Håller på att lägga ut plast i krypgrunden för att få ned markavdunstningen. Om ett par månader kommer en röris för att se över avloppet och då vill man ju inte gärna att han kravlar hål på den nyss utlagda plasten (makadam under). Hur kan man göra grunden mer krypbar? Lägga ut gångar av skivor?

Plast eller stenskivor/plattor går väl bra, men inte något extra organiskt material (risken finns ju att det trots allt enstaka gånger kan ansamlas vatten på ovansidan av plasten).

50 mm XPS skivor är dyra, men sköna att krypa på ;)

Är inte risken att det bara blir smulor kvar om man lägger XPS och sen kryper på det hela?

Karl_Pedal skrev:
Är inte risken att det bara blir smulor kvar om man lägger XPS och sen kryper på det hela?
Oroa dig inte, XPS ska inte förväxlas med EPS.
XPS är den typ av frigolit som används vid gjutning av broar och kraftiga betongfundament. Efter att ha spenderat hela arbetsdagar med att gå och krypa på den XPS som vi har lagt ut så är där knappt några märken på skivorna.
Så länge du har jämnat till den makadam du har lagt så blir där i princip inga märken ens på undersidan av skivorna.
Antingen använder du en bit plywood för att platta till all makadam eller så kan du offra en XPS skiva och använda istället.
Med XPS kan du välja att lägga att lägga plasten ovanpå isoleringen om du vill...

Y
jag lade dubbelvink plast man har inne i väggar och annat och det har tålt att jag har gått runt och byggt nytt vatten och avlopp under huset i en veckas tid.

Annars tänker jag att man kan köpa billig hallmatta och rulla ut för stunden, har korta bitar av det på golvet när jag sitter på knä och skruvar på gräsklipparen och annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.