D Daniel 109 skrev:
Om det uttryckligen står att VVS inte ör inkluderat är det väl inte konstigt att det inte är det. Vill du provtrycka får du väl anlita någon för att göra det.
och det har jag också tänkt, men ville kolla här bland alla kloka.

Rätta mig om jag har fel, men provtryckning av golvvärmen skulle ha gjorts innan plattan gjöts. Om det visar sig att den läcker så måste antingen plattan bilas upp lokalt där det läcker, eller än värre, hela plattan göras om om det är systematiskt fel. Huruvida det har monterats ett växthus på plattan ser jag som det minsta av problemen i båda fallen...

Sen är det ju en intressant fråga vem som betalar om det visar sig att det är fel på golvvärmen. Exakt vad står det angående golvvärmen i offerten?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Risken att det läcker är minimal, det enda som kan var problem om det är kallt när man lägger pexrör och man får ett veck i stället för en mjuk böj, det är inte en katastrof men det är därför man bör provtrycka.
Du kan själv hyra en provtryck pump med en manometer.
Eller prata med den tilltänkta VVS firman.
I princip spolar man igenom med en trädgårdsslang så all luft försvinner, sen pumpar man med en handpump upp till rekommenderat provtryck från tillverkaren.
Trycket kommer att sjunka den första timmen (rören vidgar sig) men sen skall det var stabilt i många timmar. Googla eller fråga VVS firma om tryck och tider.

• Gilla
SH68
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Risken att det läcker är minimal, det enda som kan var problem om det är kallt när man lägger pexrör och man får ett veck i stället för en mjuk böj, det är inte en katastrof men det är därför man bör provtrycka.
I princip spolar man igenom med en trädg
L Leif i Skåne skrev:
I princip spolar man igenom med en trädgårdsslang så all luft försvinner, sen pumpar man med en handpump upp till rekommenderat provtryck från tillverkaren.
Trycket kommer att sjunka den första timmen (rören vidgar sig) men sen skall det var stabilt i många timmar. Googla eller fråga VVS firma om tryck och tider.
årdsslang så all luft försvinner, sen pumpar man med en handpump upp till rekommenderat provtryck från tillverkaren.
Man kan även provtrycka genom att skaffa en manometer och en ventil till andra änden där man fyller på med en kompressor.
Man får dock läsa vad tillverkaren skriver då de brukar rekommendera ett lägre provtryck när man använder luft.

Har man inte tagit hänsyn till golvvärmeslangen när man gjuter så finns det ju en risk att slangen blivit söndertrampad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.