1 082 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Träflis/jordblandning efter stubbfräsning, hur göra?
Nu har min gigantiska stubbe på gården äntligen blivit fräst. Blev oerhörda mängder träflis samt jordhögar (delvis blandat med träflis). Har fått bort det mesta av träfliset/ som låg på ytan, ca 3 släpvagnslass... Är det en dålig idé att fylla igen hålen med jord/träflisblandning som är kvar? För att sedan toppa med bra, ny jord och så gräs. Hur hade ni som kan det här gjort?
Jord/träflisblandning är på ett ungefär 80 % jord, 20 % träflis. Trädet var en rejäl cembratall med grova ytliga rötter om ni undrar.
Jord/träflisblandning är på ett ungefär 80 % jord, 20 % träflis. Trädet var en rejäl cembratall med grova ytliga rötter om ni undrar.
Jag hade sparat mer av fliset till jordförbättring men jag antar att det inte var det du undrade över.
Det är inget problem att använda fliset i fyllningen men markytan kommer att sjunka i takt med att fliset förmultnar. Du får fylla på med toppdress om du inte vill ha en svacka där.
Det är inget problem att använda fliset i fyllningen men markytan kommer att sjunka i takt med att fliset förmultnar. Du får fylla på med toppdress om du inte vill ha en svacka där.
Vad menar du med "jordförbättring"? 😄 Har en hel del flis kvar.H Harmagedon skrev:
Du kan använda det för att jorden ska hålla fukt bättre. Antingen som täcke eller inblandad i jorden.P Pitezzo skrev:
Blandar du fliset med gräsklipp/annat grönt i komposten får du en fin krukjord med mycket struktur nästa år.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden