Ja men då är det ju klart, dräneringsrören är av tegel. Två strängar 3” rör.C costia skrev:Huset har ju stått såhär sedan 1964, så någon dränering borde jag väl ha? Kollade i min golvbrunn, vi dörren till källaren, kan detta vara kopplat på dräneringen? Jag kom 4 meter åt ena hållet, och åt andra hållet gick det komma längre runt huset, jag kom ca 5 meter och kom runt hörnet på huset, dessa rör var tegel. Och såg fina ut med kameran.
Tegelrören blir ytterst sällan täta och fungerar hundratals år om dom inte fryser sönder eller körs sönder. Men vid en husvägg sker inte detta. Det enda som förfaller är asfaltstrykningen av källarväggen och sulan.
Tror ni att brunnen vid källartrappen är dräneringsrören?? Känns nästan som som ligger lite högt isf, men dessa rör borde ju vara kopplade på slambrunnen då? Eller gjorde dom på något annat sätt på 60 talet?, det stor ju att dom ska vara kopplade till slambrunn..
Det är nog en sak vad det står och en annan vad dom gjort.C costia skrev:
Dom borde logiskt ha anslutit till den brunnen som är ansluten till avloppet.
För dom är inte kopplade till den du kallar spolbrunn vid sidan av brunnen på bild?
Men är det flera inlopp i brunnen vid trappen så verkar dom vara anslutna dit.
Mystiskt är det i alla fall
Du får ta bilder ner i alla brunnar du hittar.
Jo, precis dom kanske bara skrivit att dom är anslutna, alltså brunnen jag skrev om nere vid trappen till källaren är en "vanlig" golv brunn. Men i den går rör åt båda hållen, alltså runt huset. Vi har lyckats filma i röret ca 5 meter och då är vi på framsidan av huset ( trappen till källaren är på kortsidan) åt andra hållet kommer 4 meter, sen kommer vi inte runt böjen. Jag kanske ska kolla om rören är anslutna till spolbrunnen.
Klicka här för att svara