Blir det så mycket att det nya gräset får svårt att växa skulle jag ta bort det, inte annars.

Av erfarenhet vet jag att roboten får svårt om det är för högt, så klipp ned gräset med klipparen innan roboten går ur och påbörjar sitt jobb.

• Gilla
Capablanca
  • Laddar…
Skulle utgå från att hålla det i hanterbar höjd så inte roboten går in i väggen. När roboten är på plats så sänk 5-10mm per klippning tills det nått sin höjd.

Gräset kommer alltid vinna över ogräset när ogräset aldrig kommer få chans att etablera sig medan gräset trivs om det klipps ofta och lite.

• Gilla
Capablanca
  • Laddar…
Toppen, tack för era svar. Har ingen klippare i dagsläget, tänker införskaffa en trimmer (som behövs ändå) och försöka klara mig på trimmer + robot. Låter det vettigt? Kan säkert låna en klippare om det skulle behövas vid något tillfälle men tänker köra helelektriskt.

Jag skulle inte gå på med trimmer och försöka ta ogräs men inte gräs om det inte är rejäl höjdskillad. Låter nästan oundvikligt att inte tråden träffat topparna av nysådda gräset lite här och där.

Gräset ska klippas med så vass kniv det går och kommer skadas rejält i topparna av en trimmer tråd som sliter av det

Såhär ser det ut, i framkant har vi dragit lite så det är i princip helt täckt med målla. Jag skulle säga att det är rejäl höljdskillnad. Min plan är att ta ner mållan med trimmern ner till ca 10cm och sedan köra med gräsklippare på högsta.

• En grön yta täckt med hög målla och gräs, planerat att trimmas ner till 10 cm med trimmer och sedan klippas med gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja gör det, mållan skuggar ju gräset!

• Gilla
Capablanca
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.