Hej!
Jag har ett hus från 75 där vi upplever en dålig lukt i ett av rummen i källaren.
Vi har haft både ventilationsfolk samt ett företag liknande Anticimex på kontroll av det och båda rekommenderar att öka ventilationen, vilket vi kommer göra asap.

Dock skulle jag väldigt gärna vilka räcka igen så mycket som möjligt i de springorna mellan golv och vägg där man tydligt känner att lukten kommer ifrån.
Finns det något material man kan använda för detta ändamål?

Mvh
Pär

Om lukten kommer från fuktigt material, så är det väl ingen bra ide' att stänga till ? Då är det nog bättre att ha öppet och ventilera mer.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Jag håller med om att någon form av fogmassa skulle vara lämpligt om du vill stänga in fukten och skapa en riktigt härlig miljö för mögeltillväxt.
Problemet är att du har ett sjuttitalshus med inredd källare. Golvet ligger säkert på träreglar, kanske ingjutna. Ovanpå det har någon säkerligen lagt en plastmatta som håller luftfuktigheten på det ingjutna virket riktigt mysig.

Om du vill sminka en gris så kan du använda fog, annars måste du utreda vad som är grundorsaken.

• Gilla
Bono_R och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Tar upp denna tråd igen.

Oerhört dålig idé att täppa igen ja, den dåliga idéen kom ur en oerhörd förtvivlad situation.

Situationen ser nu ut på följande sätt:
Vi har satt in ventileringsluckor i fönstren till rummet och även köpt en luftrenare.
Det har inte gett speciellt bra effekt, nog är det lite bättre, men det är markant, man känner onekligen av doften dagligen.

Lukten osar upp ur 3 ställen ur rummet vilket man känner tydligt om man luktar utmed listerna.
Lukten är svår att beskriva, den är lite söt, och vi upplever att den tilltar desto kallare det är ute.

Vad i hela friden kan det vara som orsakar detta?
Jag har funderat på att köpa en sådan här ozoneair, men det känns mest bara som tidigare nämnts, att "sminka en gris"

Ska jag försöka ordna fram en Endoskop kamera och gå ner och titta på hur det ser ut under golvet, eller vad hade ni gjort?

Mvh

Hej! Gammal tråd och mitt svar är ett hugskott, men jag har själv hittat karbamidskum i ytterväggens luftspalt på vårt hus (från 45, men tilläggsisolerat på detta vis vid 69/70), och det har just en underlig men distinkt söt lukt. Liiiite kväljande om det blir för mycket, men annars lite sötsliskig i sin karaktär. Kanske något att kolla? Är i så fall ett frigolit/glasskiknande material, vars isoleringsförmåga dessutom visade sig rätt så kass (men det tog nog några år innan man insåg det), plus att det är cancerogent i högre och långvariga doser. Formaldehyd är själva ämnet att kolla efter, om ni vill få uppfattning om emission. Men, så klart, detta givet att det är karbamidskum. Anyways, hoppas det löst sig för er annars!

• Gilla
Evekos
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.