Nu har min gigantiska stubbe på gården äntligen blivit fräst. Blev oerhörda mängder träflis samt jordhögar (delvis blandat med träflis). Har fått bort det mesta av träfliset/ som låg på ytan, ca 3 släpvagnslass... Är det en dålig idé att fylla igen hålen med jord/träflisblandning som är kvar? För att sedan toppa med bra, ny jord och så gräs. Hur hade ni som kan det här gjort?

Jord/träflisblandning är på ett ungefär 80 % jord, 20 % träflis. Trädet var en rejäl cembratall med grova ytliga rötter om ni undrar.
 
Jag hade sparat mer av fliset till jordförbättring men jag antar att det inte var det du undrade över.

Det är inget problem att använda fliset i fyllningen men markytan kommer att sjunka i takt med att fliset förmultnar. Du får fylla på med toppdress om du inte vill ha en svacka där.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
AXS
Skulle köra på. Så kan du slänga på en säck sand och lite toppdress per år.
 
  • Gilla
Pitezzo
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Jag hade sparat mer av fliset till jordförbättring men jag antar att det inte var det du undrade över.

Det är inget problem att använda fliset i fyllningen men markytan kommer att sjunka i takt med att fliset förmultnar. Du får fylla på med toppdress om du inte vill ha en svacka där.
Vad menar du med "jordförbättring"? 😄 Har en hel del flis kvar.
 
P Pitezzo skrev:
Vad menar du med "jordförbättring"? 😄 Har en hel del flis kvar.
Du kan använda det för att jorden ska hålla fukt bättre. Antingen som täcke eller inblandad i jorden.

Blandar du fliset med gräsklipp/annat grönt i komposten får du en fin krukjord med mycket struktur nästa år.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.