1 431 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Betongplatta under ackumulatortank
Håller på att bygga om/till garaget nu och där ska även pannrum inhysas.
Frågan är om jag behöver förstärka under ackumulatortanken?
I nuläget är tanken att ha en platta på ca 10 cm med nätarmering samt lägga in extra 12mm järn i rutmönster med cc30 under där tanken kommer.
Tanken blir till en början på ca 5m3 men letar efter en på ca 10m3.
Inte säker på konstruktion på tanken, alltså om den är helt platt i botten eller om de är en ram i ytterkant som sticker ner som den står på.
Vänligen
Mikael
Frågan är om jag behöver förstärka under ackumulatortanken?
I nuläget är tanken att ha en platta på ca 10 cm med nätarmering samt lägga in extra 12mm järn i rutmönster med cc30 under där tanken kommer.
Tanken blir till en början på ca 5m3 men letar efter en på ca 10m3.
Inte säker på konstruktion på tanken, alltså om den är helt platt i botten eller om de är en ram i ytterkant som sticker ner som den står på.
Vänligen
Mikael
Fysiska måtten är det första som avgör, runt eller kvadratisk, det är ca 1000 kg per m 3 vatten och yveksam till att det finns en rund på 10 m3 som du får in. 10 cm är lite tunt, gärna 20 cm med över och underkantsarmering i. Går bra att ha det bara under tanken, bara du vet måtten. Kanske lyfta in tanken på plattan innan väggar/tak byggs, vet dom som gjort så, men bör då vara en tank av yngre typ, tänker på ev angrep av rost invändigt.
Planen är en cylinder med diameter på ca 2,4-2,5 meter. Platsen kommer finnas, håller på med grundarbetet nu. Den delen av garaget blir ett rum som är 2,5X2,5m.
De ska gå att demontera den delen av ytterväggen oxå så att byte är möjligt i framtiden, de är inga problem. Sen rostar en ackumulatortank inte så länge systemet är tätt och trycksatt. Vattnet blir s a s "dött" efter ett tag.
Men åter till plattan! Räcker de om jag gör den delen ca 3X3m, 15cm tjock med över-under armering tro?
De ska gå att demontera den delen av ytterväggen oxå så att byte är möjligt i framtiden, de är inga problem. Sen rostar en ackumulatortank inte så länge systemet är tätt och trycksatt. Vattnet blir s a s "dött" efter ett tag.
Men åter till plattan! Räcker de om jag gör den delen ca 3X3m, 15cm tjock med över-under armering tro?
Gör du en fyrkant som räcker i yta för en tank så går det bra, 15 cm, blir då dubbelarnering underkant 5 cm upp och upptill ca 3-4 cm ner, hur kommer tanken att se ut på undersidan, plan eller en ring. Lite för intresse bara, vad för panna tänker du ha , 10 m3 är en hisklig massa vatten att värma.
Ja men då siktar jag nog på att göra så! Tänkte så i början men hade man inte behövt så hade de ju vart bra! Just konstruktionsmässigt av plattan är de noll frågetecken faktiskt.
Helst hade jag ju haft plan botten så de blir mindre punkttryck.
De blir en vanlig solo innova 50. Man måste ju inte elda upp hela volymen varje gång men är man ändå hemma så kan man ju ändå elda!
Helst hade jag ju haft plan botten så de blir mindre punkttryck.
De blir en vanlig solo innova 50. Man måste ju inte elda upp hela volymen varje gång men är man ändå hemma så kan man ju ändå elda!
Tänk till lite hur du ska ha tanken på golvet. Ett sätt för att minska risken för rostangrepp på undersidan när den står på plattan. Vill gärna bli en del skit och det går inte att göra rent under. När du kommer med tanken så skaffa kanske 8 - 10 st ishockeypuckar. På dom lägger du ett plattjärnsbit på varje som jämnar ut belastningen. från tanken. Sen kan du spola under med slang och få rent utan att tanken blir blöt och rostar från utsidan.
Ja de hade jag inte tänkt på faktiskt. Tack! Helt klart nåt att ta i beaktning. Frågan är hur man löser de praktkt dock.. Tänkte ju mer eller mindre fylla rummet runt tanken med lösull
Har ingen betydelse om du fyller runt, det som kan hända när det är tätt med plåt mot plattan och allt kallnar, så kan det bli kondens under. Lämpligt då att inte fylla fullt under tanken och ev ha någon form av vent. Tex ett 110 avloppsrör som går ner med en krök till plattan och ha ett par hål på andra sidan. Då när tanken blir varm så blir det självdrag och ev fukt åker ut när tanken inte står direkt mot plattan. Jag har tankar ( isolerade ) med påsvetsad ring nertill och 4 puckar och en bit plattjärn mellan för att utjämna trycket på puckarna. Hade lika på mina gamla tankar och det fanns inte en tendens till märken på puckarna. Otroligt starka för tryck.
Får nog forska vidare lite i ämnet! Är ju som sagt bara på grundarbetet till plattan än!
Klicka här för att svara