Hej,
Förra husägaren gjorde en variant av att dränera husgrunden (oisolerad platta på marken), så han grävde upp jord el. dyl. runt huset och lade i tvättad sten i fraktionen 8-16 i en lång "påse" av markduk. Så långt, så bra. Men sen lade han 0-4 ovanpå påsen... I min värld borde det vara fortsatt 8-16 ovanpå påsen för att inte stänga in fukt mot husgrunden som finns i det fina materialet. Så jag håller på att byta ut finmaterialet mot 8-16.
Vill bara kolla så jag inte tänker fel? Det är väl inget som kan bli dåligt av att låta det kunna bli så torrt som möjligt?
(Jag vet, det är en snål-variant av dränering i vilket fall...)
Mvh
Mats
Förra husägaren gjorde en variant av att dränera husgrunden (oisolerad platta på marken), så han grävde upp jord el. dyl. runt huset och lade i tvättad sten i fraktionen 8-16 i en lång "påse" av markduk. Så långt, så bra. Men sen lade han 0-4 ovanpå påsen... I min värld borde det vara fortsatt 8-16 ovanpå påsen för att inte stänga in fukt mot husgrunden som finns i det fina materialet. Så jag håller på att byta ut finmaterialet mot 8-16.
Vill bara kolla så jag inte tänker fel? Det är väl inget som kan bli dåligt av att låta det kunna bli så torrt som möjligt?
(Jag vet, det är en snål-variant av dränering i vilket fall...)
Mvh
Mats
Det spelar ingen praktisk betydelse. Om den lilla fukt som 0-4 binder är ett problem för husgrunden så finns det andra större att ta tag i 
Annorlunda sätt att dränera måste jag säga.
Annorlunda sätt att dränera måste jag säga.
Närmast grunden kan du köra på 8-16 men ovanpå "påsen" ska du ha mer kompakta material som inte släpper genom vatten lika lätt. Regnvattnet vill du leda bort från huset inte ner i dräneringen. Sen vetefan om det är så bra att skippa röret. Om du ändå gräver upp, dra dit ett rör som du leder till en stenkista.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag hade inte tagit bort det täta materialet. Man vill inte ha ner mer ytvatten än nödvändigt. Tror faktiskt dräneringen funkar sämre än om du låter det vara.
Som sagt om du gräver bort även makadam lägg ner ett rör som du ansluter till dagvatten, men då håller du helt plötsligt på med en omdräneringen vilket man nog vill ha indikationer på att det behövs innan man gör den...
Om det är fall på marken under påsen och påsen är ansluten till en stenkista eller kan rinna av tycker jag det borde kunna funka som det är. Förstås bättre med rör men vattnet rinner ju även mellan makadamet, så rör tänker jag mig är lite extra trygghet att det inte sätts igen.
Som sagt om du gräver bort även makadam lägg ner ett rör som du ansluter till dagvatten, men då håller du helt plötsligt på med en omdräneringen vilket man nog vill ha indikationer på att det behövs innan man gör den...
Om det är fall på marken under påsen och påsen är ansluten till en stenkista eller kan rinna av tycker jag det borde kunna funka som det är. Förstås bättre med rör men vattnet rinner ju även mellan makadamet, så rör tänker jag mig är lite extra trygghet att det inte sätts igen.
Redigerat:
Gäller det ett större område ska det, som tidigare skribenter skrivit, vara ett "tätt" material som får ytvattnet att rinna från huset och inte ner i dräneringen. Jag tolkade det som en litet område närmast husgrunden, typ
,
där spelar fraktionen ingen betydelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
där spelar fraktionen ingen betydelse.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Fast det är väl precis vid husgrunden det ska vara tätt och falla från huset? Annars rinner ju vattnet ner och fuktbelastar grund och dränering.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ja det bör inte regna så mycket där och är det fall även utanför bör det inte rinna in mot.
Fast jag hade nog ändå velat ha det tätt så allt vatten som rinner efter fasad och smältande snö inte åker ner.
Finns väl knappast någon vinst med att ha dränerande material mot husgrunden. Kattskallar som på din bild med typ stenmjöl eller 0-4 borde funka bra.
Jag vet inte om det kan torka ur med makadam hela vägen upp till ytan, har svårt att tro det, tänker mig även att det blir kallras, men har noll koll... Dessutom är nog skillnaderna hypotetiska
Fast jag hade nog ändå velat ha det tätt så allt vatten som rinner efter fasad och smältande snö inte åker ner.
Finns väl knappast någon vinst med att ha dränerande material mot husgrunden. Kattskallar som på din bild med typ stenmjöl eller 0-4 borde funka bra.
Jag vet inte om det kan torka ur med makadam hela vägen upp till ytan, har svårt att tro det, tänker mig även att det blir kallras, men har noll koll... Dessutom är nog skillnaderna hypotetiska
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet som jag vill komma bort från, är att jag på några få ställe har lite puts som släppt från plattan/gråsten (frostsprängning?). Till saken hör också att det är på en gammal del av huset med korsvirke och obestämbar platta.
På bilden syns bara översta lagret av 8-16, 2cm under den börjar 0-4.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden