Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Hallå där,
Så, vi satte häromdagen igång med att strippa entrehallen på tapeter för att måla om och i samband med det så tog vi bort golvlisterna. Längs ena väggen upptäckte vi då detta:
Har vi rätt som misstänker att det svarta på bilderna är mögel? Hallen ligger på nedersta våningen i ett sutterränghus och golvet ifråga är någon sorts hemskt laminatgolv som ligger ovanpå platta på betong (vet ej exakt hur det är gjort). Väggen ifråga är betongvägg som senare klätts med gips och alltså tapet på gipset.
Så, nu funderar vi på vad vi ska göra. Ska man ta in någon att kolla upp detta? Blanda in försäkringsbolag? Skrapa bort även denna tapet för att se om det gått djupare in i väggen? (än så länge har vi inte skrapat bort just det svarta av rädsla för att så att säga ta bort "bevis" OM vi nu ska blanda in försäkringsbolag)
Tacksam för idéer!
Så, vi satte häromdagen igång med att strippa entrehallen på tapeter för att måla om och i samband med det så tog vi bort golvlisterna. Längs ena väggen upptäckte vi då detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har vi rätt som misstänker att det svarta på bilderna är mögel? Hallen ligger på nedersta våningen i ett sutterränghus och golvet ifråga är någon sorts hemskt laminatgolv som ligger ovanpå platta på betong (vet ej exakt hur det är gjort). Väggen ifråga är betongvägg som senare klätts med gips och alltså tapet på gipset.
Så, nu funderar vi på vad vi ska göra. Ska man ta in någon att kolla upp detta? Blanda in försäkringsbolag? Skrapa bort även denna tapet för att se om det gått djupare in i väggen? (än så länge har vi inte skrapat bort just det svarta av rädsla för att så att säga ta bort "bevis" OM vi nu ska blanda in försäkringsbolag)
Tacksam för idéer!
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Det är alltså ett hus och väggen det gäller är alltså en yttervägg.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Ok, har nu rivit bort tapeten det svarta satt på och vad den är så verkar det inte ha gått igenom tapeten ens. Då är det väl knappast troligt att jag hittar nåpgonting bakom gipset eller? Fuktmätare har jag inte tillgång till nu. Hur det ser ut under golvet undrar vi också.... Bör man på något sätt ta sig en titt där och i så fall hur?
Produkter som diskuteras: "Fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hur ser det ut på utsidan väggen? Finns det någonting som kan trycka på fukt där?
Jag skulle villa kolla under golvet så det inte är fukt som kommer därifrån. Hur vet jag inte riktigt men på något sätt måste väl golvet tas upp. Kanske passa på att lägga nytt
Börja med att mäta fukten innan du river för mycket.
Jag skulle villa kolla under golvet så det inte är fukt som kommer därifrån. Hur vet jag inte riktigt men på något sätt måste väl golvet tas upp. Kanske passa på att lägga nytt
Börja med att mäta fukten innan du river för mycket.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Inget syns på utsidan av väggen, där är bara luft så att säga. Hade en kille här idag som verkade helt inne på att det är mögel som kommer från golvet (där vi alltså har laminat som ligger på platonmatta på en så gott som oisolerad platta på mark. Han tyckte att vi skulle testa med mer ventilerande lister till en början iaf. Vi ska nog lägga nytt golv inom en inte alltför avlägsen framtid men absolut inte nu (det ska göras om en del där nere) och därför tar det emot att riva i detta skräpgolv...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kontrollfråga 1: Hur är väggen uppställd på golvet/plattan.
Det är väl ganska sannolikt att det är den vägen fukten tar sig in,
precis som holmberg87 skriver.
Syllen ingjuten i betongplattan? Ingen pappisolering under syllen? ...
Det är väl ganska sannolikt att det är den vägen fukten tar sig in,
precis som holmberg87 skriver.
Syllen ingjuten i betongplattan? Ingen pappisolering under syllen? ...
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Detta är källarplanet i ett sutteränghus. Väggen är gjord av YTong 250 och står väl direkt på plattan såvitt jag kan se. Syllen är väl om jag fattat det rätt (fullt möjligt att så inte är fallet) balken "trädelen" av huset vilar på mot "betongdelen" och borde väl då vara i takhöjd från detta rum sett så den borde väl inte spela in här eller? Såvitt jag kan tolka ritningarna som hastigast så ligger det på denna betongvägg nämligen en balk med pappisolering under, men det är som sagt i detta rums takhöjd....
Troligen samma som vi hade när vi köpte vår kåk från -77. Eftersom du skriver Ytong kan jag misstänka att huset har några år på nacken...
Är det platta på mark?
I vårt fall så hade förra ägaren lagt nytt golv och hade då flytspacklat för att få plattan jämn och hade sen lagt plast på och så billig parkett på det. Det har då inneburit att fukten från plattan (eftersom det är platta på mark) har vandrat under plasten ut i väggarna. Där det då finns papper börjar det växa, speciellt bakom lister.
Vi hade som sagt samma sak (men mer än ni) när vi köpte vårt hus.
Vi har rivit bort alla tapeter och skivor har nu putsade och målade väggar hela suterrängplanet. Vi har också lagt in Nivellgolv för att kunna ha golvvärme.
Är det platta på mark?
I vårt fall så hade förra ägaren lagt nytt golv och hade då flytspacklat för att få plattan jämn och hade sen lagt plast på och så billig parkett på det. Det har då inneburit att fukten från plattan (eftersom det är platta på mark) har vandrat under plasten ut i väggarna. Där det då finns papper börjar det växa, speciellt bakom lister.
Vi hade som sagt samma sak (men mer än ni) när vi köpte vårt hus.
Vi har rivit bort alla tapeter och skivor har nu putsade och målade väggar hela suterrängplanet. Vi har också lagt in Nivellgolv för att kunna ha golvvärme.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Stämmer bra. Huset (källargrund) är från 38 men utbyggnaden (som hela hallen befinner sig i och som är gjort som platta på mark) är från 75 och precis som hos er så har nog tidigare ägaren lagt nytt golv, laminat på platonmatta. Hur funkar det med värmegolv utan isolerad platta, är inte det också någoty som inte rekommenderas generellt?
Vi tänker som sagt lägga om golvet till slut, problemet vi har i hallen är att det redan är ganska lågt i tak så jag vill inte tappa ytterligare...
Vi tänker som sagt lägga om golvet till slut, problemet vi har i hallen är att det redan är ganska lågt i tak så jag vill inte tappa ytterligare...
Vi har Nivell golv under...Glad Amatör 76 skrev: