6 666 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Vettigt sänka marknivå utanför en fasad för ökad boarea?..
Vår villa har en inredd källarvåning som idag helt klassificeras som biarea, eftersom golvet i sin helhet ligger (ca 80 cm) under omgivande marknivå.
Inför en kommande försäljning av villan är vi dock intresserade av att maximera boarean (och hellre sänka biarean). Även om vissa mäklare marknadsför ”totalarea” (=boarea+biarea) så tror vi att det skulle höja priset på huset om boarean vore högre (särskilt eftersom boarean tyvärr ligger *precis* under 125 kvm idag, vilket betyder att många filtrerar bort villan t ex på Hemnet). Källaren är fullt inredd och har stora fönster och uppfattas inte som en källare.
Tomten lutar nedåt och det vore inget direkt problem att sänka marknivån (utomhus) längs en (1) fasad, vilket borde innebära att all area inom 6 m från den ytterväggen skulle räknas om från biarea till boarea.
Finns det någon aspekt vi missar här? Vore detta en vettig idé? Huset ligger i ett område med mycket höga (kvadratmeter)priser, så från det perspektivet vore det inget problem om själva marknivåsänkningen kostar en del (t ex kanske den fasad som idag ligger under mark förstärkas eller liknande?)
Inför en kommande försäljning av villan är vi dock intresserade av att maximera boarean (och hellre sänka biarean). Även om vissa mäklare marknadsför ”totalarea” (=boarea+biarea) så tror vi att det skulle höja priset på huset om boarean vore högre (särskilt eftersom boarean tyvärr ligger *precis* under 125 kvm idag, vilket betyder att många filtrerar bort villan t ex på Hemnet). Källaren är fullt inredd och har stora fönster och uppfattas inte som en källare.
Tomten lutar nedåt och det vore inget direkt problem att sänka marknivån (utomhus) längs en (1) fasad, vilket borde innebära att all area inom 6 m från den ytterväggen skulle räknas om från biarea till boarea.
Finns det någon aspekt vi missar här? Vore detta en vettig idé? Huset ligger i ett område med mycket höga (kvadratmeter)priser, så från det perspektivet vore det inget problem om själva marknivåsänkningen kostar en del (t ex kanske den fasad som idag ligger under mark förstärkas eller liknande?)
Ja, det har du absolut en poäng med! Ja, den debatten ska jag absolut följa! Det kunde ju t o m vara ett fördel med större biarea på bekostnad av boarean, beroende på hur exakt skatten skulle utformas...K KjellTimell skrev:
Skrivs ibland om att man inte får bygglov för att huset blir för högt mot någon svårberäknad medelmarkhöjd.
Kan ju vara den anledningen från början och kanske inte får ändras nu?
Kan ju vara den anledningen från början och kanske inte får ändras nu?
Njae, problemet är att boarean tyvärr ligger *precis* under 125 kvm idag, vilket betyder att många filtrerar bort villan t ex på Hemnet. Dvs även om totalarean=totala arean som går att använda för bostad, är över 150 kvm, så tror vi att många aldrig ens skulle få upp villan i sina sökningar (ty få vill ha en villa under 125 kvm).J JohanLun skrev:
Är du säker på att just 125kvm är en brytpunkt som många filtrerar på? Dvs har du statistik från Hemnet vart folk sätter gränser i sina filter? Man kan ju sätta filter i steg om 5kvm. Personligen så sätter jag mina filter en bra bit under vad jag egentligen letar efter för att inte missa något som ändå skulle kunna funka pga tex biarea.D JoBeVe skrev:Njae, problemet är att boarean tyvärr ligger *precis* under 125 kvm idag, vilket betyder att många filtrerar bort villan t ex på Hemnet. Dvs även om totalarean=totala arean som går att använda för bostad, är över 150 kvm, så tror vi att många aldrig ens skulle få upp villan i sina sökningar (ty få vill ha en villa under 125 kvm).
Generellt så är min känsla att renovering innan försäljning sällan lönar sig. Om jag gjorde en sån sak skulle jag se till att skaffa mig ordentligt statistiskt underlag först. Det finns många exempel på folk som renoverat innan försäljning och sedan river köparen ut allt för att bygga om i sin egen stil.
Om du gräver ur och sänker marknivån kan du skapa en våning till, och det är inte säkert detaljplanen tillåter. Du ändrar också byggnadshöjden som snuttjulle påpekar ovan. Kolla upp vad detaljplanen för området medger.snuttjulle skrev:
Uppfyller källarrummet utformningskraven för bostad enligt Boverkets byggregler, med avseende på bl a rumshöjd, ljusinsläpp mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Det vanliga är att människor fyller runt huset får att få en byggnadshöjd eller antal våningar som detaljplanen medger så kolla upp detaljplanen som några skriver. Jag tror inte som du skriver att sökande filtrerar på BOA, jag gör inte det och jag frågade mina systrar som sa att när dom söker bland bostäder så vill de se allt och gallra manuellt på läge och bilder.
Om du verkligen vill göra typ en sutterängvåning så ska du ju göra det!
Men om det är för att kanske fånga upp fler intressenter vid försäljning tror jag inte på.
Vi har sökt hus nu i snart 2år och vi filtrerar absolut inte på storlek utan vi har bara filtrerat på typ och pris.
Annars missar man många "praktiska hus med källare.
Men om det är för att kanske fånga upp fler intressenter vid försäljning tror jag inte på.
Vi har sökt hus nu i snart 2år och vi filtrerar absolut inte på storlek utan vi har bara filtrerat på typ och pris.
Annars missar man många "praktiska hus med källare.
Tycker absolut det kan vara en bra idé att gräva ut för att hamna i ”rätt” sökkategori. Tror vi fick vårat hus 15% billigare för den inredda källaren står som biarea (120+90).
Kul parantes är att vi fick höra att en tidigare ägare höjt tomten runt huset för att sänka taxeringsvärdet...
Kul parantes är att vi fick höra att en tidigare ägare höjt tomten runt huset för att sänka taxeringsvärdet...
Bra input, tack! Nej, något konkret har jag inte, utan bara åsikter från några få personer i bekantskapskretsen. Är bra idé att få något mer konkret innan jag lägger pengar på detta.D ds8765 skrev: