Hej.
Vet att flera har frågat detta, men känns inte som att det har blivet några bra svar som jag fattar det som.
- Har ett Hjältevadshus
- Byggt 1989
- Byggt på torpargrund som är ca 1m i höjd nu.
- Torpargrunden är uppbyggd med 3st "hål" eller sektioner, med block, cement-block eller vad det är...
1) Frågan är nu då, är det teoretiskt möjligt att gräva ur till en källare?
2) HUR gräver man ut?
- 3m i taget på 2m djup och lägger cement så gruset under "blocken" huset står på inte rinner undan och huset rasar/sätter sig?
- Eller 3m i taget på 20cm i taget och lägger cement så gruset under "blocken" huset står på inte rinner undan och huset rasar/sätter sig?
- Eller en 1/3:del i taget och så får de övriga 2/3:delarna ha en såkallat "house jack" eller åxå kallad "screw jack"???
3) Hur gör man på UTSIDAN då?
- Är det samma sak där, gräva sig neråt 20cm i taget och lägger cement så gruset under "blocken" huset står på inte rinner undan och huset rasar/sätter sig?
- Det ska ju läggas på utsidan här platonmatta eller vad det heter, och någonting mera med tjära för att täta.
4) Eller kan man göra tätningen med platonmatta eller dylikt på INSIDAN nu när det blir specialbygge, så man slipper gräva på utsidan? Eller måste jag gräva även på utsidan?
5) Om man sedan är färdig med allt utgrävande, isåfall ca. 41m2 källare, och man har lagt betong på golvet, ska man bygga in några stålrör i väggen för hjälp med bärandet av huset, för att stärka upp om man nu gjorde det svagare p.g.a. allt grävande? Då bärs det ju upp av hela cementplattan, och DÅ kanske vågar gräva på utsidan och göra allt med tätning, eller?
6) Hur gör man med fönster? Eller "gluggar" kanske det kallas för.
Nu vet jag ifs inte hur långt ner dessa "block" huset står på går ner i backen, men jättelångt ner kan det väl ändå inte gå..
Är tacksam för svar. Även om ni bara kan svarar på någon fråga, en person kanske inte kan ALLA svar jag frågar.
Tack på förhand
///Mats (Elektriker, så förklara bra för en EJ snickarekunnig person
hehe)
Vet att flera har frågat detta, men känns inte som att det har blivet några bra svar som jag fattar det som.
- Har ett Hjältevadshus
- Byggt 1989
- Byggt på torpargrund som är ca 1m i höjd nu.
- Torpargrunden är uppbyggd med 3st "hål" eller sektioner, med block, cement-block eller vad det är...
1) Frågan är nu då, är det teoretiskt möjligt att gräva ur till en källare?
2) HUR gräver man ut?
- 3m i taget på 2m djup och lägger cement så gruset under "blocken" huset står på inte rinner undan och huset rasar/sätter sig?
- Eller 3m i taget på 20cm i taget och lägger cement så gruset under "blocken" huset står på inte rinner undan och huset rasar/sätter sig?
- Eller en 1/3:del i taget och så får de övriga 2/3:delarna ha en såkallat "house jack" eller åxå kallad "screw jack"???
3) Hur gör man på UTSIDAN då?
- Är det samma sak där, gräva sig neråt 20cm i taget och lägger cement så gruset under "blocken" huset står på inte rinner undan och huset rasar/sätter sig?
- Det ska ju läggas på utsidan här platonmatta eller vad det heter, och någonting mera med tjära för att täta.
4) Eller kan man göra tätningen med platonmatta eller dylikt på INSIDAN nu när det blir specialbygge, så man slipper gräva på utsidan? Eller måste jag gräva även på utsidan?
5) Om man sedan är färdig med allt utgrävande, isåfall ca. 41m2 källare, och man har lagt betong på golvet, ska man bygga in några stålrör i väggen för hjälp med bärandet av huset, för att stärka upp om man nu gjorde det svagare p.g.a. allt grävande? Då bärs det ju upp av hela cementplattan, och DÅ kanske vågar gräva på utsidan och göra allt med tätning, eller?
