R
rsa: Hej! Fick ni in några priser?
1 svar · 1,8k läst
F
Fixarpappa: Om jag inte vill gräva upp, räcker det att gödsla och klippa?
7 svar · 8,2k läst
·
G
Anonymiserad 238506: [citat] Eftersom detta var på framsidan och jag såg det varje gång jag kom hem, så tog jag spridarvagnen och fyllde i :rofl:. Om du inte klipper man uppsamlare, så kommer din gräsmatta jämna ut sig till sist. Du kan även slänga ut lite gödsel för hand. Glöm inte vattna..
11 svar · 2,6k läst
·
P
Petersvarta: [citat] [citat] [citat] Verkligen imponerande av dig. Och inspirerande. Låter som ett bra upplägg och en bild säger ju mer än 1000 ord
3 svar · 2,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Man kan äta upp dem: [citat] https://sv.wikipedia.org/wiki/Groblad Annars är ju groblad förhållandevis lätta att ta bort eftersom det inte är något stort rotsystem som måste bort utan det räcker med att få bort stället där rötter och blad möts.
2 svar · 1,7k läst
·
halper
halper: [citat] Ja, men det går säkert bra. Rötterna kommer väl med tiden att förmultna om de inte är anslutna till en växt, tänker man.
3 svar · 2,4k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: Hej! Har du provat att ta ut loggen på maskinen? Har du provat att ta ut batteriet och göra den strömlöst under några minuter för att återigen sätta i batteriet och testa igen? Hur lyser dioden på laddstationen?
1 svar · 1,5k läst
Z
z_bumbi: [citat] Gräs tål både övergödning och att man regelbundet stympar det så jag gissar att övrig grönska är mindre tålig. Sen är det väl skönt att kommunen både sparar pengar och, medvetet eller omedvetet, gynnar miljön? Om alla kommuner behandlade sina grönytor med inriktning på miljön så skulle mycket bli bättre och kosta mindre än dagens skötsel. Det samma gäller
4 svar · 1,2k läst
·
B
Benny Josgård: [bild] Söker hur man kopplar in begränsnings och sökslinga på de 8 stiften. Strömmen in ligger på stift 2 o 3.
0 svar · 642 läst
·
P
PTegard: Hej På ett område där jag sått nytt gräs så har det kommit en del bruna fläckar och med något som liknar grått spindelväv eller grått dun. Nysåden är ca 2-3 veckor gammal. Någon som vet vad detta kan vara samt förslag på åtgärd?
0 svar · 2,3k läst
·
C
Christer Bill: Borrade igenom källarväggen, lagom för ett flexielrör, tältade med nåt bra kladd... Sen klädde jag röret på utsidan med såndära plåtkanal, ser riktigt seriöst ut.
34 svar · 20,2k läst
·
janwide
janwide: Sådde gräsfrön på midsommarafton. Ganska lerig jord så jag vände ner ett par säckar barkmull. Inget direkt finlir alltså. På tre dagar hade det grott och nu är det dags för första klippningen. Det gick betydligt snabbare än väntat. På bilden syns några mörkare fläckar där jag slängt på lite jord och kompletterande frön i efterhand. [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
C
cyper: Ja verkligen. Plockat ogräs i 4 timmar, så nu är jag helt slut. Det är bara hålla tummarna att det ger resultat och att gräset tar över. Saknar Stroller T-kombi.
4 svar · 3,2k läst
·
N
Nyblivenhusägare123: Stort tack
3 svar · 2,0k läst
·
H
Hammarfall: Reklamera! Finns en gammal tråd där en användare köpte en hel del "kvalitetsjord" som var full med skräp. Har för mig att entreprenören då kom och hämtade all skräpjord och ersatte med fint. Hittar inte tråden nu. Edit: https://www.byggahus.se/forum/threads/glasbitar-i-matjord.383372/page-4
5 svar · 2,6k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Vad var det för gräsfröblandning du stödsådde med?
