Byggahus.se

Gjuta ”halv” betongplatta i gammal byggnad

1. Lattjo-Snickaren
    Medlem · Gotland · 187 inlägg

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Vi har en gammal komplementsbyggnad, en enplansbyggnad på ca 20 m². Hälften av golvet är en betongplatta och andra hälften är ett gammalt murket brädgolv.
    Jag undrar hur det går till rent tekniskt att gjuta andra halvan i betong. Som tur är finns det redan något som liknar kantelement runtom brädgolvet. Så rent praktiskt verkar det enkelt att armera det rektangulära hålutrymmet och sedan fylla med betong. tanken är att kunna använda byggnaden som ett gästboende i framtiden, Året runt och vi bor i södra Sverige.

- om vi isolerar den nya halvan av betongplattan, kan det skapa några problem då den gamla halvan är oisolerad?

- Är det värt det att isolera eller är det en onödig utgift? Blir det någon markant skillnad i uppvärmningen/inomhusklimatet?

- Kan det räcka med en oisolerad platta som man gjuter för garage eller dylikt dvs 80-100 mm? Vilket slags armeringsnät behövs?

- Är det genomförbart att gjuta på egen hand med betongblandare och säckar? två personer som lägger en heldag på det. Eller är det idioti?

Prio är budget för oss vi har inga stora pengar att lägga på projektet och därför vill vi så mycket som möjligt undvika alla extra utgifter.

stort tack för er uppmärksamhet och hjälp. Alla tips är välkomna!

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 068 inlägg

GoForIt

Medlem
    Självklart är det bra med isolering, som ju sänker uppvärmningskostnaden.
    Vad har ni tänkt er för färdigt golv? Möjlighet att isolera under?

Är det bara 10m² som ska gjutas, så fixar ni ju det med en betongblandare.
    80-100 mm borde räcka.
    Använd finmaskigt nät.

3. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Tack för svar! Inte tänkt på vilket innergolv det ska bli. Påverkar det på nåt vis?

Kan det räcka med 100 mm cellplast som isolering, eller kan det krävas 2x100 mm ?

Vad är skillnaden mellan cellplast S80 EPS och S100 EPS ? Vilket ska jag välja?

utöver de 10 m2 ovan nämnda ytan vinns ytterligare ca 15 m2 utanför stugan, dvs vi vill bygga ut byggnaden. Totalt alltså 25 m2, men kan göras i två eller tre omgångar. Fortfarande görbart, eller är det dumsnålt och bättre att beställa en betongbil som fyller alltihop i en veva?

4. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Specifikt vilket finmaskigt nät ska man använda?

5. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Ang isolering har jag läst på lite och förstått att det inte är så vansinnigt dyrt, utan att det mest handlar om att behöva ha en djupare grop för att få plats med cellplasten?

6. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 068 inlägg

GoForIt

Medlem
    Gällande isolering så tänkte jag mer på om det gick att regla på befintlig golvhöjd och isolera hela golvet på det sättet, och i så fall skippa isolering under den nya gjutningen.

Vad gör att ni väljer att gjuta, i motsats till att regla upp i trä?

Att beställa ut betong med bil är bekvämt, men dyrt..

7. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Aha, jag förstår, att låta det vara som det är och m a o låta denna halvan förbli en slags torpargrund ? Nja, känns inte så fräscht, med tanke på hur murket det är nu och det är hålrum under redan, tror det kommer att skapa en hel del problem med inomhusklimatet om man har den lösningen. Ska försöka lägga upp ett par bilder så det går att se.

läste i en annan tråd här att någon påstod att det inte var så vansinnigt mycket dyrare med betongbil än att gjuta själv.

Jag talar här om att använda säckar med färdigblandat - att blanda med sand osv känns för krångligt och som för mycket jobb för mig.

Frågan är: hur många 25 kg-säckar behöver jag för 10 m2 à 100 mm tjocklek, dvs 1 kubik?

8. snoooze
    Husägare · södermanland · 45 inlägg

snoooze

Husägare
  9. snoooze

snoooze

Husägare
    ...så 77 säckar :D

10. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Aha! 1000 liter = 1 kubik? Då hr jag lärt mig något nytt...

11. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Trodde av någon anledning att olika ämnen innebar olika volym, men jag blandade förstås ihop det med vikt.

12. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
  13. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Hur mycket överlapp rekommenderas för näten? 60 cm? samma inne och "ute"?

14. Lattjo-Snickaren

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Blir många frågor här, men jag förstår inte heller vilken isoleringstyp jag ska välja. cellplast av EPS-typ verkar billigast. Men hur tjockt ska man isolera?

stämmer det att s80-typen räcker för en mindre/enklare gäststuga?

15. snoooze

snoooze

Husägare
    Använd så stora nät som möjligt så slipper du en massa skarvar. Svårare att transportera men billigare och bättre.

Mindre ruta är bättre (150 mm)

Minst 2 rutors överlapp.

S80 räcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.