Ska lägga ner en regnvattentank vid nybygge, har köpt . Jag funderar på hur jag ska koppla ihop allt. De rörliga delarna är dagvattenkassetter, regnvattentank och sandfång. Som jag det det finns det tre alternativ:
1. Dränering och takavvattning kopplas på samma sandfång som sen leder vidare till regnvattentank, vars breddavlopp leds till dagvattenkassetterna. Mot detta talar att man måste gräva ner den ganska stora tanken (3m2) ganska mycket djupare. Se bild för principskiss.
Handritad skiss av en regnvattentank och sandfång för dränering och takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Lägga ner två olika sandfång, ett till takavvattning och ett till dränering. Sen koppla det senare direkt till dagvattenkassetterna, och endast det förra till tanken. Mot denna lösning talar kostnaden för att lägga ner två sandfång.
3. Samma lösning som (2) men skippa sandfånget på takavvattning och istället leda takvattnet direkt till tanken. Mot detta talar att de minsta partiklarna kanske inte fångas av lövrens-grejerna plus silen i tanken, och regnvattentanken får en trist gegga i botten efter något år bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.