Hej
Jag har lite frågor ang. dränering, ska dräneringsrör täcks med duken eller? Ska man göra spolventil ? Ska man avsluta med nån list intill huset? Ställer dessa frågor då vi haft grävare här och jag är oroligt att de inte gjort det som det ska va är det nån som kan hjälpa mig med dessa frågor? Tacksam för svar

Har du bilder från då arbetet gjordes så finns det duktigt folk här som kan göra bedömningar.

Men kort kan man säga att rören ska ligga i grus inlindad i duk samt att spolbrunn bör finnas.
Vidare till list, ja med både platon och imorron finns det en list i ovankant.
Vilket system har ni använt?

Angående duk så ska dränröret inte täckas in i den. En duk ovanför röret så inte jord blandas med makadam dock men inte under och runt pga att den tätnar med tiden och inte släpper genom vatten

• Gilla
Ewa Nilsson1
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har du bilder från då arbetet gjordes så finns det duktigt folk här som kan göra bedömningar.

Men kort kan man säga att rören ska ligga i grus inlindad i duk samt att spolbrunn bör finnas.
HejTacksam för feedback….de har använd sig av nån form isolering, typ frigolit aktiv…vet ej hur det heter men gjorde bild så du kan se….de har lagt duken under men inte ovan…jag har inte bilder på det tyvärr, det fick jag veta när jag frågade. Tycker att de har gjort allt slarvigt är faktiskt jätte ledsen för det. Inte minst för att de gjorde uppfarten så nu efter senaste regnfall upptäckte jag att vatten rinner intill husväggen …vill inte vara en jobbig kund men det kommer kosta mycket pengar och dessutom kommer vi får problem . Vet ej hur jag ska hantera detta, ställde även fråga i forum med juridik vi får se om jag får nåt svar. Vi bor i en gammal hus och vi vill göra den fin igen men dränering och mark arbete är grunden för att gå vidare…nu känns det lite hopplös igen.
Mvh Ewa

L Lutte skrev:

• Närbild på en dräneringskant med frigolitkulor nära husvägg och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn mark med grovkornig struktur och utspridda stenar nära en vit strukturkant, indikerar potentiellt slarvig dränering.
    Skapa konto
  • Ojämnt grus och slarvigt gjort markarbete intill en husgrund med synlig frigolitisolering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.