Hallå.
Var på visning idag på ett hus byggt 2014.
Platonmattan var synlig på några ställen på huset men även runt långsidorna på garaget. Kantlist saknades på dessa ställen.
Då misstänker man ju lätt att kantlist saknas på övriga ställen med.
På vissa ställen satt mattan dikt an putsen utan list, på andra ställen hade det kommit in löv och skit. (Se bilder)

Takutsprånget är väl tilltaget på huset så det bör inte rinna särskilt mycket vatten ner mot mattans kant.

Huset är som sagt relativt nybyggt men om man fuskat Platon kan man misstänka att man fuskat med annat med.
Ska man dra öronen åt sig kring detta eller är det lätt fixat att man gräver upp med spade, sätter kantlist och fyller på med material?

• Synlig Platonmatta utan kantlist längs en husgrund med löv och skräp runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platonmatta synlig vid husgrund utan kantlist, omgiven av löv och grus.
    Skapa konto
  • Platonmatta utan kantlist mot putsad vägg, löv och skräp vid kanten, nära marken.
    Skapa konto
Att sätta kantlist är ju helt klart lätt gjort.
Men, jag skulle kräva ytterligare dokumentation kring dräneringens utförande, helst med en hel del bilder på det hela, för att vara säker på att det ser rätt ut under marken. Alternativt att ni kan få någon skriftlig utfästelse från säljaren om hur den är utförd.

Om det visar sig vara något fel där kommer nog den felaktiga installationen ovan mark innebära att ni bör anta att en fördjupad undersökning av dräneringen krävs om ni senare ska kunna hävda något dolt fel kring den.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att sätta kantlist är ju helt klart lätt gjort.
Men, jag skulle kräva ytterligare dokumentation kring dräneringens utförande, helst med en hel del bilder på det hela, för att vara säker på att det ser rätt ut under marken. Alternativt att ni kan få någon skriftlig utfästelse från säljaren om hur den är utförd.

Om det visar sig vara något fel där kommer nog den felaktiga installationen ovan mark innebära att ni bör anta att en fördjupad undersökning av dräneringen krävs om ni senare ska kunna hävda något dolt fel kring den.
Skriftlig utfästelse från säljaren går nog inte att få, denne verkar knappt veta vad en skruvsmejsel är .
Märkligt att byggfirma kan göra så fel

Om det är en professionell firma som har gjort den dräneringen så avbröt de arbetet innan de var klara…

Jag skulle definitivt fråga säljaren hur det kommer sig att det ser ut som det gör. Att döma av bilderna ser huset ut att stå i en ganska kraftig sluttning vilket ställer extra höga krav på dräneringen.

Personligen hade jag dragit öronen åt mig. Generellt bör man passa sig för att köpa hus av okunniga. Jag har själv gått på den niten.

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Vi lämnade det huset åt någon annan :P

• Gilla
Bygga bus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.