Efter toppdress har jag stödsått gräsmattan samt en mindre plätt helt nysådd i 2-3cm lager då vi satt ”skugg-gräs” där men verkar inte vara så skuggigt då det bara blivit en brun fläck typ, nu vanligt gräs där.

Nu är det rödsvingel & ängsgröe som såtts.

Min fundering är vattningen, mycket en gång/dygn eller sprida lite för att hålla det konstant fuktigt?
Typ en vattning vid 10:00, sen 15:00 sen 20:00.
Ca 20m sprinkler/spridare per gång, istället för dränkning 30-40m en gång per dygn, upplever att det torkar upp för mkt på det sättet.
 
Förtydligande: alltså bara nu medans fröerna är nysådda, inte när det kommit igång såklart, då blir det var 2-4 dygn antagligen, anpassat till väderlek typ.
 
Vattna ofta är det dom gäller för nysått gräs, fröna ska inte få torka. Kan dock vara lättare sagt än gjort. Vatten som tränger ner djupt i marken tillför inte så mycket då gräsets rötter inte når dit ännu.

Det är enklast att så gräs på hösten då marken är fuktigare, men man vill ju inte vänta hela sommaren på att få så. En metod som jag med framgång använt är att täcka sådden med fiberduk. Den är såpass genomsläpplig att det går att vattna genom den men såpass tät att den reducerar avdunstningen.
 
W Wheelabrator skrev:
Vattna ofta är det dom gäller för nysått gräs, fröna ska inte få torka. Kan dock vara lättare sagt än gjort. Vatten som tränger ner djupt i marken tillför inte så mycket då gräsets rötter inte når dit ännu.

Det är enklast att så gräs på hösten då marken är fuktigare, men man vill ju inte vänta hela sommaren på att få så. En metod som jag med framgång använt är att täcka sådden med fiberduk. Den är såpass genomsläpplig att det går att vattna genom den men såpass tät att den reducerar avdunstningen.
Ja, fiberduk använda jag för 2 år sedan när vi sådde från scratch (nybygge), dock är duken dels använd under altan osv osv samt att tomten nu är mycket mer invecklad med trappor, altan, förrås, buskar osv så inte bara dra ut 500kvm duk längre...

Men men, jag siktar på tre vattningar, har ett automatsystem så är inte direkt en ansträngning, mest behov av att inte springa runt o göra fel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.