Golv
HEM2121: [citat] Håller med tidigare inlägg, du ska dessutom föra maskinen jämt över golvet. Inte så lätt som det verkar. Sen måste man ha en maskin för att polera golvet efter oljan. En golvslipare inkl. Vitlasyr-Olja, räkna med 300,00/kvm efter rotavdrag. Ska du vitlasera det med olja, så använd vitsåpa när du tvättar golvet. Allt trä gulnar med tiden men använder man vitsåpa när man
HEM2121: [citat] Vi hade en liten matta vid den helglasade altandörren, vänsterläge, lackad ek, det tog 4 år.
mexitegel: Precis. I de standarderna nämns inget om stegljudsmatta därav bör du kolla med Kährs om du tänker lägga en sådan.
Amatör85: [citat] tack, jag tänkte gips bara för att göra allt enhetligt så det blir samma textur på alla ytor men jag kan lika gärna lägga en annan bra skiva av trä tex, så klart. Min plan var bara att klä allt i gips, spackla, grunda och måla allt. Där kommer inte bli något som tynger på det lilla golvet men jag gillar idéen att lägga en bredare planka för att täcka glappet.
BirgitS: På en bild är det väldigt svårt att se om det finns några ojämnheter i skarven mellan det gröna och gula som gör att du behöver spackla där. Övergångslister: https://www.hornbach.se/c/golv/overgangslister/skarvlister/S23553/ Man väljer den färg som passar bäst in och det utseende/pris som man föredrar. Kvartsstav ser ut så här:
mexitegel: Enklast och minst risk för problem vore nog att lägga en matta som inte är helt tät. Typ nålfiltsmatta/balkongmatta eller liknande. En plastmatta kan fungera givet att det är en tät färg som golvet är målat med nu, dvs det hade visat sig på färgen om det var problem med tillskjutande fukt underifrån. Baksida av textil och tät ovansida är dock kanske inte det bästa valet vid risk
jonaserik: Då har du ett övergolv ovanför betongen, bara borra så kommer ner till den och ca min 10 cm ner. Blir då svårt med exspander då de dras tajt mot en bricka. Och med ett övergolv som inte ligger tajt mot betongen så kommer det att knäckas, annars bara borra och sätta exspander eller långa franska med brunplugg. Du behöver 75 kg till för att få det rätt, men det blir mycken krut för
Ganescha: [citat] Provat, gick inte. Har nog faktiskt provat ALLA husmorsknep som finns på nätet kan jag lova. Nog helt enkelt dags för oss att slipa golvet.
Soda77: Ja jag tänkte på såna där balkongplattor men de du nämnde verkar bättre 😀👍
BirgitS: Tips om rengöring: https://husmorstipset.se/flackar-pa-marmor-2/ https://metromode.se/home/rengoring-av-marmor-sa-far-du-bort-olika-typer-av-flackar-pa-marmorskivor/ Tips om polering: https://www.byggahus.se/forum/threads/polera-marmor.11115/ https://flyttstädningborlänge.se/polering-marmor/
Daniel.karlsson91: Hejsan! Är mitt i renoveringen av vårt 1.5 plans ifrån 69 och har kommit så långt att golvet på nedervåningen skall upp och ersättas med nytt laminat ifrån Kronotex Mammut. I dagsläget har jag underst platon,foam sedan parkett. Eftersom plattan inte är isolerad så tänkte jag lägga någon form av isolering. Dock är de snålt med utrymme och max skulle jag klara ca 10mm. Har kollat
Isfors: [citat] Lyfter en sovande tråd. Varför limmade du kork på reglarna? Vi funderar på detta: oisolerad platta på mark-Platon ventitex-Platonmatta-regla 45*45 med ngn cellulosaisolering-21 mm massivträ. Är korken för distans mellan trägolv och isolering?
Vintersnö: Haha ja, att ha barn och den typen av golv på hela undervåningen ångrar jag nu!! Jag har glömt vilket märke det är på vårt golv men jag funderar lite på om detta golv har någon form av lätt matt lasyr som slutlager vilket gör att det inte blir så charmigt med alla ställen med färgbortfall. Blir mycket ”gula” partier. Hur som helst, tack för snabbt svar 😃
ÉlPon: Har snart lagt hälften av mina 60m2, utan mellangolv 😮 Jag får väl återkomma i framtiden och varna andra om det blir dåligt. Är ju inget stort rum utan 3 rum och hall. Man får tänka lite hur man börjar med bitarna. Efter 2,5-3m eller vad det var kommer man oundvikligen ändå på en slang men i övrigt så hamnar skarvarna i mellan. Med lite planering kanske man kan få den på ett
gaia: har det legat sen 70 talet utan upptäckbara problem så låt det ligga.
kultingen: [citat] Det gick alldeles utmärkt. Är en del år sedan men inga sprickor eller problem sedan dess. Lägger till en bild från när jag hade lagt på klinker men inte fixat väggar osv. Hade inte gjort annorlunda om jag behövt göra samma sak idag med liknande förutsättningar. Var ganska uselt innan men idag är jag väldigt nöjd även om det bara är en "ekonomibyggnad".
Johan Gunverth: Det är inte alltid det knarrar över en bjälke. Brädorna kan flexa mellan på bjälkarna och knarra. Då blir det svårare att åtgärda.
BecksBla: Jag tog in en firma som slipade våra golv och pigmenterade och lackade dem med mattlack. Jag ville ha det mest slitstarka de hade så de tog extra betalt för något ”superlack”. Men efter inte ens 2 veckor så ser det ut som någon dragit ett suddgummi överallt. Man kan inte gå, dammsuga, sitta på en stol med tassar, utan att det blir märken. Inga repor som man kan känna men suddiga
Husärlivet: [citat] Finns kanske någon tunn aluminium list? Har kört det hemma hos mig som bygger väldigt lite höjd. Mvh
Rickard.lj: Finns ett företag som heter th,s trä och betongslipning , dock i Arvika men utför jobb längre bort , hör med dem
Larsa: Till Bosch multiverktyg finns ett djupstop att köpa till. Körde själv med det då jag behövde såga parkett på golvet. Lite bökigt men funkar bra…
Åsa Lund: Testat att grovstäda med såpa? Låt verka ett tag, skura och skölj av