Hej, jag har hittat fukt I källaren, detta rum har varit vedföråd från början. Huset är från 1964, och detta rum har varit uppreglat (tills igår) då jag såg att det låg puts på golvet. Jag rev bort väggen som var träreglar skruvade i betongen, sen frigolit och sist träskivor med tapet. I ett hörn var reglarna mjuka och hade vitmögel på sig:surprised:, då började jag fundera över hur dräneringen ser ut. Har funderat på om man ska låta en slambil komma hit och filma rören? Men jag undrar hur det ska se ut i dräneringsbrunnen? Jag öppnade och kollade ner i den, det enda jag ser är vatten inte ett enda rör, dessa ligger nog under vattnet, ska dom göra det??
Mvh Christian
 
C costia skrev:
Hej, jag har hittat fukt I källaren, detta rum har varit vedföråd från början. Huset är från 1964, och detta rum har varit uppreglat (tills igår) då jag såg att det låg puts på golvet. Jag rev bort väggen som var träreglar skruvade i betongen, sen frigolit och sist träskivor med tapet. I ett hörn var reglarna mjuka och hade vitmögel på sig:surprised:, då började jag fundera över hur dräneringen ser ut. Har funderat på om man ska låta en slambil komma hit och filma rören? Men jag undrar hur det ska se ut i dräneringsbrunnen? Jag öppnade och kollade ner i den, det enda jag ser är vatten inte ett enda rör, dessa ligger nog under vattnet, ska dom göra det??
Mvh Christian

Jag tror du skulle vinna på att ta lite bilder och visa upp! :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror du skulle vinna på att ta lite bilder och visa upp! :)
Menar du bild på hur brunnen ser ut? Eller på fukten?:D
 
C costia skrev:
Menar du bild på hur brunnen ser ut? Eller på fukten?:D

Allt! :)'
 
Ulltand Ulltand skrev:
Allt! :)'
Okey, tyvärr inte hemma nu, bilder kommer imorgon.
 
Har idag haft en spolbil här för att filma dräneringen..men vi lyckades tyvärr inte hitta några rör som går in i slambrunnen, han såg ur hela brunnen men det finna bara ett hål i den. I mina papper står det att dräneringen går till angivet avlopp via slambrunn...? Insida av en slambrunn med ett synligt hål utan dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en uppslagen sida med text om dräneringssystem på en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har varit ute och kollat i brunnen igen, känns med en pinne, det finns bara ett hål, längst ner i kanten. Vad är detta för brunn?? Ska det finnas en brunn till någonstans där dräneringen är kopplad då?
 
Det är inte så att dräneringen är kopplad till husets avlopp?
 
GoC GoC skrev:
Det är inte så att dräneringen är kopplad till husets avlopp?
Jo så fattar jag att det är, det står i papprena att " dräneringssystemet utbygges av 2 strängar 3" dräneringsrör i jämt fall till angiven avloppsanslutning via slambrunn."
Jag antar att den brunnen jag fotat är en slambrunn, hålet längst ner i brunnen verkar gå vidare till avloppet, då man hör när man spolar i toan. Snett framför det hålet har jag en rensbrunn till avloppet. Men vart är dräneringsrören??
 
Har du över huvud taget några dräneringsrör?
 
Jo som jag skrev i förra inlägget, så står det ju så I mina papper. Kolla gärna fotot jag tagit kort på. Det är orginalpapren på när huset byggdes.
 
C costia skrev:
Jo som jag skrev i förra inlägget, så står det ju så I mina papper. Kolla gärna fotot jag tagit kort på. Det är orginalpapren på när huset byggdes.
Jo jag läste dom och konstaterade att det var tänkt att dom skulle anslutas till avloppet via en slambrunnen. Slambrunnen finns bevisligen där och den är även ansluten till avloppet.
Då borde fyra rör ansluta till den. Men dom har tydligen smitit :)
Återstår väl bara att ta fram spaden och gräva upp runt brunnen och kolla om det finns några dräneringsrör.
 
ja något skumt är det ju, de borde väl suttit där, om inte det finns en brunn till??
 
Huset har ju stått såhär sedan 1964, så någon dränering borde jag väl ha? Kollade i min golvbrunn, vi dörren till källaren, kan detta vara kopplat på dräneringen? Jag kom 4 meter åt ena hållet, och åt andra hållet gick det komma längre runt huset, jag kom ca 5 meter och kom runt hörnet på huset, dessa rör var tegel. Och såg fina ut med kameran.
 
Sen bör det ju påpekas att fukt från golv i gamla hus sällan beror på dålig dränering utan för att man byggde utan kapillär brytande skikt på den tiden. Kan golvet suga fukt så gör det det även om man har en ny dränering runt huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.