Gräsmatta
halper: [citat] Är ingen expert på toppdress men vad gäller att förgro har jag haft framgång med att göra en väldigt "kraftig" blandning av typ 1/3 frön och 2/3 substrat. Det ska ju inte växa utan bara aktiveras. Det blir ofta inte bra att lägga frön direkt i vatten eftersom det blir för blött och ingen luft, men man kan ha rätt stor andel frön i jord. Har inget bra svar på hur fuktigt
kisumisu: Nu har jag fått klipparen. Var stor skillnad klippa med en klippare som man bara trycker igång inga mera snördragningar :love: Batterierna håller på de viset att jag kör in skruvdragare batterierna som är 3A. Sedan dessa 5A som kom med och tillbaks med 3A. Så jag kanske borde köpa 2st 6A till :thinking: Nu var dock gräset enormt långt så det kanske drog extra mycket batteri. Mycket
elpaco: [citat] Xcover jag läste den här sidan. Just råden kring underlag låter inte tokiga, men märk att det handlar om jordberedning innan nysådd, och att man tycker att marken skall fräsas jämnt så det inte blir skiktningar i material.
Guson: Gräscenter har några varianter visade där en är att jämna ut med lerjord innan matjorden läggs på i ett relativt tunt lager. Det är en stor yta det handlar om men om det inte ska på flera dm lerjord och matjord måste nog startläget vara betydligt jämnare.
Simon Kalle: [citat] hmmm.. ja alltså det är ganska plant där du ser att gräset är klippt. Vi hade dit en grävare som planade ut slänten. Vi insåg inte då hur blött det skulle bli.
ZirEdward: Nu är två stycken jordprov inskickade - ett från den del av tomten där gräset växer fin-fint, och ett från den del som jag har problem med. Ska bli intressant att se resultatet :) En sak jag kom att tänka på idag är att den toppdress som använts de senaste två åren, för att reparera de delar av gräsmattan som jag har problem med, delvis finns kvar (en hög) och att det där inte
Skumpe: [citat] Gräsmattan överlever också då? Annars är det meningslöst, det här ogräset ligger överallt med gräs emellan.
MsTake: Tror inte du ska övertänka det här med en tredjedel. Du förstör ju inte gräset av att en gång klippa mer än en tredjedel, det tar ju bara lite längre tid för gräset att återhämta sig efter första klippningen.
halper: Tror också på det. Så länge man klipper någon gång i månaden så kommer det kanske visserligen upp lite rotskott mm, men efter ett tag så får de slut på energi och orkar inte med längre. Som ett mellanting mellan information och propaganda så gjorde jag något liknande. Före- och efterbilderna är tagna från ungefär samma ställe och med drygt 18 månaders mellanrum. (Det har
BirgitS: Det finns särskilt gräsfrö för torra lägen, kan t.ex. kallas för Tallbacke. Har du använt sånt gräsfrö?
b8q: Gissningsvis annan jordmån och/eller annan grässort. Kanske har man grävt ner en ledning och fyllt igen med annan jord/sått nytt gräs, eller kört sönder gräsmattan med något fordon och återsått i hjulspåren.
BirgitS: [citat] Det är torrt under träd som har blad eftersom en hel del regnvatten stannar kvar på bladen. Dessutom blir det skuggigare och tunnare jordlager pga. alla rötter som finns under ytan så det brukar vara svårt att få en fin gräsmatta under träd. Annars brukar man mest säga att gräs nära träd och buskar stjäl näringen (det är därför som din buske står i bar jord).
Düsseldorff: Blir alldeles för mycket slang. Kör med spridare istället. Finns popup-varianter som sagt.
BirgitS: Dra upp fungerar ju alltid mycket bra. Men annars så är Lomme ettårig så det gäller att se till att den inte får någon chans att fröa av sig, t.ex. förhindra att den börjar blomma genom att gå över den med gräsklipparen tillräckligt ofta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lomme
fahlis: Ytterligare ett översättningsförslag: Gräsmatteogräs-förintare Banvel Quattro Läs etiketten före användning Dosering: 1 ml/m² Sprutning: Tillsätt 50 ml i 5 l vatten och fördela på 50 m². Använd ansiktsskydd. Vattenkanna: Tillsätt 10 ml i 10 l vatten och fördela på 10 m² med ett fint bevattningsmunstycke.
pulla: Hej, har samma problem med den här klipparen (samma). Har programmerat klipparen utan kantklippning i morgon, nu idag var där ingen skillnad om det var med eller utan kantklippning, med var med detta första gången på morgonen.
