Vi håller på att göra om vår gräsmatta.
Har fräst upp allt och börjat på att fylla ut med matjord.
Vi har bara några svackor kvar att fylla och fick tag på mer jord, den visade sig dock vara mest fylld med lera. Kanske 50/50 iaf.
Kan den funka att lägga ut överst eller ska vi göra oss av med den jorden och skaffa ny (igen)!?
Vi har i övrigt rätt bra jord med lite eller ingen lera på tomten.

Jag har sått gräsmatta på enbart lera, utan mer än naturvatten, gick bra!
Så är nog inga problem!

L LinneaochJohan skrev:
Vi håller på att göra om vår gräsmatta.
Har fräst upp allt och börjat på att fylla ut med matjord.
Vi har bara några svackor kvar att fylla och fick tag på mer jord, den visade sig dock vara mest fylld med lera. Kanske 50/50 iaf.
Kan den funka att lägga ut överst eller ska vi göra oss av med den jorden och skaffa ny (igen)!?
Vi har i övrigt rätt bra jord med lite eller ingen lera på tomten.
Lera ingår i matjord :) Det funkar nog att fylla upp med, hade kanske varit bättre med mer sand som är mer genomsläppligt men leran håller åas vatten och sjunker inte som om det varit mer mull.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Lera ingår i matjord :) Det funkar nog att fylla upp med, hade kanske varit bättre med mer sand som är mer genomsläppligt men leran håller åas vatten och sjunker inte som om det varit mer mull.
jo det vet jag!
Den först jorden vi fick var också delvis lera men även sand, gödsel osv.
I denna jord finns en del rejäla klumpar av lera, dom kommer jag hursomhelst lägga någon annanstans!

J jenslun skrev:
Jag har sått gräsmatta på enbart lera, utan mer än naturvatten, gick bra!
Så är nog inga problem!
mmh, men det blir nog en annan sak ändå, detta blir ju lera i översta lagret och bara på en del bitar.
Är inte helt säker på hur jag ska göra än

Claes Sörmland
Bäst för att anlägga en jämn gräsmatta är att fylla med samma typ av underliggande mineraljord och sen ovanpå denna lägga kanske 5-15 cm mullrik anläggningsjord som säljs som "anläggningsjord", "gräsmattejord" eller t o m "matjord" (en felaktig term, matjordlagret är ingen produkt utan det översta mullrika lagret på naturlig mark).

Nackdelen med att fylla groparna med lera om resten av tomten inte har lera är att vatten kommer att ha svårt att vandra över gränsskiktet. Leran blir således blötare på vintern än omgivande mark och torrare under högsommaren. Det kommer troligen att synas på växten av gräsmattan och bärigheten under de blöta delarna av året.

Men är man inte perfektionist så fungerar det i alla fall. Jag är inte gräsmatteperfektionist och här har jag fyllt upp en 10-20 cm grop i marken (som i mitt fall är lera) med en sand-grusig jord. Jag tror du ser var denna grop en gång var:

Gräsmatta med en patch där jorden har ersatts, synlig färgskillnad i gräset där gropen fylldes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bäst för att anlägga en jämn gräsmatta är att fylla med samma typ av underliggande mineraljord och sen ovanpå denna lägga kanske 5-15 cm mullrik anläggningsjord som säljs som "anläggningsjord", "gräsmattejord" eller t o m "matjord" (en felaktig term, matjordlagret är ingen produkt utan det översta mullrika lagret på naturlig mark).

Nackdelen med att fylla groparna med lera om resten av tomten inte har lera är att vatten kommer att ha svårt att vandra över gränsskiktet. Leran blir således blötare på vintern än omgivande mark och torrare under högsommaren. Det kommer troligen att synas på växten av gräsmattan och bärigheten under de blöta delarna av året.

Men är man inte perfektionist så fungerar det i alla fall. Jag är inte gräsmatteperfektionist och här har jag fyllt upp en 10-20 cm grop i marken (som i mitt fall är lera) med en sand-grusig jord. Jag tror du ser var denna grop en gång var:

[bild]
Ja det är något sånt jag misstänkte!
Tror att vi går igenom och kollar om allt är lika lerigt, annars får det hamna någon annanstans.
Min sambo är definitivt perfektionist

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.