset, så ja, dessa går väl att använda.
En tanke jag hade: Skulle man kunna lägga en dränering och isolering runt trappen istället? Eller iaf isolering på sidorna. Det nya dräneringsröret skulle ju kunna kopplas på på det gamla då.
Är ni med?

Entreprenören/ni borde ju kunna stämpa upp denna trappa.

Vi satte isodrän för ett år sedan. Och då använde vi det befintliga rören under vår trappa. Sedan ska man montera isodränen en meter ut på tillbyggnader.

Men gräver du verkligen för hand?

Jag grävde under min men om man vågar det beror ju helt på hur den är grundlagd och hur den sitter fast i huset..I mitt fall satt trappen fast i huset med jättegrova rundjärn och ytterkanten stod på massor av sten som satt fast rejält. Det rörde sig inte en millimeter trots att jag grävde en tunnel hela vägen under.

gnuttisch skrev:
Vi satte isodrän för ett år sedan. Och då använde vi det befintliga rören under vår trappa. Sedan ska man montera isodränen en meter ut på tillbyggnader.

Men gräver du verkligen för hand?
Jag funderar nog på att göra som ni, använda de gamla röret, men kanske rensa upp lite kring det där jag kan och byta ut makadamen.
Vi gräver för hand.

Eld skrev:
Jag grävde under min men om man vågar det beror ju helt på hur den är grundlagd och hur den sitter fast i huset..I mitt fall satt trappen fast i huset med jättegrova rundjärn och ytterkanten stod på massor av sten som satt fast rejält. Det rörde sig inte en millimeter trots att jag grävde en tunnel hela vägen under.
Vet inte exakt hur den sitter fast i huset, men första steget är troligen lite längre gjutet, så det går ner längre i jorden. Det viktiga på trappan är just vad den står på, med tanke på de moment som blir, "vridningen" när man börjar ta bort jord under. När vi grävt hittills så har det enl, mig varit lättgrävt och sandigt, därför blir jag lite "rädd" att gräva under trappan.

Går ju alltid att borra fast trappen med en vinkel mot huset så den sitter fast där i alla fall då går det att gräva under utan risk för att den rasar ner.

Jag rev min trappa. Först kändes det onödigt men den visade sig vara på gränsen att rasa självmant. Betongen hade vittrat sönder och armeringsnätet i var tunt som sytråd. Känns i efterhand riktigt bra! Istället blev det denna. ;) ImageUploadedByByggahus.se1394971213.661286.jpg
Skapa konto

smurfen72 skrev:
Går ju alltid att borra fast trappen med en vinkel mot huset så den sitter fast där i alla fall då går det att gräva under utan risk för att den rasar ner.
Skulle man sätta en vinkel måste man ju beräkna väggen för de vridmoment som blir mot just väggen.
Det blir ju inte bara trappans tyngd som vill vrida in mot huset ifall marken ger vika, utan även taget ovan trappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.