Hej,

Håller just nu på med renovering av en 50-tals villa som står på platta på mark.

Grunden består av (från botten):
Grundlagt på lera,
15 cm dränering (slagg?)
10 cm armerad (8mm) betong
Grundisoleringspapp med ev. asfaltsstrykning
10 cm granulerad slagg (påminner om vit vulkansten / spröd fogskum)
5 cm armerad (6mm) överbetong

Har rivit ut badrum och toalett för att renovera dessa och börjat bila ur för brunn och hitta stammen.

Har dock stött på ett litet problem kring grundkonstruktionen; för att undvika problem vid ett modernt tätskikt (folie) så undrar jag:

Bör jag bila plattan hela vägen ner till mark för att sedan gjuta en modern platta på mark med iso underst? Detta endast i badrumsdelen.

Eller ska jag bila och gräva ur slaggen och sedan lägga en ny grundisoleringspapp/platon(?) ovan grundbetongen (10 cm)? Kan man räkna grundisoleringspapp som att plattan är isolerad eller räknas endast tex 300mm cellplast som isolerad grund?

Om det är så att bila hela är den bästa lösningen, vad för fyllnadsmassa bör ligga mellan över och under-betong (där rör ligger i slaggen nu)? Och är det någon risk förenat med att gjuta ihop 2 flytande golv?

Överbetongen ligger flytande med spikreglar där innerväggar står, med veckad wellpapp som stegljudsisolering. Även gipsen är nedstucken under betongkanten ca 5 cm. Har inte stött på några ruttna spikreglar hittills, även de i badrummet har sett friska och torra ut. Gamla tätskiktet bestod av asfaltspapp, men har inte sett om denna fortsatt under den övre plattan.

Viss fukt fanns under klinkern men gissar att denna kom från att duschen används, får väl mer indikation efter bilning idag...

Har inte tänkt att köra på vattenburen golvvärme, möjligen el.

Mvh,
Donald

Jag skulle bila bort översta lagret och gräva ut den granulerade slaggen. Sedan eventuellt ta bort / slipa bort asfalten som ligger där. För att återbygga detta skulle jag gjuta en kaka av EPS betong. För att sedan flyta in slingorna till golvvärmen och fallet över det.
//Tobben

tobben87 skrev:
Jag skulle bila bort översta lagret och gräva ut den granulerade slaggen. Sedan eventuellt ta bort / slipa bort asfalten som ligger där. För att återbygga detta skulle jag gjuta en kaka av EPS betong. För att sedan flyta in slingorna till golvvärmen och fallet över det.
//Tobben
Tänkte lite samma med översta lagret. Bilade bort en del av det idag, väldigt lättsmulat och en del fukt från när duschen användes.
Kom ner till asfaltspapp och kollade under, ser väldigt torrt ut och den undre betongen var stenhård att bila. Brunnens vinkel ligger nog en bra 15-20 cm ner i den undre betongen.

Är inte helt 100 på om jag vill köra golvvärme, mitt största dilemma just nu är om jag ska bila hela plattan och isolera underifrån eller om det är ok att lägga ett tätskikt av folietyp ovan plattan på mark om den nu visar sig vara torr i hela utrymmet (menar den nedre betongplattan, den övre och asfaltsskiktet ryker)?

Ingen som har någon ytterligare input kring vad man bör gjuta på med?

Har bestämt mig för att stanna vid den undre betongen (all slagg borta plus bilade rännor) och därifrån gjuta upp ett nytt golv.

Vet dock inte hur vi ska göra med nästa bit för att dels undvika markfukt och dels inte bygga för tätt då åtminstone en del av badrummet kommer ha tätskikt på golv (helst hela men det är också lite uppe i luften just nu).

Alternativ som jag funderat kring (golvet behöver komma upp ca 17-18cm från den befintliga plattan):

10 cm EPS + flyta golvet i våg för att vid senare tillfälle flyta fall etc.

Singel på den befintliga plattan och sedan betong ca 10cm.

Isolerskiva typ frigolit 70mm + betong ovan detta ca 8cm.

Plattan förefaller vara torr som den är och bygger ca 15cm, under detta ligger det sand blandat med något som påminner om sjösten. Under detta så är det kompakt lera. Så från lera upp till färdigt golv så är det ca 35cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.