Hej alla,
Har försökt hitta information om liknande källare men inte funnit nåt som gav klara svar.
Dränerade om för några år sedan med Jackodrän, men nu är det alltså dags för insidan.
Huset är byggt 1980 och väggen mot utsidan har reglats med träreglar direkt på betonggolv, vägg och tak. Öppnade upp ett hörn för att kolla baksidan.
Jag är ganska osäker och vill göra rätt, det jag läst till mig är lite olika men funderar ändå på att isolera insidan igen fast med tunnare isolering (50). Finns en platon multi för insida av källarvägg som jag tittat på. Sedan sätta stålreglar mellan vägg och tak och däremellan träreglar med en spalt på 2 cm från platonmattan. Man ska kunna sätta väggbeklädnad direkt på denna platonmatta.
Några råd och förslag?
Se mina bilder nedan.
Har försökt hitta information om liknande källare men inte funnit nåt som gav klara svar.
Dränerade om för några år sedan med Jackodrän, men nu är det alltså dags för insidan.
Huset är byggt 1980 och väggen mot utsidan har reglats med träreglar direkt på betonggolv, vägg och tak. Öppnade upp ett hörn för att kolla baksidan.
Jag är ganska osäker och vill göra rätt, det jag läst till mig är lite olika men funderar ändå på att isolera insidan igen fast med tunnare isolering (50). Finns en platon multi för insida av källarvägg som jag tittat på. Sedan sätta stålreglar mellan vägg och tak och däremellan träreglar med en spalt på 2 cm från platonmattan. Man ska kunna sätta väggbeklädnad direkt på denna platonmatta.
Några råd och förslag?
Se mina bilder nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Glömde lägga till byggfakta.
Källargrund
15cm lättklinker och 12cm hel betongplatta på mark.
Yttervägg källare
Slamning, 9cm lättklinker, 16cm betongvägg, 10cm mineralull, och 13mm gips.
Nu är det också 70mm Jackodrän utanpå slamningen.iom omdräneringen jag gjort.
/Peter
Källargrund
15cm lättklinker och 12cm hel betongplatta på mark.
Yttervägg källare
Slamning, 9cm lättklinker, 16cm betongvägg, 10cm mineralull, och 13mm gips.
Nu är det också 70mm Jackodrän utanpå slamningen.iom omdräneringen jag gjort.
/Peter
Du ska få ett standardsvar av mig: Dont do it! 
Riv bort isolering och reglar.Snygga till putsen där det behövs och måla sen putsen med silikatfärg. Snyggt, väggen kan andas och den blir lätt att inspektera. Du behöver aldrig fundera över hur väggen mår bakom isoleringen.
Riv bort isolering och reglar.Snygga till putsen där det behövs och måla sen putsen med silikatfärg. Snyggt, väggen kan andas och den blir lätt att inspektera. Du behöver aldrig fundera över hur väggen mår bakom isoleringen.
Hm, jo tänkt lite på det med faktiskt. Att jag funderar på ny vägg är pga eldragning och nätverkskablar som kommer dras. Och jag vill inte mura in kablarna.
Källaren är idag helt oinredd med två förråd och tvättstuga.
Planerar in ett hembiorum, gästrum/kontor samt ett hobbyrum.
Och behöver ett gäng extra eluttag och en massa nätverksuttag.
Om jag putsar och målar så kan jag inte gömma kablar och får en massa utstickande kontakter.
Men, kan jag skippa platonmattan och bara köra tunna väggar?
Golvet kommer vi lägga klinkers på sen.
/Peter
Källaren är idag helt oinredd med två förråd och tvättstuga.
Planerar in ett hembiorum, gästrum/kontor samt ett hobbyrum.
Och behöver ett gäng extra eluttag och en massa nätverksuttag.
Om jag putsar och målar så kan jag inte gömma kablar och får en massa utstickande kontakter.
Men, kan jag skippa platonmattan och bara köra tunna väggar?
Golvet kommer vi lägga klinkers på sen.
/Peter
Kabel behöver du ju inte mura in. Det går ju alldeles utmärkt att fräsa in spår och fälla in VP-rör och dosor i väggarna och sedan putsa över spåren. Då kan du ju dra/byta tråd, koppla och ändra precis som vilken elanläggning som helst sen.
Jag har själv gjort i ordning ett stort allrum och en gillestuga i min källare och där blev det målad puts i princip överallt.
Enda undantaget än vid en murad helt torr innervägg mellan gillestugan och ett förråd. Där satte jag läkt med syllisolering mot lättbetongblocken och satte sedan en liggande vitmålad träpanel. Öppet vid golv där en ventilerad sockel sitter och öppet vid tak där taklisten sitter med glipa mot taket. Ingen isolering bakom utan väl luftat,
Detta var alltså mot en torr innervägg i en för övrigt torr källare. Mot ytterväggarna skulle jag inte sätta något annat än puts.
Vad menar du med tunna väggar? Platonmattan skyddar ju eventuella organiska material från fukten som kommer igenom väggen samt låter väggen andas om platon är satt enligt konstens alla regler. Om du absolut måste sätta upp något på väggarna så tycker jag inte att du ska skippa platon. Främst rekommenderar jag iaf putsade väggar
Jag har själv gjort i ordning ett stort allrum och en gillestuga i min källare och där blev det målad puts i princip överallt.
