Nu hoppas jag på hjälp hur vi ska kunna förvandla vårt sommarställe till något annat än ett rent arbetsläger...
Vi har en stor tomt där en redan etablerad gräsyta om ca. 1000kvm redan har ödelagts av detta vedervärdiga ogräs (se bild + video) som spridit sig över hela ytan. Tror att det är revfingerört, men är inte säker.
Vi sliter och drar i detta otyg varenda helg. Har från den ytan lyckats fylla 15 stora sopsäckar med bara dessa trådar! Ett helt omänskligt jobb! Förra året jämnade vi till en annan yta om ca. 1000kvm med fyllnadsmassor och sedan med gräsmattejord över detta. Hann dock aldrig så innan det blev för kallt på hösten. Nu i år så ser vi att hela denna ytan också täcks av denna växt med alla dess trådar i alla riktningar... Den sprider sig med en galen fart! Känns som rena rama ALIEN!
Vi är båda gamla pensionärer och känner att vi inte mäktar med att krypa runt och dra upp dessa revor/trådar (rötterna är hopplöst svåra att få upp). Planen var att få till fina gräsmattor där barnbarnen skulle kunna leka och vi njuta, men nu är vi rätt uppgivna. Att acceptera denna skitväxt är dock inget alternativ. Vad göra? Hur blir man av med eländet? Finns det hjälp att få?
Tacksam för tips! Gröna blad med röda stjälkar och vita samt gula blommor, sannolikt ogräs spritt över gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
A555
  • Laddar…
Jag är hemskt ledsen men det ni har fått in är revfingerört och det är stört omöjligt att bli av med den genom manuell rensning. Den borde kunna hållas i schack där ni har gräsmatta genom att klippa ofta. Då krymper den ihop och får väldigt små blad tätt mot marken.

Ska man utrota den är det nog täckning som är det bästa alternativet. Finns givetvis bekämpningsmedel att köpa utomlands ifrån men det överlåter jag åt någon annan att råda om.
 
  • Gilla
A555
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Jag är hemskt ledsen men det ni har fått in är revfingerört och det är stört omöjligt att bli av med den genom manuell rensning. Den borde kunna hållas i schack där ni har gräsmatta genom att klippa ofta. Då krymper den ihop och får väldigt små blad tätt mot marken.

Ska man utrota den är det nog täckning som är det bästa alternativet. Finns givetvis bekämpningsmedel att köpa utomlands ifrån men det överlåter jag åt någon annan att råda om.
Tack för svar. Vi har kört med gräsklipparen men det gör ingen verkan alls. Den här vidriga växten breder ut sig under gräset så lågt att gräsklipparens blad aldrig når dess revor som slingrar sig runt överallt...
Vi har nu cirka 2000kvm täckta med detta elände som vi på något sätt måste bli av med. Det sprider sig också vidare ut över grusgångar och infartsvägen.
Finns det något ogräsbekämpningsmedel som kan ta kål på denna växt, vare sig det är tillåtet eller ej? Någon som har erfarenheter av sådant? Tips på ställen att inhandla sådant i så fall?
 
Ursäkta men, går det inte att leka på revfingerört? Barnbarnen kanske inte bryr sig om vad för slags grönska dom leker på?
 
  • Gilla
  • Haha
Kattenjb och 12 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ursäkta men, går det inte att leka på revfingerört? Barnbarnen kanske inte bryr sig om vad för slags grönska dom leker på?
Det går säkert att leka, men barfota lek där fungerar inget vidare har vi sett då en bekants barn fastnade med trådar mellan tårna vid några tillfällen och det kändes tydligen inget vidare. Sedan vill vi som sagt själva kunna njuta av denna yta. Och har man lagt många tiotusentals kronor på markarbeten, jord, gräsfrön och gödning med mera så njuter man verkligen inte när man ser detta elände ☹️.
 
  • Gilla
Kartongen och 1 till
  • Laddar…
Robotgräsklippare , att klippa regelbundet kan hålla det i shack.

Annars får du använda dig av metoden som du gör , manuellt rensa. Alt använda dig av ogräsmedel. Vilken typ som passar sig bäst vet jag tyvärr inte.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Robotgräsklippare , att klippa regelbundet kan hålla det i shack.

