Hej,

Ska skicka ut offertunderlag för platta på mark till ett garage.
Efter lite letande hade jag tänkt följande spec:

Kvalitet C25/30-16-S4
Tjocklek: 100mm
200mm cellplastisolering
Stålglättad

Hur ska jag speca:
- armeringen
- plattans planhet
- vilka typer av ytbehandling finns det om man inte vill måla betingen

/Dea

För att kunna begära in en offert med kvalitet så måste du ha en konstruktion klar med vettigt ritningsunderlag.

En platta på mark kan ju se ut på många olika vis, bla så beror det väldigt mycket på om du skall använda kantelement, gjuta med vot eller kantbalk tillsammans med någon form av block. Du måste veta dina laster på byggnaden för att dimensionera detta. Stora tunga fordon eller punktlaster från maskiner kanske t.o.m kräver dubbelarmering av golvet.
Eftersom det verkar som att du inte ska ha ytbeläggning på golvet kanske man t.o.m ska gå upp i betongkvalitet för att klara slitage från tex dubbdäck, man ska kanske välja luftporbildare för att undvika frostskador och avskalning i betongen vid tex dörren där det mycket väl kan bli frost. Du måste också bestämma hur din konstruktion ska se ut vid portarna där du får stora laster när du kör in etc etc.

Det är mycket som måste beaktas för att få en bra konstruktion och kostnaden för dessa saker är små i det hela men om allt detta inte tas hänsyn till innan man börjar bygga så blir det dyrt att ta hand om efteråt.
Det är därför näst intill omöjligt att svara på dina frågor för dom kräver mycket mer information och ett felaktigt underlag kommer bara att leda till en tråd här på BH om hur värdelösa hantverkare är som inte kunde gissa vad du ville ha.

Så mitt råd är att få gjort en riktig konstruktionsritning av någon lämplig konstruktör innan du ber om anbud.

Redigerat:
Ritningar och konstruktionsunderlag finns, även laster, och den ska byggas med kantelement och dräneringsränna i garageöppning istället för brunn.
Det kommer (tyvärr...) inte bli några stora maskiner som ger höga punktlaster, värst är nog flitigt användande av garagedomkraft.

Det ska bo en hobbybil i garaget så det blir inget salt, vinterdäck eller ständig väta men jag vill ändå bygga för detta om det skulle behövas i framtiden

Frågan kanske skulle omformulerats till vilken betong- och armeringskvalitet jag behöver...

- Om jag går upp till C35/45 använder man ändå luftporbildare för frostsäkerhet?

- Ska jag välja självkompakterande eller är det betydligt dyrare? (grannen körde detta till sitt hus och ytkvaliteten blev vädligt bra)

- Räcker 5/200 som armering i ett normalt garage

S
Dea_34 skrev:
Ritningar och konstruktionsunderlag finns, även laster, och den ska byggas med kantelement och dräneringsränna i garageöppning istället för brunn.
Det kommer (tyvärr...) inte bli några stora maskiner som ger höga punktlaster, värst är nog flitigt användande av garagedomkraft.

Det ska bo en hobbybil i garaget så det blir inget salt, vinterdäck eller ständig väta men jag vill ändå bygga för detta om det skulle behövas i framtiden

Frågan kanske skulle omformulerats till vilken betong- och armeringskvalitet jag behöver...

- Om jag går upp till C35/45 använder man ändå luftporbildare för frostsäkerhet?

- Ska jag välja självkompakterande eller är det betydligt dyrare? (grannen körde detta till sitt hus och ytkvaliteten blev vädligt bra)

- Räcker 5/200 som armering i ett normalt garage
om du vill att betong ytan skall synas och inte spackla golvet.
så skulle inte jag använda SKB, tycker den ger oftast många små sprickor( även om man vattnar å plastar gör efter alla konstens regler)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.