Hej ,

Jag ska köpa vinylgolv från kährs och det står den har IXPE-stegljudreducerande baksida. Behöver jag köpa extra ljudreducerande underlag ?

BirgitS
Det beror väl på hur mycket ljudreducering du vill ha. Vad står det i läggningsinstruktionerna?

• Gilla
okaenrique
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl på hur mycket ljudreducering du vill ha. Vad står det i läggningsinstruktionerna?
Det står Effektljudreduktion. ΔLw = 20 dB (intergrerad IXPE dämpning)

Här är lite text

• Produktspecifikationstabell för golv, tester, resultat, certifieringssymboler, brandtålighet, slitstyrka, miljömärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
20 dB är en stor minskning, det låter ungefär en fjärdedel av vad det skulle göra utan baksidan. Men jag vet ju inte om du behöver ändå större minskning.

BirgitS BirgitS skrev:
20 dB är en stor minskning, det låter ungefär en fjärdedel av vad det skulle göra utan baksidan. Men jag vet ju inte om du behöver ändå större minskning.
flesta underlag har dem också isolering av stegljud: 20 dB

BirgitS
Du måste nog själv avgöra om det räcker med att stegljuden dämpas till en fjärdedel eller om du behöver ändå mer dämpning.

BirgitS BirgitS skrev:
Du måste nog själv avgöra om det räcker med att stegljuden dämpas till en fjärdedel eller om du behöver ändå mer dämpning.
Vet du vad är rekommenderat som standard i sovrum ?

BirgitS
Om det inte handlar om att någon klampar i golvet ovanför sovrummet så tycker jag att 20 dB borde räcka för att det inte ska bli störande. Men man kan vara olika känsliga för ljud.

• Gilla
okaenrique
  • Laddar…
Kolla vad det står i läggningsanvisningen och med Kährs. Jag tittade lite snabbt i några på deras hemsida men såg inget om att det skulle/kunde läggas under men vet ju inte exakt vilket golv du har.

Extra stegljudsreducering kan tillföra svikt i underlaget vilket gör att du får problem med golvet.

mexitegel mexitegel skrev:
Kolla vad det står i läggningsanvisningen och med Kährs. Jag tittade lite snabbt i några på deras hemsida men såg inget om att det skulle/kunde läggas under men vet ju inte exakt vilket golv du har.

Extra stegljudsreducering kan tillföra svikt i underlaget vilket gör att du får problem med golvet.
Jag har HANMER LTCLW2010-218 , Enligt den information som står påhemsida tillhandahållit verkar det inte finnas någon specifik hänvisning till att ett underlag krävs för Kährs Luxury Tiles Click golv. Golvet verkar vara utformat för att vara installerat som en flytande konstruktion direkt på ett underlag som uppfyller de specificerade kraven för renhet, jämnhet, torrhet och hållfasthet, enligt branschstandarder.

Precis. I de standarderna nämns inget om stegljudsmatta därav bör du kolla med Kährs om du tänker lägga en sådan.

• Gilla
okaenrique
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.