6 svar · 6,5k läst
·
J
Johan Pilot: Den andra fick jag in ifrån USA
13 svar · 9,4k läst
·
E
EasyCash: Finns sånt här som kan hjälpa till vid besvärliga sluttningar: https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/golv/utegolv/konstgras/hybridgras-husqvarna-1x1-m/p-1116023?gclid=CjwKCAjwuIWHBhBDEiwACXQYsUBzz2Bm5L2jtghxQfcZjs52u0j5VvA9qDWjzqOoU6Ha1bFI6Qv7fhoCbfcQAvD_BwE Har för mig att man också kan ställa in vinklar som den ska åka ut med när den går över begränsningskabeln.
3 svar · 2,6k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Hönsarv är lätt att repa upp med hjälp av en grov kam som lyfter upp revorna ovan gräset. Då ser man ”stammen” och kan få loss allt i ett ryck.
10 svar · 4,4k läst
·
U
UlfOve: Jag tror nog att jag är på rätt väg.... Även om vi har lerjord så fräste vi ned ca 35 kubik barkmull (barkmullen känns som ett bra drag.... ) och ca 16 kubik dressand precis innan sådd i september. Det ska också tilläggas att vi använda ca 8kg frön per 100kvm (mot rekommenderade 3kg/100kvm), samt täckväv över hela projektet...så på under 10 dgr var det grönt och klippte efter
9 svar · 3,9k läst
O
Olf Oggler: Min sileno 1000 har gått helt problemfritt från sekund 1. Dvs ett par veckor. Då och då får den för sig att starta längst bort på guiden fast den funktionen är avslagen. Det är väl det enda mysko jag märkt av.
15 svar · 2,2k läst
·
trähandtag
trähandtag: Jag har ett förslag och det är att bliv vän med vitgröen.
6 svar · 3,8k läst
M
miis: [citat] Å vad roligt att min favvotråd lever vidare!! Tensiden, du är kungen av vattenspridarljud. Bara genom att läsa så får man en bild av hur vattenspridaren är. Mina barn är lyckligt ovetande om att det finns en hel värld bortom oscillenande gardena som jag köpt. Jag blir jättenyfiken på rörelsedekektorspridare. tänk om det fanns vattenspridare som kunde kopplas till tex musik,
13 svar · 4,2k läst
Lill72
Lill72: Finns en hel tråd om det här. https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
2 svar · 6,0k läst
·
Tobbe6401
Tobbe6401: Ja det är gråfibbla. Den har trängt undan en yta på ca 40 kvm. Körde med mossrivare och tog bort allt. Därefter 5 cm jord i vilket jag sått nytt gräs. Men den kommer tillbaka väldigt starkt i det nysådda gräset. Jag har plockat hundratals för hand i det nysådda…
6 svar · 2,9k läst
·
A
Aiglebak: Tack för era svar! :) Det blev både en handjagare och grästrimmer av av samma märke.
5 svar · 6,5k läst
tensiden
tensiden: [citat] 5x7 är inte så stort. En vanlig gardena oscillerande borde klara det galant. Vad har du för vattenförsörjning? Det är kanske där skon klämmer för dig. Klent utkast och 50m halvtumsslang, så har du inte mycket flöde eller tryck kvar att vattna med. Som exempel mätte jag flödet här idag. Vid utkastet har jag 40l/min, men med slangar så jag når trädgårdslandet är jag nere
10 svar · 8,9k läst
B
bryggstun: Gräsmattan är 3-4 år gammal. Var inte så mycket ogräs från början men jag misstänker iallafall att en del kommit med matjorden. Sedan är ju det här nånn slags bondgård och det är ogräs överallt runt hus och åkerkanter. Råkade kanske ta fotona på en sämre fläck. Annars är det ganska tjockt med gräs och roboten går där med jämna mellanrum. Just nu har den det kämpigt. Går
7 svar · 8,2k läst
·
F
fiskbuggaren: [citat] Du behöver bara pegga så tätt det behövs för att a) tråden ska ligga tätt mot backen och b) tråden ska svänga som du vill. Plana (eller till och med lätt konvexa) raksträckor behöver inte alls lika mycket som kurvor. Du behöver inte gräva ned tråden.
2 svar · 1,2k läst
M
MillaF: (y) [citat] Toppen, tack för svar! :D
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.