M marcusjj skrev:
Vi har liknande fläckar i vår gräsmatta. Någon som kan hjälpa till att identifiera?
[bild] [bild]

Hur ser gräset ut nu när det blommar? Är det timotej i vippor? Ganska lätt att se eftersom det är som smala korvar.

Bara det är grönt, så kan det väl kvitta vad det heter.
Ta en kopp kaffe i stället.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
det där elendet har jag oxå i min matta... man måste alltså gräva upp skiten, eller funkade det med roundap? Jag har även Dicotex hemma som jag kan använda - om det funkar... nån som vet?

I inxs74 skrev:
Helt galet att sånt här kan växa i en gräsmatta som klipps kontinuerligt. Börjar seriöst ge upp.
Det där är Hundäxing, även samma som på bilden i trådstarten. Den har kraftiga rötter men sprider sig inte med utlöpare utan frön. Personligen skulle jag inte bry mig mycket om det växte i gräsmattan. Om man tvunget måste ha bort det så är nog glyfosat/RoundUp det effektivaste, och sedan så i nytt gräs. Om man ska gräva bort tuvorna blir det ett veritabelt hål. Ett annat alternativ är ju att täcka bort dem. Lägg på en uppochnedvänd hink i mörk plast eller liknande tillräckligt länge för att det ska dö av ljusbrist, det tar nog ett par tre månader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.