Turbo_Tail: Rekommendationen är att du har samma mängd matjord oberoende om du sår eller rullar ut gräs. Rullarna innehåller ju i praktiken endast gräs/rötter. Under gynsamma förutsättningar så tar det nog inte alls länge att få till en bra gräsmatta. Jag sådde ca 2000 kvm häromåret riktigt i slutet av juli och i mitten av augusti hade jag en frodig gräsmatta. Bilder finns i någon tråd
Molle57: [citat] De flesta pratar bara om Huskvarna eller works. Har en Ryobi. Kan man vara utan Hemkabel, och strulig app. Så är klipparen otroligt bra. Ställ in det du vill på klipparen så går den mycket bra. Som alltid med alla klippare är det viktigt att lägga tid på begränsningskabel. Den är lite läskig ibland för den är väldigt tyst. // Molle
Gräsand: Ping i tråden! Hur har det gått för er? Har ni försökt åtgärda fårorna? Vi har liknande problem. Haft lite olika folk här med blandade kompetenser för att se vad vi skulle kunna hitta på. Det mest konstruktiva verkar vara att man behöver fylla igen och Enligt grannen har tidigare ägarna aldrig gjort något för att fylla/jämna av för att minska fårorna (ca 30 år sedan slingan
Abies koreana: Växterna på bilden är; Löktrav, luktviol och brännässla.
Goteborg82: Vi har en del av gräsmattan med sluttande berg under där det ofta blir stående vatten. Gräsmattan ska förbättras med jord och nysådd inom kort. Dock skulle jag gärna få till en vettig dränering först av den delen om möjligt. Någon här som har tips på vad vi bör göra? Exempelvis gräva ned ett dränrör längs med höger kanten (berg sluttar från vänster ned åt höger i bild)
Lutte: [citat] Hade inte bytt ner mig till en gräsmatta med rajgräs, visst är raj fin om man kombinerar den med ängsgröe och kanske lite svingel. Det du vill ha är härdiga grässorter, så det blir då dom flesta svingelsorterna. En kombination av ng50/50 och 100svingel hade kunnat vara nå att satsa på. Det är gräs med bra övervintringsegenskaper samt har djupa rotsystem som klarar torka
Hep: Jag blev lite sugen att lägga lite extrapengar för att få det lite smidigare nu när vi tänkt så gräs. Runt 14 000 istället för 1 400. Lite stor prisskillnad, men klart intressant ändå. Då fick jag ett infall och kollade pris på vanligt gräs på rulle. Det skulle gå på 13 000. Då är min fråga om det finns någon fördel mot ”riktigt” rullgräs. Visst är det mindre jobb den
RiverBear: [citat] Spännande. Då måste dom lyckas hitta små områden där gödslet inte har kommit åt. Har för övrigt nu testat att dra bort ett 20tal, med rötter o allt. Får se om det hjälper
snickar: Det är inte så himla farligt att gå lite på jorden. Så länge du inte vattnar till gyttja så är de lugnt. Det viktiga är att det få vatten.
Stefan Bengt: [citat] 14 dagar.. skåne, rätt kalla nätter. Men som jag sa på större plättar där det aldrig varit gräs har det funkat bra. trodde det skulle växa snabbare vid stödsådd då övrigt gräs runt om höll fröna fuktigs bättre..
Deeriko: Hej! Jag köpte ett hus för 2 år sen som är anslutet till kommunalt vatten men jag har också en egen brunn för tex bevattning osv. Huset ligger cirka 100/150m från Östersjön och jag har hört att man inte ska vattna tex gräsmattan med bräckt vatten för det ska tydligen göra mer skada än nytta! Nu till min fråga/fundering! Hinner vattnet bli ”filtrerat” på den biten eller måste
wildeside: Går bra att använda jorden eventuella växter som följer med kommer att försvinna när du klipper gräset. Plana ut, gödsla och så gräs.