Vårt hus är från tidigt 1900 tal med torpargrund, delvis på berg, delvis lerjord. Stödmur och inre stödpelare av granit bär upp hjärtstock och syll. Dessa granitblock är stabiliserade med järn i berget, som nu efter över hundra år är mycket rostiga och jag befarar med sämre hållfasthet.

Hur skulle ni gjort för att säkra upp stödstenarna så inte huset riskerar att rasa ihop? Gjuta en cementkant på 10 cm, eller borra nya hål med nya järn/stål? Borra är jag lite rädd för om det kan spräcka underliggande berg/sten. Vad tror ni?

• Stort granitblock med rostiga järnstänger som är förankrade i klippgrunden, med synlig erosion och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt järn som stabiliserar granitblock i en torpargrund, tecken på åldring och korrosion synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TomasNil skrev:
Vad tror ni?
Jag tror att det står minst 100 år till utan åtgärd.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Tack för svar! Jag är lite rädd ändå då vissa järn stöd är helt genomrostade, se till vänster på sista bilden. Tror ändå jag kommer gjuta stödklackar istället för att ta risken.

D
Jag tror det står 150 år till men om du sover dåligt pga av rosten i järnen så är det klart att du ska gjuta en liten klack mot stenarna.

Ok enhällig bedömning! Tack för era svar. Möjligen åker att gjuta klack lite längre ner på att-göra-listan nu.

Glöm inte att dubba klacken, annars kan den åka kana på berget. Bara lite för att sova bättre

• Gilla
TomasNil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.