Byggahus.se

Hur stor skillnad gjorde er isolering under mark?

1. T
    Medlem · Nivå 6
    Alla ni som har dränerat hit och dit. -Hur stor skillnad blev det på inomhusklimatet innan och efter dräneringen? Temperatur samt RF% är intressant :)

Många frågar och diskuterar om dränering men sällan man ser någon feedback på hur det verkligen blev, om det nu inte blev fel för då återkommer man ju med frågorna!

• Laddar…
  2. A
    Medlem · Nivå 19
    Har inte gjort jämförelsemätningar och luftfuktighet förändras beroende av årstider.
    Men vi isolerade med Pordrän i slutet av 80-talet och håller nu ca 20 grader i källaren, huset är byggt -60. Är som ett vanligt bostadsutrymme idag, ingen källarlukt. Har en enkel termometer som nu visar 20,5 grader och 27 RF%.
    Om jag minns rätt hamnar vi sommartid runt 60-65 RF%, men nu tar jag siffrorna från minnet så de kan var högre.

3. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Går i samma funderingar, framförallt när det gäller temperatur. Vi har ganska kallt i källaren och har därför funderat på att isolera grunden, och i så fall passar vi självklart på att dränera samtidigt. Märker man stor temperaturskillnad när man monterar ett (eller två) lager isodrän eller liknande. Skulle också vara intressant att höra om det har påverkat uppvärmningskostnaderna nämnvärt.

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Att bara isolera gör inte att det blir speciellt varmare. Däremot om du kan sänka luftfuktigheten så uppfattar du det som varmare utan att du behöver öka temperaturen. Eller att du kan öka temperaturen så det känns behagligare utan att det förbrukar mera energi med utvändig isolering.
    För vår del fungerar idag källaren som en del av bostaden, tidigare var det "källare". Så vår vinst är att vi fått mera användbart bostadsutrymme. I pengar har jag inte räknat på energivinst, etc, utan det var en grundförutsättning för att kunna få mera användbara utrymmen.

Och det avgörande är vad ni tänker använda källaren till, vilka temperaturer ni uppfattar som behagliga, etc.