Hej! Vi skall bygga ett växthus 8*9m, har sett diverse lösningar där marken används som värmelager. Principen är ungefär att dräneringsrör grävs ned i marken under växthuset och så pumpas varm luft från växthuset genom grunden och upp igen, skall tydligen även kunna avfukta luften till viss del. De lösningar jag sett har förmodligen grävt någon meter ner och isolerat hela grunden, sidorna/underifrån så en ”balja” med jord tjänar som värmelager.

Vi vill inte gräva ur hela växthusets insida, vi tänker gjuta en sockel hela varvet runt så att säga. Ett alternativ för oss skulle kunna vara att gräva ur för gångytorna inne i växthuset och isolera/lägga dräneringsrör där.

Bör sockeln isoleras på något sätt? Utsidan?underifrån? Tror ni ett sådant här geotermiskt system kan fungera för att få en jämnare temperatur inne i växthuset och även lite längre odlingssäsong? Växthuset skall ligga i södra Sverige.

Här finns lite mer information om en kommersiell liknande produkt som vi inspirerats av.

https://ceresgs.com/environmental-controls/gaht/

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Intressant! Jag har ingen egen erfarenhet, men sett en liknande grej de gör för att värma ett växthus på vintern. Länkat till detta tidigare, men hittar inte tråden just nu:
https://m.youtube.com/watch?v=ZD_3_gsgsnk&feature=emb_logo
D
e har ju lite mer sol där än i Sverige, så funkar nog inte för samma grödor utan betydande växtbelysning, men det koncept du tänker dig är ju mera applicerbart.

• Gilla
Emil Goude
  • Laddar…
Kul! Jag har också tittat lite på sådana lösningar, men det var ett gäng år sedan.

Vore bra om du prövade. Tror det finns en del man helt enkelt måste lära sig genom att testa.

Det jag kommer ihåg från en amerikan som labbade med detta var att rören behövde komma ner ca 1 m.
Värmen i marken torkade ut marken, men det kan också ha berott på att han använde typ makadam som värmelager vilket gör att markfukt ventileras bort upp till ytan.

Även om det bara blir under gången så bör det räcka fint för att lära sig hur det fungerar. Lite är bättre än ingenting alls. Om man antar att gången inte ligger i ytterkant av växthuset så bör det fungera fint utan isolerad ram under mark. Man har sedan länge känt till att det bildas en värmekudde under hus, särskilt hus som inte har isolerat golv. Sedan fungerar även jord som isolering, om än inte så effektiv så ändå. Dessutom måste man komma ihåg att temperaturskillnaden i marken inne i växthuset resp utanför inte är stor. Bara någon/några enstaka grader, vilket minimerar behovet av isolering, (precis som för hus).

• Gilla
Emil Goude
  • Laddar…
Ok tack! Ja man måste nog helt enkelt pröva och lära sig som du säger. Lösningen är ju rätt enkel och troligtvis inte alltför dyr. Vi tänkte använda makadam i kombination med jord, typ makadam runt dräneringsrören med varm/fuktig luft och sedan jord ovanpå.

En dum fråga, tror du man behöver bry sig om att kolla Radon? Jag tänker att eftersom man ventilerar upp luft från marken så man inte ventilerar upp Radon i växthuset så att säga. Jag kan inte det där med Radon men tänkte ändå kolla vad du tror.

Oldboy Oldboy skrev:
Kul! Jag har också tittat lite på sådana lösningar, men det var ett gäng år sedan.

Vore bra om du prövade. Tror det finns en del man helt enkelt måste lära sig genom att testa.

Det jag kommer ihåg från en amerikan som labbade med detta var att rören behövde komma ner ca 1 m.
Värmen i marken torkade ut marken, men det kan också ha berott på att han använde typ makadam som värmelager vilket gör att markfukt ventileras bort upp till ytan.

Även om det bara blir under gången så bör det räcka fint för att lära sig hur det fungerar. Lite är bättre än ingenting alls. Om man antar att gången inte ligger i ytterkant av växthuset så bör det fungera fint utan isolerad ram under mark. Man har sedan länge känt till att det bildas en värmekudde under hus, särskilt hus som inte har isolerat golv. Sedan fungerar även jord som isolering, om än inte så effektiv så ändå. Dessutom måste man komma ihåg att temperaturskillnaden i marken inne i växthuset resp utanför inte är stor. Bara någon/några enstaka grader, vilket minimerar behovet av isolering, (precis som för hus).

Om det finns radon i marken så lär det komma upp ändå, sedan om det blir lite mer genom luftningen det vet jag inte.

Inget jag hade brytt mig om, såvida det inte var känt att tomten ligger på mkt radonbemängd mark. Det är dock skillnad på radon inomhus i bostadsutrymmen där man spenderar mkt tid totalt sett över året, samt med begränsad ventilation, och ett växthus som är utomhus och definitivt bör vara mer ventilerat än inomhus så högre värden än inomhus är ändå acceptabla.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Nu har jag gjort en modell i ung skala 1:5 för att testa systemet. Har två temperatursensorer inne i växthuset, en i marken (endast temperatur) och en ”mitt i” växthuset (temperatur och relativ fuktighet). Loggar en gång/minut, skall följa temperaturen och se om jag kan uppnå en jämnare temperatur inne i växthuset och även få bukt med för hög fukthalt. Tror jag skulle behövt gräva lite djupare, såg initialt ut att vara ganska varmt ca 20cm ned i jorden. Allt funkar inte att skala ned fem ggr :). Återkommer med mätvärden/resultat.

Rören i marken har borrade hål runtom (som ett dräneringsrör). Rören är omgivna av sand/grus. Två av rören går åter in i växthuset, ett kommer upp utanför för att få ventilation.

• Modell av växthus ventilationssystem med rör och sladdar i och utanför en grävd grop i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skalenlig modell av växthus med temperatursensorer och ventilationssystem med rör omslutna av sand/grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
gmanhem och 4 till
  • Laddar…
E Emil Goude skrev:
Nu har jag gjort en modell i ung skala 1:5 för att testa systemet. Har två temperatursensorer inne i växthuset, en i marken (endast temperatur) och en ”mitt i” växthuset (temperatur och relativ fuktighet). Loggar en gång/minut, skall följa temperaturen och se om jag kan uppnå en jämnare temperatur inne i växthuset och även få bukt med för hög fukthalt. Tror jag skulle behövt gräva lite djupare, såg initialt ut att vara ganska varmt ca 20cm ned i jorden. Allt funkar inte att skala ned fem ggr :). Återkommer med mätvärden/resultat.

Rören i marken har borrade hål runtom (som ett dräneringsrör). Rören är omgivna av sand/grus. Två av rören går åter in i växthuset, ett kommer upp utanför för att få ventilation.
Kul! Ser verkligen fram emot resultaten! Men hur vet du hur bra det funkar? Har du ett till likadant växthus, men utan rör att jämföra med?

• Gilla
Emil Goude och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
statens geologiska undersökning SGU, har radonkartor där du kan kolla läget i ditt område

• Gilla
Emil Goude
  • Laddar…
Härligt! Sådant här uppskattas. :geek: Otroligt spännande att se vad det ger.

Lillen har en god poäng, men med jämförande mätning av temp & fukt utanför växthuset och över längre tid så kan det ändå ge intressanta siffror.
Någonstans måste man börja. Är väl mer regel än undantag att empiri kräver några modifieringar för att få det riktigt bra. :sweat:

• Gilla
Emil Goude
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Kul! Ser verkligen fram emot resultaten! Men hur vet du hur bra det funkar? Har du ett till likadant växthus, men utan rör att jämföra med?
Bra fråga. Det enkla svaret är väl: det blir svårt att veta. Nu var det såhär att jag hade denna växthusmodell klart upsatt med mätning och allt för några andra experiment och då var det en enkel sak att modifiera för detta ändamål. Syftet var förutom att visa att det fungerar (jämnare temp inne och lägre fuktighet) också att demonstrera själva principen med rör och ventilationen.

Jag har funderat lite till på detta och man skulle kunna göra en lösning där man kan välja hur stor del av luften som skall gå ut - och därmed ersättas av motsvarande mängd tilluft respektive hur stor mängd som skall återföras till växthuset, och då bidra till minskad luftfuktighet och även det drag längs bladytorna som skall vara bra för växterna.

Varma sommardagar vill man nog ha både torrare luft och mkt tilluft => hög rmp på fläkten och säg 50/50 åter/utluft, Sena höstdagar kanske man vill ha nåt annat. Poängen är att man kan variera rpm och mängden utluft. Vill man snitsa till det rejält skulle man även kunna ha en till fläkt för tilluft som varvtalsstyrs för att få kontroll på var tilluften kommer in men det verkar lite overkill.

Den får stå och mäta nu några dagar så skall jag posta data sen, jag har som ni ser en otäckt gräsmatta inne i växthuset så det blir rejält mkt fukt. Verkar spontant som att jag behöver gräva djupare för tempen 20cm ner i jorden är nästan samma som utomhus lufttemperatur.

• Gilla
mackee
  • Laddar…
E Emil Goude skrev:
Bra fråga. Det enkla svaret är väl: det blir svårt att veta. Nu var det såhär att jag hade denna växthusmodell klart upsatt med mätning och allt för några andra experiment och då var det en enkel sak att modifiera för detta ändamål. Syftet var förutom att visa att det fungerar (jämnare temp inne och lägre fuktighet) också att demonstrera själva principen med rör och ventilationen.

Jag har funderat lite till på detta och man skulle kunna göra en lösning där man kan välja hur stor del av luften som skall gå ut - och därmed ersättas av motsvarande mängd tilluft respektive hur stor mängd som skall återföras till växthuset, och då bidra till minskad luftfuktighet och även det drag längs bladytorna som skall vara bra för växterna.

Varma sommardagar vill man nog ha både torrare luft och mkt tilluft => hög rmp på fläkten och säg 50/50 åter/utluft, Sena höstdagar kanske man vill ha nåt annat. Poängen är att man kan variera rpm och mängden utluft. Vill man snitsa till det rejält skulle man även kunna ha en till fläkt för tilluft som varvtalsstyrs för att få kontroll på var tilluften kommer in men det verkar lite overkill.
Ja, att kunna variera flödet beroende på mätvärdena är nog bra. Tar man det till sin extrem så kan du ju få rätt bra jämförande mätvärden på detta sätt också. När vädret är liknande i några dagar så kan du ju stänga fläkten helt några dagar och kanske t.o.m. plugga slangarna så heller ingen självcirkulation sker. Gör du detta vid lite olika typer av väder och luftfuktighet mm så får du ju en rätt bra jämförelse.
Sedan kan du ju ha flera fläktar. Ibland kanske du inte vill ha utbyte med marken utan bara cirkulera luften tex. Ibland kanske du vill ventilera växthuset med utomhusluft som inte går via marken. Helst skulle ju ventilationsfläktarna mot mark och uteluft även ha styrbara ventiler :)

Lägg till två våningar med IBC vid norrväggen för ökad massa/bevattning. 16 kubik vatten lagrar en del värme.
Sen lagrar den extra betongen som krävs för 16 ton också en del...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.