3 988 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Uttorkning betongplatta voter?
Hej alla på forumet.
Efter att ha varit medlem här (och läst mycket) i flera år gör jag mitt första inlägg.
Vänder mig till er med erfarenhet, om ni har några råd eller tips att dela med er av.
Låtit bygga via splittad entreprenad 2 betonghus, och har nu fått läsa på mer om betong
än vad jag trodde skulle behövas som privatperson…
Grunderna är uppbyggda med cellplast från supergrunds koncept för att förhindra köldbryggor U-grund, och gjöts i mars 2014. Efter gynnsamma torkförhållanden taktätt hus (de senaste månaderna även med golvvärmen påslagen, byggfläktselement och avfuktare, över 25 grader invändigt) blir det inte torrt. De ena husets vot (betongkvalite torkbi5) torkar inte ut. Är istället enligt senaste RBK mätningen RF 95.9%…. Enligt betongleverantören kanske de kan torka ut till under 90% tills nästa sommar...
Nu upptäckte precis golvläggarna att isoleringsremsa på insidan mellan vot och betongelementsväggen är fuktig (blöt) efter flera månader, i somras förseglades utsidan mellan plattan och betongväggen med nån slags siliconfog. Väggelementen är utvändig "puts"betong, sen 27 cm cellplastkärna, och inre bärande betongvägg är 8 cm. Isoleringen mellan vägg och vot är någon slags gul remsa som är tunt inplastad och har rullats ut omlott i 3 lager. De ligger små hårdplastbrickor som distanser i mellanrummet mellan vägg och platta är ca 3,5 cm. Invändigt är betongplattan är uttorkad till RF ca 83% (C25/30), och kommer låta limma trägolv (fiskbensparkett). För att skydda inne i huset från uppträngande vot-fukt har jag kontrollerat förslaget att lägga på öppen diffusionsspärr med Florosil. Min KA rekomenderar att borra "luftningshål" genom den utvändiga silikonspärren vid varje meter för att på så vis försöka få ut fukten.
Mina funderingar är, vad kan skademässigt hända om fukten blir kvar i den gula isoleringen?
Vad bör det annars vara för typ av isolering mellan Vot och betongelementsväggen?
Tack på förhand.
Efter att ha varit medlem här (och läst mycket) i flera år gör jag mitt första inlägg.
Vänder mig till er med erfarenhet, om ni har några råd eller tips att dela med er av.
Låtit bygga via splittad entreprenad 2 betonghus, och har nu fått läsa på mer om betong
än vad jag trodde skulle behövas som privatperson…
Grunderna är uppbyggda med cellplast från supergrunds koncept för att förhindra köldbryggor U-grund, och gjöts i mars 2014. Efter gynnsamma torkförhållanden taktätt hus (de senaste månaderna även med golvvärmen påslagen, byggfläktselement och avfuktare, över 25 grader invändigt) blir det inte torrt. De ena husets vot (betongkvalite torkbi5) torkar inte ut. Är istället enligt senaste RBK mätningen RF 95.9%…. Enligt betongleverantören kanske de kan torka ut till under 90% tills nästa sommar...
Nu upptäckte precis golvläggarna att isoleringsremsa på insidan mellan vot och betongelementsväggen är fuktig (blöt) efter flera månader, i somras förseglades utsidan mellan plattan och betongväggen med nån slags siliconfog. Väggelementen är utvändig "puts"betong, sen 27 cm cellplastkärna, och inre bärande betongvägg är 8 cm. Isoleringen mellan vägg och vot är någon slags gul remsa som är tunt inplastad och har rullats ut omlott i 3 lager. De ligger små hårdplastbrickor som distanser i mellanrummet mellan vägg och platta är ca 3,5 cm. Invändigt är betongplattan är uttorkad till RF ca 83% (C25/30), och kommer låta limma trägolv (fiskbensparkett). För att skydda inne i huset från uppträngande vot-fukt har jag kontrollerat förslaget att lägga på öppen diffusionsspärr med Florosil. Min KA rekomenderar att borra "luftningshål" genom den utvändiga silikonspärren vid varje meter för att på så vis försöka få ut fukten.
Mina funderingar är, vad kan skademässigt hända om fukten blir kvar i den gula isoleringen?
Vad bör det annars vara för typ av isolering mellan Vot och betongelementsväggen?
Tack på förhand.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Blir lite orolig/fundersam för att borra upp yttre siliconfogen, nu när det blir fuktigare väderlag (med blåst regn och snö), om de ligger gulisolering som blöta tvättsvampar mellan betongvot och betongväggselement. Undrar om fukten verkligen drivs ut med uppborning inför vintern...
