BirgitS
BirgitS: Hur ojämnt är det? Det är skillnad på om höjden varierar med 1-2 cm och med 10 cm. Mindre skillnader kan man jämna ut med dressjord. Förutom kanske i allra längst i söder så är det för tidigt att göra något med gräsmattan utan man får vänta tills det börjar komma upp nytt gräs.
1 svar · 1,5k läst
·
halper
halper: Det är värt mycket att ha en enkel använd komplett produkt men själv gillar jag enkla produkter så man själv kan välja vad man vill ha. Xeeds vårgödsel innehåller exempelvis järn (-sulfat, gissar jag) som är snorbilligt att köpa separat och kan missfärga sten (plattor, uppfarter etc). Yaramila NPK 21-4-7 (+3S) kostar ungefär en fjärdedel.
2 svar · 1,5k läst
Z
zzoink: Tack för svar, troligtvis svamp då.. använder inget järn på mattan. Tänkte räfsa igenom den när det blir lite varmare så jag får helt enkelt vänta och se :D
9 svar · 3,9k läst
·
harry73
harry73: Menar du med grus större stenar som t ex väggur eller menar du sand? Det finns såklart mycket mer du kan göra som vertikalskära, dessa, stödså men själv skulle jag börja med att se hur det blir när du börjar gödsla. Nästa år du kan börja fundera över större åtgärder
3 svar · 1,8k läst
·
D
Dan-Dan: Slitsdränering kanske är nåt att testa? Du kan läsa om det här: http://gmlsport.se/nyheter_erbjudanden/slitsdranering-snabb-effekt/ Du river helt enkelt upp remsor av mattan och fyller med sand. [bild]
1 svar · 2,5k läst
·
F
Folkungen: Jag ska anlägga en gräsmatta men måste först höja marknivån med mellan 10-40 cm över en 50 m2 stor yta. Jag vill undvika risken med parkslide (och annat invasivt) så mycket som möjligt och tänker därför handla material på småsäck. Hur borde jag gå tillväga och vilka material ska jag använda? Underlaget är i dagsläget fyllnadsmaterial till stor del.
0 svar · 2,1k läst
H
Håbbe01: Vi hade 1800m2 skogstomt, tog bort träd själva under några säsonger och resten gjorde grävföretaget med två gubbar och massor av fyllnadsmassor och jord för 210tkr (ingår då matjord för 100tkr) Fylndasmassor i 3v februari sen när det sattsig så 1v matjord i maj sen var det klart för oss att så gräs
9 svar · 9,7k läst
B
BubbElla: Hej Jag har fått godkänt av föreningen att anlägga en liten paviljong på ”min gräsmatta att förvalta”. Jag är mer sugen på en snygg bädd av skifferspån typ. Tog bort gräs och gjorde större tomt och under där är det nu helt mjukt så tänkte nu att jag kanske inte ska ta bort gräset utan lägga någon typ av kantsten /sarg runt själva paviljongen... marktäckande duk och sedan
0 svar · 2,2k läst
halper
halper: [citat] Har nog aldrig sett ett "vanligt" hus som har mer än en. Vi har en och en halv ... även en blandare i garaget som är bra när man ska fylla ljummet vatten i barnens badbalja.
38 svar · 8,2k läst
·
A
Albertini: [citat] avloppsbygget skedde I November förra året.
6 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det låter som en rimlig förklaring. Jag håller tummarna (y) att det blir bättre i sommar och att vädret gör att jorden kan torka upp periodvis.
5 svar · 3,3k läst
·
L
Lutte: Skulle inte bry mig om det där, speciellt inte om du ska lägga på matjord. Utan se till att du inte har sänkor på färdig nivå och inget fall mot huset, sen är det bara att så gräs. Fördelen med lite lera i botten är att det håller fukt bra, nackdel om det går en hel sommar utan regn eller du ska ha en golfgreen
4 svar · 2,6k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Det blir svårt att bli av med mossan. Jag hade ett parti av gräsmattan som jag försökte allt på. Järnsulfat, kalk. Mossrivare, vertikalskärare. Massor med gödning. Men sen nästa år kom mossan igen. Det enda som faktiskt hjälper är att göra marken ogynnsam för mossan genom att få tillgång till sol och använda bra gräsarter. Ett litet område är kvar där det svårt att
15 svar · 5,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Antar att leran beror på allt lek där toppa med lite sand kan hjälpa, anbars är det att försöka dränera av vatten eller blanda upp jorden med sand etc så vatten rinner ner. Släta till det ojämna med matjord, tips är att ta ett lastbilsflak. Sen kan man behöva gödsla för att få fart på gräsbeväxningen, snåla inte med frön heller
1 svar · 1,4k läst
R
Ronny Larsson: Någon som vet hur ojämn en nyanlagt gräsyta får vara enligt AMA anläggning? Har för mig att jag sett det nån gång men hittar det inte nu. Är det också skillnad på kraven vid slutbesiktning och 2-årsbesiktning?
