Golv
Anonymiserad 369512: [citat] Nej ingen inspektionslucka tyvärr bara en krypgrund men där ser jag inte så mycket, bara bjälkar och blindbotten
eztoril: Hej, Som svar på min egna fråga, för att tipsa andra: Jag har nu lärt mig att vinylskivor inte är att rekommendera för uterum - sådana riskerar att böja sig/resa sig när det blir för varmt (vilket sommarväder i uterum tenderar att leda till). Golv för uterum är tydligen ngt av det svåraste att hitta. Det som alltid funkar är klinkersgolv. Men förutom det ger tydligen inga
Mixter1973: [citat] Hej. Kul ni valde 3mm reflektor skiva till vinylgolv från bauhaus. Länken funkar inte längre, vad var det för tjocklek på ert golv? Hur gjorde ni och hur har det funkat? Funderar på samma lösning i hall/sovrum om ca 12m² vardera med låg takhöjd. Personal och "för stå sig påare" menar det inte går lägga vinylgolv på annat än det jätte tunna och icke isolerande duken de
BirgitS: [citat] Golvtillverkare avråder normalt från att ställa t.ex. köksöar på flytande golv eftersom de ofta hindrar golvet från att röra sig, ju sannolikare ju tyngre ön är.
Leif i Skåne: Börja med att testa en eller två sopsäck med rejält fuktig/våt sågspån som sprids över golvet, sopa sedan sågspånet som binder allt damm. Golvet blir riktigt rent. Alla andra åtgärder kostar pengar, men en stor hyrd diamantslip förbättra ytan men det kan kosta en del då man betalar för varje 1/10-dels mm diamant skivan slits, så kolla priset.
fredand44: [citat] Enormt tack för svaret!
Luhus: [citat] Tänker också att det befintliga eventuellt räcker som isolering? Vill ju dock inte tappa för mycket värme neråt.. Luftvärmepump finns i hallen så det är mest för att ha en behaglig temp på golvet. Tänkte lägga golvgips på spånet för att göra det stummare, men kanske finns någon bättre lösning?
Joakim654: Hej! Hur har det gått med detta projekt? Har ideer för nått liknande och är nyfiken på hur det gått för dig.
putte22: [citat] En av många sidor.. vanligt som ”hjälpmedel” för gamla o rullstolar att komma över tröskel. https://senior24.se/ramper/428-tackplatta-aluminium.html?gclid=EAIaIQobChMIhJLtvtDAggMVaFNBAh0gVgkBEAQYASABEgKuv_D_BwE
Rickard.lj: Risken att du får ett golv som det blir boom i är stor , vill rekommendera att du hyr en betongslipmaskin och dammsugare och slipar rent golvet , sen kan du tillför primer och spackel , sen måla golvet , annars som sagt blir de boom och färgen kommer lossna och spricka , annars fritt fram å måla om du inte känner för att göra underarbetet
BirgitS: När det gäller repor så går det kanske att fylla i med vax i olika träfärger ex: https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/tillbehor/underhall/kahrs-repair-kit-lackade-golv Om det är svarta streck och andra fläckar ovanpå lacken kan du pröva med suddgummi eller skrapa lite lätt med en nagel.
jonaserik: Tjocklek på dom spårade. är det 22 så kör på det håller ,med 60 C/C och ska läggas på längden tvärs över reglarna.
Anonymiserad 622067: [citat] Jag tycker dock att jag känner att golvet i sovrummet som är ett något bättre laminatgolv än resten av huset, men ändå absolut inte bra. Att det känns behagligare i temperatur än övriga huset. Även om det absolut inte är varmt. Så har ändå förhoppningar att ett trägolv skulle kännas bättre…
HEM2121: [citat] Lämna en springa mellan rummen och köket, där sätter du över springan med en tunn trälist. Golvet måste kunna röra sig, runt väggarna lämnar du 5-6 mm tomt, använd kilar mot golv och vägg, listen täcker det mellanrummet. I öppningen vid karmen, använd ett smörpapper eller liknade och gör en mall Så blir det lättare attan det snygg. Väggar är sällan spikraka, första
BirgitS: Kanske finns flera anledningar men primer liknar lim och det finns ingen anledning att ha det under en matta, men kanske för att klinkerfixen fäster bättre mot primern än mot betongen.
LASEG: Har blivit med hus från -56 och vill ha min Fräs & Svarv som väger 2 resp 1 ton. Nu är golvet snett/vint som alla garagegolv med brunn i, vill ha det rakt och någorlunda jämt. Det är målat idag så rejält förarbete krävs nog! Kan jag lägga finbetong/cement och få det att hålla eller bara flytspackel som gäller? Kommer inte ha bilar etc i garaget heller. Förarbetet vet ni vad jag
Li Er: Hej på er! Nu sitter jag i exakt samma sits! Hur gjorde ni?!
naikon: [citat] Fina ord. Sorgen ligger än för nära, Majsan har legat vid min sida varje dag i sjutton år från att jag var 12 år till 29 nu. Det är rätt tomt nu... [citat] Jättebra tips, ser ju perfekt ut! Skulle kunna köpa och i alla fall prova på en liten del och se resultatet. Som sagt så är viss nyansskillnad inte hela världen, utan vill mest att det ska se lite fräschare och hålla
Ravens: Hej kära vänner Håller på o lägger ett riktigt träligt laminatgolv, Classen ifrån byggmax med ett så kallat "Fold-down" system. Jag har lagt några klickgolv tidigare utan problem, men det systemet fattar jag jag inte hur man ska kunna lägga effektivt. Det är spontant i alla kanter så alla kanter måste "vikas" ihop, vilket i sig är omöjligt då man behöver vinkla in två kanter
fribygg: [citat] I södra Sverige sågar nog Ansgarius Svensson den bästa furan, vet inte om du kan köpa golvvirke därifrån men de har bästa råvaran söder om Älvsbyn.
Anna WA: [citat] De är ordentligt rengjorda efter slipning. Huset är gammalt så det sitter en del fast material (ojämt) mellan tiljorna. I detta har det vitpigmenterade vaxet fastnat. Sitter hårt och går ej att skrapa bort.
Demmpa: Det ihoptryckta träet kan resa sig/utvidgas med fukt/ånga. https://www.dorunner.se/blog/skadad-parkettgolv-sa-lagar-du-skador-pa-din-parkett/
Jessan44: Vad har ni fått betala för erat nivellgolv? Som jag förstår det så skickar nivell en order till affären närmst dig så skickar dom en offert till en? Men då kan det diffa en hel del i pris tänker jag? Vi bor närmst ett Karl Hedin så vi kommer få offert från dom som är kända för att vara mycket dyrare än tex Bauhaus osv.
huggan: Det är betongplattan som behöver ventileras vilket innebär att du måste riva bort det gamla golvet.
pelleulf: [citat] Ok misstänkte det, men det där med värmekameran var ju inte så dumt👍 Tack för den😊