Nån som vet vem (professionell expertis) man kan kontakta för en "second opinion"?
Tar gärna tips i PM om de strider mot någon forumregel att namnge firmor/företagare.
Nån som vet vem (professionell expertis) man kan kontakta för en "second opinion"?
Tar gärna tips i PM om de strider mot någon forumregel att namnge firmor/företagare.
Har du ingen undergjutning under betongväggen på insidan? Pallningsbrickorna kan deformeras över tid av trycket. Jag skulle inte öppna upp på utsidan, plastat drev kommer inte att torka utav det. Om du är orolig ta bort drevet och ersätt det med nytt. Angående uttorkningen av betongen så får du försöka öka temperaturen i betongen för att torka ur den fortare. Men om du har fukttillskott fortfarande så kommer den inte att torka ur, så bort med det fuktiga.
Stort tack för svar, och tips Matti_75! Jo, det är undergjutning på betongväggens insida, invändigt mot plattan, De är så väggelementen är fogade mot plattan mot voterna. Är dock just nu inte säker om det gjorts med betong, eller flytspackel . Funderar på att öppna upp siliconfog utvändigt, riva ut drevisoleringen och trycka in vattenavisande (blå eller rosa) cellplast istället, speciellt om drevningen inte torkat ut.
Kommer att låta fuktmäta drev. Det som jag finner smått oroväckande just nu är om de blir minusgrader snart i vinter, och den fuktiga (blöta drevingen) istället fryser och sen expanderar. Ska kolla vad byggingjenörerna vid villaägarnas riksförbund har för utlåtande om detta.
Kommer att låta fuktmäta drev. Det som jag finner smått oroväckande just nu är om de blir minusgrader snart i vinter, och den fuktiga (blöta drevingen) istället fryser och sen expanderar. Ska kolla vad byggingjenörerna vid villaägarnas riksförbund har för utlåtande om detta.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Gjöt du C25/30 i voten också? Och mäter fukt på 40% av djupet? Då är jag rädd för att det kommer ta en väldigt lång tid, oavsett vad du gör.triplex skrev:Stort tack för svar, och tips Matti_75! Jo, det är undergjutning på betongväggens insida, invändigt mot plattan, De är så väggelementen är fogade mot plattan mot voterna. Är dock just nu inte säker om det gjorts med betong, eller flytspackel . Funderar på att öppna upp siliconfog utvändigt, riva ut drevisoleringen och trycka in vattenavisande (blå eller rosa) cellplast istället, speciellt om drevningen inte torkat ut.
Ska man vara väldigt seriös lägger man typ vct 0,38 i voterna, och gjuter plattan med vct 0,50 eller så. Annars fuktmäter man bara plattan och det funkar nog utan några som helst problem.
Nej Voterna är gjutna med Torkbi5, och VCT 0.52, mätningarna görs av auktoriserad RBK på 13cm djup….Stringfellow Hawke skrev:
Har själv (i efterhand) även laddat ner och labbat med programmet TorkaS…efter att ha snackat runt med cbi.se m.fl...
Har idag talat med villaägarnas riksförbund rådgivare, han (var glad - för han hade inte hör detta förut, som en annars återkommande "dusssinfråga") tipsade om att anlita en sakkunnig fuktexpert (som kan hittades via av VRF rekommenderad samlings/förmedlingsajt byggdoktor.com). Sagt och gjort, kontaktat denne (inte billig timtaxa...), men vi ses i morrn. Fokus nu är på att lösa problemet. Lutar just nu att betongväggselementleverantören som monterade drevet får reklamation, riva ut allt och sen lägga in nytt drev...
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ok, som sagt, med den RF du har i plattan skulle jag inte vara orolig. Fukten i betongen jämnar ut sig med tiden.triplex skrev:Nej Voterna är gjutna med Torkbi5, och VCT 0.52, mätningarna görs av auktoriserad RBK på 13cm djup….
Har själv (i efterhand) även laddat ner och labbat med programmet TorkaS…efter att ha snackat runt med cbi.se m.fl...
Har idag talat med villaägarnas riksförbund rådgivare, han (var glad - för han hade inte hör detta förut, som en annars återkommande "dusssinfråga") tipsade om att anlita en sakkunnig fuktexpert (som kan hittades via av VRF rekommenderad samlings/förmedlingsajt byggdoktor.com). Sagt och gjort, kontaktat denne (inte billig timtaxa...), men vi ses i morrn. Fokus nu är på att lösa problemet. Lutar just nu att betongväggselementleverantören som monterade drevet får reklamation, riva ut allt och sen lägga in nytt drev...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden