Hade en vedhög på gräsmattan sedan i vintras tills nu och funderar på om gräset återhämtar sig eller om jag bör anlägga ny?

Sliten gräsmatta med döda fläckar, omgiven av grönt gräs, bredvid ett blått hus. Bakgrund med träd och en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest mossa och jord men några levande strån var det som jag nu klippt ner...

• Gilla
Special
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu får du nog så, rötterna har ju missat hela säsongens solenergi så de lär ha dött.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu får du nog så, rötterna har ju missat hela säsongens solenergi så de lär ha dött.
Var lite rädd för det... 😢

Gräs är livskraftigt så jag hade väntat, skulle tro det hämtar sig. Räfsa bort det döda så solen kommer åt.

• Gilla
HeadQuaker och 2 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Hade en vedhög på gräsmattan sedan i vintras tills nu och funderar på om gräset återhämtar sig eller om jag bör anlägga ny?

[bild]

Mest mossa och jord men några levande strån var det som jag nu klippt ner...
Riv upp underlaget med vertikalskärare eller dyl, lägg på ett tunt lager ny jord, trampa, så med rotgräsfrö och kratta ner fröna.
Se till att hålla ytan fuktig i ett par veckor så det gror före vintern.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
L Lazzes1 skrev:
Riv upp underlaget med vertikalskärare eller dyl, lägg på ett tunt lager ny jord, trampa, så med rotgräsfrö och kratta ner fröna.
Ska försöka få löst detta i helgen. 👍

tttomten tttomten skrev:
Gräs är livskraftigt så jag hade väntat, skulle tro det hämtar sig. Räfsa bort det döda så solen kommer åt.
Typ så.

Oavsett är det lättare att så senare på året (man slipper vattna lika mycket) så det är ingen brådska.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
L Lazzes1 skrev:
Jag lärde mig en ännu bättre strategi här på forumet, så att man slipper hålla på med vattning och skydda ytan så länge.

Häll en säck jord i skottkärran, blanda i gräsfrön, blöt ner det. Låt det stå blött (lägg plast eller en skiva över skottkärran) och vänta ett par dagar tills man ser ett litet vitt fluff komma ur fröerna. Då tippar man och krattar ut det.

På så sätt etablerar sig gräset snorfort; tar bara någon vecka för stråna att utvecklas. Jag lägger en odlingsduk över reparationen för att skydda lite mot solen. Skvätter lite vatten på det på morgnarna bara.

Vår "gräsmatta" var helt död och trist när vi köpte huset. Kunde inte göra någon stor åtgärd för hunden behöver kunna använda trädgården. Så jag började helt sonika lappa de värsta fläckarna enligt ovan, ett par skottkärror på vår och höst. Och nu efter ett par säsonger har vi en helt legitim trädgård. :)

• Gilla
zlickepinne och 3 till
  • Laddar…
Idag hittade jag lite ork och räfsade bort allt dött och la på lite tunt med jord vilket jag sådde i.

Gräsmatta med jordlagd yta framför blått skjul, omgiven av grönt gräs och växter, del av trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönt att trädgården snart är helt återställd efter årets markarbete.

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.