12 285 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Så gräsmatta sen höst eller vänta till våren?
NPK 21-3-10 är en bra gödning för gräsmatta men dyr i fina affären , köpte av en bonde, var några år sen, tror jag gav 50kr för en 25 kg säck och har halva säcken kvar ( gräsmatta ca 800 m2) . Bönerna sprider ut det med spridare som kastar ca 25 meter åt sidorna , det ska inte vara för mycket heller men det vet bonden, gå in till en och fråga , frågar man inte så får man inget svar.Blå korn är bra det med men lite dyrt
Jag ska hälsa lantbrukarna runt mig som har flera ton yara mila och yara pro magna ståendes i sina lador nu då att de gör fel...A atomlab skrev:
Klart att bönder sprider konstgödsel.
Emmy: för gödsel kan du skaffa precis vad som helst egentligen. En del svär vid Algomin och säger att allt annat är förkastligt. Andra sprider ut humussyror som mytiska älvor samlat upp vid vårens första gryning. För din del skulle jag säga:
- Skaffa en centrifugalspridare om du inte har en (handhållen eller på hjul är en smaksak)
- Åk till affären och köp "något du känner du har råd med".
- Sprid ut.
- Vattna.
Ett riktpris för dig kan vara att den här är "vanligt bonnagödsel" som funkar fint under sommaren. I regel bästa pang för kronan som konsument. Lantbrukare köper det betydligt billigare.
https://www.granngarden.se/godsel-n...MI2vDP1MTi6QIVgkIYCh3CqQQBEAQYASABEgKtB_D_BwE
Tänk på att om ni använder konstgödsel för lantbruk eller kalksalpeter så måste det regna eller så gäller det att vattna, samt att inte överdosera. Och ta det försiktigt vid den här tiden på året då det ofta blir försommartorka.
Speciellt ni som finns i områden där det redan finns bevattningsförbud (gräsmatta är trädgårdens sämsta växtlighet vid torka även om den över lever) I vårt sydöstra hörn kan man se att redan nu börjar vissa gräsmattor utan skugga övergå i en brun ton.
Speciellt ni som finns i områden där det redan finns bevattningsförbud (gräsmatta är trädgårdens sämsta växtlighet vid torka även om den över lever) I vårt sydöstra hörn kan man se att redan nu börjar vissa gräsmattor utan skugga övergå i en brun ton.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden