M marcusjj skrev:
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
[bild] [bild]

Hur ser gräset ut nu när det blommar? Är det timotej i vippor? Ganska lätt att se eftersom det är som smala korvar.

Bara det är grönt, så kan det väl kvitta vad det heter.
Ta en kopp kaffe i stället.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
det där elendet har jag oxå i min matta... man måste alltså gräva upp skiten, eller funkade det med roundap? Jag har även Dicotex hemma som jag kan använda - om det funkar... nån som vet?

I inxs74 skrev:
Helt galet att sånt här kan växa i en gräsmatta som klipps kontinuerligt. Börjar seriöst ge upp.
Det där är Hundäxing, även samma som på bilden i trådstarten. Den har kraftiga rötter men sprider sig inte med utlöpare utan frön. Personligen skulle jag inte bry mig mycket om det växte i gräsmattan. Om man tvunget måste ha bort det så är nog glyfosat/RoundUp det effektivaste, och sedan så i nytt gräs. Om man ska gräva bort tuvorna blir det ett veritabelt hål. Ett annat alternativ är ju att täcka bort dem. Lägg på en uppochnedvänd hink i mörk plast eller liknande tillräckligt länge för att det ska dö av ljusbrist, det tar nog ett par tre månader.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.