Har precis köpt ett gammelhus me källare 60-tal.
Källarväggarna är uppmurade med betonghålsten.
Valvet är gjutet.
Spontant är de inga problem att ta ner hela skiljeväggen men är lite osäker.
Tanken va väll att bara bredda 30cm drygt åt nåt håll.
Den övriga bärande konstruktionen går längstmed huset.
Men frågan är om denna vägsnutt bär en del av valvet?
Är själv byggare men har lite koll på dessa gammla konstruktioner.
Åsikter?
Källarväggarna är uppmurade med betonghålsten.
Valvet är gjutet.
Spontant är de inga problem att ta ner hela skiljeväggen men är lite osäker.
Tanken va väll att bara bredda 30cm drygt åt nåt håll.
Den övriga bärande konstruktionen går längstmed huset.
Men frågan är om denna vägsnutt bär en del av valvet?
Är själv byggare men har lite koll på dessa gammla konstruktioner.
Åsikter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Min källare är väldigt lik din, och de väggar som inte är bärande är avsevärt tunnare. Jag skulle inte våga slå ner den väggen utan vidare. Det ligger förmodligen en rejäl betongbalk ovanför öppningen. den behöver nog ersättas med en längre balk om du gör en större öppning.
Min gissning är att väggen stod där när valvet gjöts, och att det därför vilar på väggen, men jag vet ju inte säkert.
Min gissning är att väggen stod där när valvet gjöts, och att det därför vilar på väggen, men jag vet ju inte säkert.
Håller med Magnus, det ser ut att vara en balk eller rättare sagt det är en balk annars hade det inte hållit.
Väggen är förmodligen bärande och måste ersättas med stålbalk eller liknande.Med det sagt så får man förmodligen också göra golvfundament till pelarna då jag tvivlar på att golvet är tjockare än 6-10cm.
Väggen är förmodligen bärande och måste ersättas med stålbalk eller liknande.Med det sagt så får man förmodligen också göra golvfundament till pelarna då jag tvivlar på att golvet är tjockare än 6-10cm.
Mmm låter vettigt.
Har inte orkat testa borra å se om de är nån balk ovanför men får väll ta in Hiltin å testa
På bild 3 så är den vänstra väggen om öppningen betonghålsten den högra är bara siporex mot det gamla pannrummet.
Dvs dom bärande väggarna livar inte med varandra där.
Men men bättre å testborra än att spekulera mer
Om de nu är en balk kanske man skulle kunna snedskära så man får mer bredd längre ner.
Lite pizzastuk
Vill kunna böka in vattenskotran där på vintern å behöver 25-30 cm till.
Har inte orkat testa borra å se om de är nån balk ovanför men får väll ta in Hiltin å testa
På bild 3 så är den vänstra väggen om öppningen betonghålsten den högra är bara siporex mot det gamla pannrummet.
Dvs dom bärande väggarna livar inte med varandra där.
Men men bättre å testborra än att spekulera mer
Om de nu är en balk kanske man skulle kunna snedskära så man får mer bredd längre ner.
Lite pizzastuk
Vill kunna böka in vattenskotran där på vintern å behöver 25-30 cm till.
Klicka här för att svara