Gräsmatta
fsn: Nä, men på riktigt…. Släng upp en eller två padelbanor istället. Det skulle ju vara drömmen att ha ett par egna padelbanor.
snuttjulle: Jag skulle ha hoppat över slingan runt huset och låtit klipparen stöta emot för att få så liten bit som möjligt att klippa med trimmer. Sedan finns det en forumdel för robotklippare där du kanske kan få fler och bättre svar. Anmäl ditt egna inlägg och be dem flytta på inlägget. Och välkommen hit.
Claes Sörmland: Precis, gräsets rötter luckrar jorden bra över tiden. Det som troligen har hänt är att jordprodukten är en blandning som innehåller olämplig mineralfraktion, det kan t ex vara siltig finsand eller stenmjöl. Vattnet från regnet för ned mineralkornen i jorden och den där hårda skorpan bildas.
halper: Aha, ja då är det en klar förbättring. Min erfarenhet är att trots att man tycker man gjort likadant över hela utan så blir det lätt små partier där det helt enkelt inte tar sig. Kanske det varit för torrt eller vad som helst. Har du frön kvar kan du försöka slänga ut dem nu, men risken är att de inte gror vare sig i år eller till våren. Jag hade chansat i alla fall, med tanke
Lund: Okej, tack för ditt svar. Blir nog till att göra ett försök utan topdress då jag skulle behöva 2,5 m3 med dressjord.
Bra amatör: Hej på Er allesammans Min fråga är…… Jag har lagt färdigt gräsmatta för fyra år sedan, men jag tycker den mår inte bra. Det är ruttet i botten och på vissa ställen är färgen gul. Rent allmänt så mår den inte bra. Jag har luftat med speciella skor utan resultat. Finns annat man kan göra? Tack för alla förslag. Mvh Bra amatör
halper: [citat] Järnsulfat är effektivare mot mossan än kalk. Bäst är att se till att du har så tätt och fint gräs du kan medan det är säsong, och sedan köra någon dos järnsulfat omkring nu när temperaturerna börjar gå ner. Gräset kommer ju snart sluta växa, så fläckarna där det finns mossa nu kommer inte växa igen. Jag hade låtit den döda mossan vara kvar över vintern och sedan
perra_l: [citat] Japp, det där känns mitt i prick! Tack!
Anonymiserad 433451: [citat] Nä du får oljan i förbränningskammaren eller i förgasaren... Inte så bra...
Stockholm.Karlshamn: Fick bekräftat. Larver som fåglarna hugger efter.
blizzet: [citat] har du blivit av med detta? Har samma problem. Tycker det äteruppstår snabbt även om jag vertikalskär.
Lutte: [citat] Kommer nog inte lufta någon innan vintern, tänker bara ge en vända järn innan vintern och så hoppas på det bästa. Till våren måste jag stödså lite så planen är att börja att dressa med sand i samma veva. Eventuellt så kommer jag då hålpipa fast manuellt då det inte går att få tag på en maskin för det här. Ja bladgödning hade varit fint men nu ör det lite
pernilla.jansson: [citat] Vår hund gräver inte superutspritt, de största skadorna är från tidigare ägare som hade en valp som gjort de mesta. Vår har mest grävt de djupa hålen
Östlund: Gräsmattejord körde jag med, en något sandigare jord. På rulle så finns det vad jag vet 2st leverantörer i Stockholmstrakten, Mälarturf och Gräscenter. Ska du så skulle jag precis som nämnts ovan titta på en Rödsvingelblandning. Körde jag på när jag sådde. Fick en magisk gräsmatta,
z_bumbi: Jorden tillför ny näring och "dressa" en gräsmatta innebär inget jordlager som gräs inte tar sig igenom. Fast vad är det under gräset om det inte är jord?
Lutte: [citat] Känn lugnet, det som händer om frosten kommer är att om plantorna just kommit upp eller precis börjat gro är att dom kan dö. Inte nu helt utraderat men likväl kommer det döda en del om du har otur. Är det små ytor under 100kvm så går det att myllra fröna utmärkt med en stålkratta. Jag brukar dra helt utan tryck så att man just rispar marken. Dra fram och tillbaka
halper: Tja, några bilder skulle ändå uppskattas. Sedan beror det ju på vad man vill använda tomten till. Jag vill ha en yta där vi kan ställa ut ett bord när det är barnkalas, ha en liten plaskpool när det är trettio grader, spela kubb eller vad som helst. Då är det mindre praktiskt med gångar mellan buskage än en gräsmatta. Med det sagt behöver förstås inte hela tomten bestå av
stefanf: Ok. Svarar på min egen tråd från 2007. Gräsmattan har hållit sig bra sedan dräneringen lades dit. Kommer inte ihåg exakt hur mina originalbilder såg ut, men minns att jag var inne på en Y-lösning som jag sedan litegrann avskrev, och en envis "pöl". Jag lade en slang under infarten, samt att jag anslöt "pölen" (inget läckage, snarare som en naturlig brunn eller liknande) till den
ylven: [citat] Det där är Hundäxing, även samma som på bilden i trådstarten. Den har kraftiga rötter men sprider sig inte med utlöpare utan frön. Personligen skulle jag inte bry mig mycket om det växte i gräsmattan. Om man tvunget måste ha bort det så är nog glyfosat/RoundUp det effektivaste, och sedan så i nytt gräs. Om man ska gräva bort tuvorna blir det ett veritabelt hål. Ett annat
Lillekitte: Jag råkade nog överdosera när jag gödslade min gräsmatta tidigare i sommar, se länk nedan. Jag gödslade för hand. Men brännskador fick jag inga, även om det nog blev alldeles för mycket gödsel på sina ställen. Jag använde först Stroller Mossa, och senare Algomin Grönare Gräsmatta, eftersom Stroller Gräs var slut i butik. Mossan försvann helt, samma med ogräset, och
StinaSon: [citat] [citat] Tack för tips! Ska absolut följa upp detta med kalk.
mugatu: Min erfarenhet är att om man inte vill göra för stor grej av det hela så få du gräs om du rensar det värsta med järn och för hand sedan sår i omgångar i samband med regn. Sedan så försvinner vissa sorters ogräs vid gödsling och gräset trivs bättre och tar över. Rulla ut matta är ju en quickfix men sämre för plånboken. Det är ju trots allt bara en gräsmatta. Jag har lyckats
Helena A: Vi och vår granne delar ett bestånd med Parksallat. Medan de lagt svart pressening över den och tänker ha så några säsonger testar vi metoden att gräva ur och även en del av gräsmattan. Möttes av dessa tjocka och långa rötter som känns som ok de är ”moder” till parksallaten. Har dragit de underjordiska rötterna in under gräsmattan och de följer exakt den sträng av enstaka
Robert-san01: [citat] Ja, Gillinge tar också personbilssläp men den krossen ligger sämre till för mig. Har handlat där en gång när NCC var stängt för semester. Köpte 2*8t, kostade 6000kr. Tyckte det var billigt... :(
LinneaochJohan: [citat] Ja det är något sånt jag misstänkte! Tror att vi går igenom och kollar om allt är lika lerigt, annars får det hamna någon annanstans. Min sambo är definitivt perfektionist
Mikaela123: [citat] Biomassejorden var toppen. Riktigt "saftig" Blev fint resultat tillsammans med Weibulls fritidshus blandning.