0 svar · 1,3k läst
G
GHGH: Prata med ett företag som jobbar mot golfbanor om du vill få det bra. Exempelvis https://shop.ksabgolf.se/vara-produkter/for-golfbanan/konstgras?pagenum=1
1 svar · 3,3k läst
T
Tubie: @Ganntrader Tacksam för svar!
3 svar · 4,5k läst
engs
engs: Droppspridaren, visste inte ens att gardena har en centrifugalspridare.
20 svar · 15,7k läst
·
P
polarsson: Japp. Gräsmattan är inte gigantiskt och jag har två söner haha. Jobbigast blir att få hem sanden.
7 svar · 3,2k läst
G
gusjohjoco: [citat] Kvadratmeter för blivande gräsmattan är ca 600. Det skulle vara om jag kan få tag på sådant material, och sedan gräsmattejord ovanpå, antar jag. Men visst, den delen som är lerig är cirka hälften av detta. Andra hälften är blöt året om så där kanske jag måste dränera, som föreslagits av andra.
18 svar · 3,9k läst
annalisa
annalisa: [citat] Toppen!:D
25 svar · 16,8k läst
·
halper
halper: [citat] Glad att höra! Då är min nyligen fixade gräsmatta en fantastisk gräsmatta, för framåt oktober så var den i princip täckt av ett lager jord från maskarnas pysslande... :D
9 svar · 6,4k läst
·
I
izanovisbyggare: Hej! Vi ska beställa jord till våran tomt i härryda kommun och undrar vad rimliga priser med utkörning är. Vi behöver jord till ca 800 kvm och vad jag fått det till så behöver vi stora mängder (minst 80 kubik/ton). Vad jag har hittat så tar man 6 900 kr för ett lass med 13 ton gräsmattejord (totalpris 48 000 kr) är det rimliga priser? Eller har någon tips på bra leverantörer med
0 svar · 1,5k läst
J
Johanborg: [citat] Tack för tipset. Då kan jag lägga ut en tarm till ut över gräsmattan.
2 svar · 1,2k läst
·
M
mclovin77: Okej , tack för tips ! Det är trevligt med blåbärsris men för tillfället består tomten av 90% blåbärsris och 10% gräsmattan . Så tanken är att sätta gräsmatta på ca 120 m2 där det för tillfället är blåbärsris. För en helt novis så är det en del frågetecken. Men du menar att man skulle kunna tippa ut massa matjord på befintliga riset , jämna till och så gräset i det ?
3 svar · 4,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det första kan vara någon sorts tistel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Cirsium_mohavense_(5885415343).jpg https://sv.wikipedia.org/wiki/Tistelsl%C3%A4ktet De kan ha en halvmeter djupa rötter och måste grävas upp för precis som med maskrosor räcker det med en liten rotbit för att det ska bli en ny planta. Tusenskönor däremot verkar dö när man får bort översta cm av roten.
2 svar · 4,3k läst
·
F
Fredrikalteblad: Hej! Flyttade till hus i somras och såg då inte detta problem, svårt att se kanske men det är vattenpölar i gräsmattan. Pilen på bilden är ett rör från en stuprör som satt när det va ett altantak där. Det röret går till framsidan där jag har en brunn där alla stuprör går till(ny på detta så vet ej vad det heter) Går det på nått vis gräva ur där det är vattenpölar och
0 svar · 2,6k läst
·
Freerole
Freerole: Gössla (2-3ggr/år) - vattna - klipp! Finns inga genvägar :)
2 svar · 2,2k läst
·
useless
useless: Uponor skriver att deras rör tål 40 grader. Vid temperaturer över det minskar trycktåligheten.
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.