6) Hur gör man med fönster? Eller "gluggar" kanske det kallas för.
Nu vet jag ifs inte hur långt ner dessa "block" huset står på går ner i backen, men jättelångt ner kan det väl ändå inte gå..
Är tacksam för svar. Även om ni bara kan svarar på någon fråga, en person kanske inte kan ALLA svar jag frågar.
Tack på förhand
///Mats (Elektriker, så förklara bra för en EJ snickarekunnig person
4) nä jag MÅSTE gräva från utsidan kom jag på nu, annast blir det kall vägg mot isoleringen och då blir det fukt som inte avdunstar och sedan mögel.... Så JA, jag måste gräva på utsidan med...
Är bra när man kan rätta sig själv
Är bra när man kan rätta sig själv
Usch varför vill man ha källare?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Källare är väl det mest praktiska förrådsutrymme man kan ha, behöver inte gå ut till garage eller fristående frigga för att hämta/lämna grejer. Jag saknar att vi inte (länge) bor med källare. Allt för många gör dock källaren till boyta och inreder tokigt, därav det kanske lite dåliga ryktet.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Tyvärr inga svar, men samma önskan att göra om krypgrunden till en riktig källare. Jag har funderat i några år, och kommit fram till att det enda raka nog är att lyfta hela huset några centimeter m h a domkrafter och stöttor, riva hela krypgrunden, gräva ur och bygga en helt ny källargrund som man kan ställa tillbaka huset på.
Det är möjligt att man måste göra det bit för bit för stöttornas skull, men det är nog ingen idé att smådutta med någon meter mur i taget.
Det är möjligt att man måste göra det bit för bit för stöttornas skull, men det är nog ingen idé att smådutta med någon meter mur i taget.
Detta är en gammal tråd men eftersom många efterfrågar ett tillvägagångssätt för att gräva ur torpargrund till källare och få kompletta svar finns att frambringa så överväger jag att sätta upp en tråd komplett med bilder och beskrivningar.Skogsbullen skrev:Tyvärr inga svar, men samma önskan att göra om krypgrunden till en riktig källare. Jag har funderat i några år, och kommit fram till att det enda raka nog är att lyfta hela huset några centimeter m h a domkrafter och stöttor, riva hela krypgrunden, gräva ur och bygga en helt ny källargrund som man kan ställa tillbaka huset på.
Huset är från början av 1900-talet och torpargrunden är på 70kvm.
Vi har grävt ur stora delar av denna, gjutit om väggar/golv, dränerat och tilläggsisolerat.
Nu är vi inne på sista momentet och håller på med putsning/målning av väggar.
Finns det ett intresse av att se en artikel om detta arbete?
Ja det skulle jag gärna vilja se!coccon skrev:Detta är en gammal tråd men eftersom många efterfrågar ett tillvägagångssätt för att gräva ur torpargrund till källare och få kompletta svar finns att frambringa så överväger jag att sätta upp en tråd komplett med bilder och beskrivningar.
Vi har grävt ur stora delar av denna, gjutit om väggar/golv, dränerat och tilläggsisolerat.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Det finns absolut intresse av detta!coccon skrev:Detta är en gammal tråd men eftersom många efterfrågar ett tillvägagångssätt för att gräva ur torpargrund till källare och få kompletta svar finns att frambringa så överväger jag att sätta upp en tråd komplett med bilder och beskrivningar.
Nu har jag lagt upp en tråd med hur jag och min sambo gick tillväga för att gräva ur vår torpargrund och göra källare.
Kommer att uppdatera den efter hand och komplettera med bilder och ritningar.
Här är en länk:
https://www.byggahus.se/forum/grund...torpargrund-fran-ide-till-fardig-kallare.html
Kommer att uppdatera den efter hand och komplettera med bilder och ritningar.
Här är en länk:
https://www.byggahus.se/forum/grund...torpargrund-fran-ide-till-fardig-kallare.html
Klicka här för att svara