Hej!
Vi har köpt ett hus ifrån 70 talet. Huset har ingen dokumenterad dränering gjord. Huset är ett suterränghus och i mitten av de bakre rummen i källaren finns det ett fyrkantigt hål rakt igenom plattan och i botten ligger en pump som pumpar upp vatten. Detta hål fylls upp bara på en dag och pumpen skulle gå sönder eller det blir strömavbrott. Snabbt skulle källaren fyllas med vatten. Vi har inga fuktproblem i källaren i dagsläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I garaget hade jag tänkt installera en golvränna och leda vattnet vidare till en brunn i garaget (som jag bygger) som tänkte avvända som vattenlås/sanduppfång. Brunnen kopplar jag sen till avloppet som den tidigare golvbrunnen i garaget var kopplad till.
Här är en länk till hur jag tänkt mig brunnen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/avlopp-och-oljeavskiljare-i-garage.240376/#post-2055964
Jag tänkte jag skulle slå ihop dräneringen och den nya brunnen för att slippa den minst sagt oprofessionella lösningen som jag har i dagsläget. Min tanke var att bila upp golvet ända fram till den nya brunnen, lägga ner en fiberduk, makadam och ett dräneringsrör hela vägen till brunnen och sen gjuta igen det hela.
I framtiden kommer en total utvändig dränering göras, men det är i framtiden det.
Skulle detta vara en smidig lösning för mina problem eller ser ni några större problem med detta?