Annars får du använda dig av metoden som du gör , manuellt rensa. Alt använda dig av ogräsmedel. Vilken typ som passar sig bäst vet jag tyvärr inte.
Tack för svar. En robotgräsklippare är inhandlad, men den klipper inte heller tillräckligt lågt för att komma åt dessa tentakler tyvärr. Har talat med folk som jobbar med robotgräsklippare och dom säger att det dessvärre inte är att räkna med att det gör någon skillnad att köra med en sådan.
Att rensa manuellt är ett omänskligt jobb på en så stor yta. Det rör sig om totalt ca. 2.000kvm och på den ytan finns det flera tusen av dessa växter. Leker man med tanken att det finns 10 stycken (minst) växter per kvadratmeter så har vi 20.000 växter och om varje har 5 stycken revor så är vi uppe i 100.000 stycken av dessa revor. Sannolikt mer än så. Man mår ju dåligt bara av att se det så här... Dom här jäklarna har ju fastnat på näthinnan nu så man till och med drömmer (mardrömmer) om dom.
Tyvärr är alla numera miljövänliga ogräsmedel odugliga när det gäller sådant här, så det behövs någon riktig häxbrygd om det ska göra nytta.
 
  • Gilla
A555
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Tack för svar. En robotgräsklippare är inhandlad, men den klipper inte heller tillräckligt lågt för att komma åt dessa tentakler tyvärr. Har talat med folk som jobbar med robotgräsklippare och dom säger att det dessvärre inte är att räkna med att det gör någon skillnad att köra med en sådan.
Att rensa manuellt är ett omänskligt jobb på en så stor yta. Det rör sig om totalt ca. 2.000kvm och på den ytan finns det flera tusen av dessa växter. Leker man med tanken att det finns 10 stycken (minst) växter per kvadratmeter så har vi 20.000 växter och om varje har 5 stycken revor så är vi uppe i 100.000 stycken av dessa revor. Sannolikt mer än så. Man mår ju dåligt bara av att se det så här... Dom här jäklarna har ju fastnat på näthinnan nu så man till och med drömmer (mardrömmer) om dom.
Tyvärr är alla numera miljövänliga ogräsmedel odugliga när det gäller sådant här, så det behövs någon riktig häxbrygd om det ska göra nytta.
90% ättika , tar det mesta. Men du kommer inte ha något gräs kvar heller.

Jag använder det vid mina plattgångar , och vid ytterkanterna av tomten. Tar allting men dödar även fruns blommor om jag inte är försiktig.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
90% ättika , tar det mesta. Men du kommer inte ha något gräs kvar heller.

Jag använder det vid mina plattgångar , och vid ytterkanterna av tomten. Tar allting men dödar även fruns blommor om jag inte är försiktig.
Det kan vara bra att ta till i andra sammanhang. Tack för tipset 👍.
 
Ska du ta kål på revfingerörten men spara gräset så är det manuellt pensling på bladen som gäller. Vilket lär ta längre tid än att dra upp alla.

Du kan göra en test på olika ytor. Börja med att dra upp alla som finns på 5x5 meter och se om de kommer tillbaka och hur lång tid det tar. Och låt robotgräsklipparen klippa en yta där revorna dragits upp.

En annat alternativ är att skaffa höns eller getter som äter upp allt som växer. Men dessa har så klart andra nackdelar.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ska du ta kål på revfingerörten men spara gräset så är det manuellt pensling på bladen som gäller. Vilket lär ta längre tid än att dra upp alla.

Du kan göra en test på olika ytor. Börja med att dra upp alla som finns på 5x5 meter och se om de kommer tillbaka och hur lång tid det tar. Och låt robotgräsklipparen klippa en yta där revorna dragits upp.

En annat alternativ är att skaffa höns eller getter som äter upp allt som växer. Men dessa har så klart andra nackdelar.
Värt att testa pensling. Att dra upp dom har visat sig vara besvärligt då man inte får med sig hela roten. Dom verkar gå ganska djupt har vi märkt.
 
Låter som den åkervinda jag kämpar med i odlingslandet. Nya skott dras med en bit rot. Men nya skott kommer hela tiden upp. Rötterna i leran är meterlånga där jag gräver runt. Tycker att energin i rötterna borde ta slut någon gång.

Den sista flaskan Roundup 360 gick till att bekämpa kvickroten för det var som mest. Fungerade tokbra för kvickroten vissnade på 2 veckor. Men nu lär växa in utifrån där ingen Roundup sprutades på uppväxande kvickrot.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Glyphosate är det enda som hjälper
 
  • Gilla
  • Arg
John85 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Loredo Quattro.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
4774
U Uno Mögel skrev:
Värt att testa pensling. Att dra upp dom har visat sig vara besvärligt då man inte får med sig hela roten. Dom verkar gå ganska djupt har vi märkt.
Elda upp det till aska, på med nya jort och använd en kraftig grässrt
 
  • Gilla
A555 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.