Enda undantaget än vid en murad helt torr innervägg mellan gillestugan och ett förråd. Där satte jag läkt med syllisolering mot lättbetongblocken och satte sedan en liggande vitmålad träpanel. Öppet vid golv där en ventilerad sockel sitter och öppet vid tak där taklisten sitter med glipa mot taket. Ingen isolering bakom utan väl luftat,
Detta var alltså mot en torr innervägg i en för övrigt torr källare. Mot ytterväggarna skulle jag inte sätta något annat än puts.
Vad menar du med tunna väggar? Platonmattan skyddar ju eventuella organiska material från fukten som kommer igenom väggen samt låter väggen andas om platon är satt enligt konstens alla regler. Om du absolut måste sätta upp något på väggarna så tycker jag inte att du ska skippa platon. Främst rekommenderar jag iaf putsade väggar
Håller med petjoh, Dont do it!
Jag har precis köpt ett hus från -75 med källare isolerad från insidan.
Gips på stående träreglar, övre och undre stålreglar med 45mm isolering, 5cm spalt med mycket god ventilation mot källarvägg. Jag misstänkte att detta skulle vara ett problem trots att det byggdes -92 och rev ned det och varken synen eller doften va speciellt rockig...
Nu blir det rena källarväggar med ev lättbetongsplattor på utvalda ställen, resten putsat snyggt med silikatfärg på.
Jag har precis köpt ett hus från -75 med källare isolerad från insidan.
Gips på stående träreglar, övre och undre stålreglar med 45mm isolering, 5cm spalt med mycket god ventilation mot källarvägg. Jag misstänkte att detta skulle vara ett problem trots att det byggdes -92 och rev ned det och varken synen eller doften va speciellt rockig...
Nu blir det rena källarväggar med ev lättbetongsplattor på utvalda ställen, resten putsat snyggt med silikatfärg på.
Hm, så putsa och måla med silikatfärg.
Det är inte enstaka elkablar att mura in, ja, med mura in menar jag fräsa spår och gömma i väggen.
Inget jag är pigg på då det inte är några få elkablar utan en mängd nätverkskabel också.
Men vad är fel på detta?
http://www.isover.se/isolera-kallarvagg-inifran
Firman som dränerade om sa att det var torrt och fint, och vi har inte märkt nåt inomhus heller.
Det är ingen av grannarna heller som haft problem med fukt.
Och måla, ganska trist. Det finns tegelkakel för vägg, är det ok?
En annan sak också, golvet är målat med betongfernissa, ska det slipas bort innan man lägger klinker?
Det är inte enstaka elkablar att mura in, ja, med mura in menar jag fräsa spår och gömma i väggen.
Inget jag är pigg på då det inte är några få elkablar utan en mängd nätverkskabel också.
Men vad är fel på detta?
http://www.isover.se/isolera-kallarvagg-inifran
Firman som dränerade om sa att det var torrt och fint, och vi har inte märkt nåt inomhus heller.
Det är ingen av grannarna heller som haft problem med fukt.
Och måla, ganska trist. Det finns tegelkakel för vägg, är det ok?
En annan sak också, golvet är målat med betongfernissa, ska det slipas bort innan man lägger klinker?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför ska du ändra på nått som fungerar? Har väggarna suttit där sedan 1980 och fortfarande ser färska ut så lär de göra det 2040 också.
Bort med skivorna, dit med kabel och återställ väggen som den var. Man behöver ju inte göra allt enligt regelboken om det finns annat som fungerar.
Bort med skivorna, dit med kabel och återställ väggen som den var. Man behöver ju inte göra allt enligt regelboken om det finns annat som fungerar.
Rakt på sak.
Sant, men vill ändå göra om så det blir mer rätt, inte bra med träregel direkt mot betong hur torrt det än är.
Men puts och silikatfärg blir det inte.
Förutom det på isover har jag hittat en variant med platonmatta på väggen.
Lite skeptiskt till att lägga isolering direkt mot väggen. Men iofs är det så nu med då reglarna ligger emot.
Men finns det ingen här som gjort annat än puts och färg i källare?
Sant, men vill ändå göra om så det blir mer rätt, inte bra med träregel direkt mot betong hur torrt det än är.
Men puts och silikatfärg blir det inte.
Förutom det på isover har jag hittat en variant med platonmatta på väggen.
Lite skeptiskt till att lägga isolering direkt mot väggen. Men iofs är det så nu med då reglarna ligger emot.
Men finns det ingen här som gjort annat än puts och färg i källare?
Har nu tagit bort väggarna där första rummet ska byggas, alla reglar var supertorra och inget tecken på fukt alls.
Har diskuterat lite med en kompis som är byggare, han pratade om KGC Lux Element som han använder i sitt jobb.
Det finns i nån variant som andas och typ "limmas" på källarväggen.
Har inte hittat någon återförsäljare för det än.
Nån här som vet?
Annars blir det nog stålreglar och 45 isolering.
Har diskuterat lite med en kompis som är byggare, han pratade om KGC Lux Element som han använder i sitt jobb.
Det finns i nån variant som andas och typ "limmas" på källarväggen.
Har inte hittat någon återförsäljare för det än.
Nån här som vet?
Annars blir det nog stålreglar och 45 isolering.
Klicka här för att svara