Hej,
Någon gräs- eller ogrässort har börjat ta över stora delar av min gräsmatta. Det fanns ett fåtal fläckar förra året men i år har områdena blivit både fler och större.
Områdena blir extremt täta, gräset (eller om det är ogräs) har i regel bara gröna toppar och undertill är det brunt.
Jag har (för) mycket filt/thatch och har gödslat med mycket NKP.
Är det någon som vet vad detta är och hur jag blir av med det?
Någon gräs- eller ogrässort har börjat ta över stora delar av min gräsmatta. Det fanns ett fåtal fläckar förra året men i år har områdena blivit både fler och större.
Områdena blir extremt täta, gräset (eller om det är ogräs) har i regel bara gröna toppar och undertill är det brunt.
Jag har (för) mycket filt/thatch och har gödslat med mycket NKP.
Är det någon som vet vad detta är och hur jag blir av med det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
jag spekulerar bara, men det är inte bara så att den har blivit övergödslad och då bildat väldigt grov thatch som gör att gräsets rötter vill upp till ytan?
testa att vara lite elak med en stålräfsa så du räfsar ur det värsta partierna, sen vertikalskär du och slutar gödsla så mycket
testa att vara lite elak med en stålräfsa så du räfsar ur det värsta partierna, sen vertikalskär du och slutar gödsla så mycket
Ja, jag tror du har rätt. Det är förmodligen thatch! Lärdomen är att man kan ”sköta om” gräsmattan lite väl mycket...Z zzoink skrev:
har du blivit av med detta? Har samma problem. Tycker det äteruppstår snabbt även om jag vertikalskär.B bassan skrev:Hej,
Någon gräs- eller ogrässort har börjat ta över stora delar av min gräsmatta. Det fanns ett fåtal fläckar förra året men i år har områdena blivit både fler och större.
Områdena blir extremt täta, gräset (eller om det är ogräs) har i regel bara gröna toppar och undertill är det brunt.
Jag har (för) mycket filt/thatch och har gödslat med mycket NKP.
Är det någon som vet vad detta är och hur jag blir av med det?
[bild] [bild] [bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
