Håller på att ska bygga ut altanen några meter nu och ska försöka göra detta så snabbt och smidigt som möjligt (men fortfarande hållbart såklart).
Marken där altanen ska vara är f.d. åkermark, så består av jord & tjock lera.
Jag hade tänkt att jag gräver ca. 30cm djupa hål under varje "stolpe", som ska bära upp altanen (kommer sitta med avstånd om 60cm i bredd och 120cm på längden).
Hålen fylls med makadam 8-16 och på detta läggs en stenplatta (ca 30x30cm).
På detta står en regel (145x45) som sedan de bärande altanreglarna ligger på. Det är dessa stående reglarna som jag kallar "stolpar" ovan och de kommer vara ca 10cm höga.
Kan försöka rita till en bild om det är svårt att förstå hur jag menar..
Vad tror ni om det? Kommer det räcka, eller måste man gräva ut all jord och fylla under hela altanen med makadam?
Marken där altanen ska vara är f.d. åkermark, så består av jord & tjock lera.
Jag hade tänkt att jag gräver ca. 30cm djupa hål under varje "stolpe", som ska bära upp altanen (kommer sitta med avstånd om 60cm i bredd och 120cm på längden).
Hålen fylls med makadam 8-16 och på detta läggs en stenplatta (ca 30x30cm).
På detta står en regel (145x45) som sedan de bärande altanreglarna ligger på. Det är dessa stående reglarna som jag kallar "stolpar" ovan och de kommer vara ca 10cm höga.
Kan försöka rita till en bild om det är svårt att förstå hur jag menar..
Vad tror ni om det? Kommer det räcka, eller måste man gräva ut all jord och fylla under hela altanen med makadam?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Låter inte bra att det är lera, kommer ge tjälskjutning om du inte isolerar.
Makadam vet jag inte om det tillför något, gör plant i botten av gropen och lägg dit din stenplatta, gärna lite större och ställ en betongplint på. Isolera med markisolering runt om, minst 60 cm från plinten. Och lite jord på isoleringen.
Protte
Makadam vet jag inte om det tillför något, gör plant i botten av gropen och lägg dit din stenplatta, gärna lite större och ställ en betongplint på. Isolera med markisolering runt om, minst 60 cm från plinten. Och lite jord på isoleringen.
Protte
Mhm... Anade att någon skulle protestera mot detta.
Tänkte att makadamen skulle förhindra att alltihop sjunker ner i marken/sätter sig för mycket.
Hade hoppats på att komma undan utan betongplintar med.
Lägger jag isolering på det sätt du säger, kommer jag ändå få gräva ur alltihopa, då det är 60cm mellan stolparna.
Altanen ska byggas ut ca. 2,5m ut från den befintliga altanen (1,5m. på ca halva altanen), men totalt ca. 30-40m. på längden (längs med huset). Kommer inte heller fram med grävare, så därför hade jag gärna sluppit gräva..
Den befintliga altanen (som är nybyggd med huset) är gjord på samma sätt jag tänker på, med skillnaden att det ligger grus under hela altanen och inte bara i gropar.
Tänkte att makadamen skulle förhindra att alltihop sjunker ner i marken/sätter sig för mycket.
Hade hoppats på att komma undan utan betongplintar med.
Lägger jag isolering på det sätt du säger, kommer jag ändå få gräva ur alltihopa, då det är 60cm mellan stolparna.
Altanen ska byggas ut ca. 2,5m ut från den befintliga altanen (1,5m. på ca halva altanen), men totalt ca. 30-40m. på längden (längs med huset). Kommer inte heller fram med grävare, så därför hade jag gärna sluppit gräva..
Den befintliga altanen (som är nybyggd med huset) är gjord på samma sätt jag tänker på, med skillnaden att det ligger grus under hela altanen och inte bara i gropar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Isoleringen behöver inte vara djupare ner än 10 cm.
Jaja, jag kan inte hindra dig från att göra "makadam in a hole" funkar nog de med.
Protte
Jaja, jag kan inte hindra dig från att göra "makadam in a hole" funkar nog de med.
Protte
Om det är så att makadamhålet inte gör någon skillnad, är det ju såklart dumt att göra det....
Har sett bilder på folk som lagt stenplatta direkt på marken med, kanske blir samma resultat?
Den befintliga altanen sitter fastmonterad ("hänger" på utstickande armeringsjärn) i husgrunden med. Om risken är stor för tjälskjutning, kanske risken finns att grunden spricker med?
Eller är den risken liten ändå, med tanke på att utbyggnaden kommer börja ca 3 meter ut från vägg?
Har sett bilder på folk som lagt stenplatta direkt på marken med, kanske blir samma resultat?
Den befintliga altanen sitter fastmonterad ("hänger" på utstickande armeringsjärn) i husgrunden med. Om risken är stor för tjälskjutning, kanske risken finns att grunden spricker med?
Eller är den risken liten ändå, med tanke på att utbyggnaden kommer börja ca 3 meter ut från vägg?
Med tanke på att totalytan blir i runda slängar 80 kvadratmeter och det kommer behövas ca 40 st. plintar känner jag att det inte är så himla "bara".. -Det blir både tungt att bära (och frakta från bygghandeln) och dyrt, så det är inte bara de extra centimetrarna grävning jag vill undvika.
Visst kunde det varit värre, men hoppas ändå på att kunna slippa..
Hur skulle det vara att skippa grävningen helt och lägga stenplattorna direkt på marken då?
Är det en direkt dålig idé? Eller är det bättre, då det inte samlas vatten i hålorna?
Visst kunde det varit värre, men hoppas ändå på att kunna slippa..
Hur skulle det vara att skippa grävningen helt och lägga stenplattorna direkt på marken då?
Är det en direkt dålig idé? Eller är det bättre, då det inte samlas vatten i hålorna?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vaför inte bygga med färre plintar, och så sätta en bärlina mellan. Och grundlägg plintarna på lämpligt djup.
Klicka här för att svara

