Vårt hus ligger beläget ca 1,5 meter nedanför grannens hus, och gräsmattan vid tomtgränsen är helt plan och väldigt lerig, när det regnat normalt så kan jag inte vistas på den delen av tomten således inte heller klippa gräset, jag dränerade för 2 år sedan och det hjälpte lite, men inte alls så mycket som det borde...
dessutom växer det mycket konstiga små växter här ;)

vad kan man göra åt detta? ???

Lera som underlag för gräsmatta är inte det bästa. Efteråt så går det att jobba ner sand och torv i gräset varje år. Men det är då något man får göra varje år. Möjligtvis så kan det i alla fall få gräset att må bättre så att det tar överhanden.

Vi har också lerhaltig jord och när vårt hus var nytt så hade vi efter en regnig vår "Viktoriasjön" i bakre hörnet av tomten.

Jag kan ju inte så jättemycket om sånt här, men det jag gjorde var att jag grävde ett jättestort hål som jag fyllde med större stenar för att få en stenkista. Sedan lade jag mindre och mindre stenar på för att sist lägga duk över.

Nästa steg var att lägga en dräneringsslang utefter tomten ca 50 cm ner som sluttande gick ut mot vägbanken på framsidan. Där gjorde jag en liten stenkista vid slutet av slangen. Jag räknade med att vattnet skulle försvinna i den väldränerande vägbanken. Dräneringsslangen är gjord som en "ciggar" dvs en dräneringsslang som omges av singel och knyts ihop av fiberduk.

Sist, men inte minst så spadvände vi hela gräsmattan och lät det stå i "träda" en sommar. På så sätt så kunde vi plocka allt ogräs som fortfarande hade rötter i jorden. Efter en höst, vinter och vår i träda så lade vi ut 5 cm sand och sedan 5-10 cm matjord.

Med facit i hand kan jag se att stenkistan säkert var bra att göra, men att dräneringen troligtvis inte behövdes (5.000 i sjön :'() eftersom gräsmattan idag verkar absorbera hur mycket vatten som helst. Eftersom vi har lerjorden under matjorden och sanden så håller sig faktiskt gräsmattan fuktig även när det är varmt på sommaren. Jag tror att rötterna söker sig ner till den fuktiga jorden när det är torrt och drar nytta av vattnet i sanden och matjorden när det regnar.

Att gräva upp en gräsmatta är väl inte alltid så roligt, men vår erfarenhet har varit att en gräsmatta växer till sig på en säsong om man har bra förutsättningar och för oss var det bättre att vara utan gräsmatta en sommar och nu njuta av en jättefin gräsmatta än att i flera år reta sig på en dålig.

Klickar du på länken kan du se hur vår gräsmatta ser ut idag. Om du klickar på bilderna så blir de större.

http://www.sbbk.se/team_gallery.php?category=327

Lycka till!

Om du inte vill gräva ett dike så går det alltid att perforera gräsmattan med en grep elller liknande och låta hålen fyllas av grov sand.

Väcker gamal tråd. Har som sagt en blött hörne av tomten som jag vill rätta till tror ni att slänga på 10 cm singel och ett lager på 5 cm jord kan lösa detta eller måste jag dränera bort ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.