Stötte på en otrevlig överraskning när vi skulle lägga nytt golv i hallen. Vi såg spår av någon form av insektsangrepp på underlagsgolvet därför sågade jag upp ett hål och såg att trossbotten hade rasat ner undergolvet. Dessutom var bjälklaget angripet. Se bifogad bild.

IMGP3001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi köpte huset (byggt 1929) för drygt ett år sedan och kunde inte besikta grunden, då det inte fanns någon lucka in i grunden. De mätningar som besiktningsmanne kunde göra via ventilerna i grunden visade inte på någon fukt. Det har gjorts en dagvattendränering på 90-talet så det kan ju ha varit ett fuktprblem innan dess som nu har åtgärdat. Alternativt har dessa skador uppstått från läckor i ett gammalt värmesystem, jag ser spår av vattenledningar genom väggen på ungefär samma ställe som trossbotten har rasat. Vi har även hittat angrep på syllstocken så den kommer iaf bitvis behöva repareras.

Nu är frågan hur vi fixar krypgrunden så att det inte ska bli några problem i framtiden. Värt att nämnas är att vi även har något för höga värden av markradon som vi också borde lösa.

Huset är ett tvåplans hus med väggar av stående plank som sedan putsats det finns en källare under ca 1/3 av huset, övervåningen är färdigrenoverad så vi vill hitta en lösning som inte innebär att vi behöver lyfta i huset och spräcka tapeter och kakel.

Fråga 1. Hur mycket behöver man riva ut, räcker detta att ta bort det som är uppenbart dåligt, kan man spara de bjälkar som ser ok ut? På vissa av dem kan jag inte se några skador, på vissa syns några få hål, men det är mest på trossbotten

Fråga 2. Ska man lägga plast på grunden eller borde man satsa på någon form av ventilering för att bli av med fukt och radon. Hjälper plast mot markradon?

Fråga 3. Vad ska man välja för isolering? Nu består trossbotten av ett lager råspont men någon form av cement/puts på och därpå 20 cm sågspån. Att ersätta detta med cellplast eller glasull känns inte helt ok, Vi skulle hellre satsa på något organiskt om kan hantera lite fukt. Skulle man kunna lägga in linisolerings skivor? Eller skulle mössen trivas alldeles för bra i linull.

Fråga 4. De nuvarande bjälkarna är målade med något svart kanske tjära, och då dessa inte verkar vara lika utsatta för insekter som trossbotten verkar ju bra ytbehandling viktig för att motstå problem. Hur ska man behandla nya bjälkar eller köper man dem färdig impregnerad? Vad är meter priset för bra virke till bjälkarna?

Fråga 5. Vad borde man bygga själva trossbotten av? Kan man tex kunna skruva plyfa eller liknande underifrån eller borde man göra någon liknande lösning som den nuvarande att den regel är i skruvad i från sidan in i bjälkarna och på denna regel lägga själva botten.

Blev vist ett långt inlägg men jag hoppas något klok orkar igenom och kan komma med bra tipps.

Åsa Lund
Har ni kollat om detta räknas som ett dolt fel?

Om jag har förstått det rätt så är krypgrund en riskkonstruktion för det är känt att det ofta är fuktproblem i dessa och därför räkans fuktskador i krypgrund vanligtvis som dolt fel.

Som tur är har säljaren tecknat en försäkring mot dolda fel som även täcker fel med riskkonstruktioner. Så jag hoppas denna försäkring iaf ska lindra kostnaderna lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.