Hej,

Har en del av min gräsmassa mot en hög thujahäck, ca 2.5m, där solen inte kommer till så bra. Dessutom så lutar det lite svagt mot häcken så det blir väldigt blöt och lerigt (bor i Skåne så allt är ju lerjord...). Förra vintern hade jag problem med mossa och att gräset i princip försvann i leran. Det ser bättre ut med gräset för tillfället, men jag ser tendenser till att mossan kommer igen. Vad kan jag redan nu göra för att stoppa mossan så gott jag kan? Jag kan inte direkt lägga dränering... men kanske kalka?

P polarsson skrev:
Hej,

Har en del av min gräsmassa mot en hög thujahäck, ca 2.5m, där solen inte kommer till så bra. Dessutom så lutar det lite svagt mot häcken så det blir väldigt blöt och lerigt (bor i Skåne så allt är ju lerjord...). Förra vintern hade jag problem med mossa och att gräset i princip försvann i leran. Det ser bättre ut med gräset för tillfället, men jag ser tendenser till att mossan kommer igen. Vad kan jag redan nu göra för att stoppa mossan så gott jag kan? Jag kan inte direkt lägga dränering... men kanske kalka?
Järnsulfat är effektivare mot mossan än kalk. Bäst är att se till att du har så tätt och fint gräs du kan medan det är säsong, och sedan köra någon dos järnsulfat omkring nu när temperaturerna börjar gå ner. Gräset kommer ju snart sluta växa, så fläckarna där det finns mossa nu kommer inte växa igen. Jag hade låtit den döda mossan vara kvar över vintern och sedan kört järnsulfat efter att gräset börjat växa, räfsat bort mossan efter ett par dagar och sedan stödsått.

På en någorlunda mossfri matta (i skuggan) är min begränsade erfarenhet att en omgång järnsulfat i typ september/oktober räcker för att hålla den mossfri till nästa vår. Det verkar inte så länge, men dödar den mossa som finns där och hindrar den alltså från att sprida sig under den tid det är varmt nog för mossan men för kallt för gräset.

• Gilla
polarsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.