Har en stuga på gården som förr i tiden användes som tvätteri bland annat, nu står den mest och är sorglig med en tvättmaskin.
Någon gång gjöts betonggolv direkt på grusmarken. Tyvärr ganska så tunn och det har spruckit en del och jag känner när jag går ovanpå de mest spruckna delarna att det flexar lite.
Jag vill flytspackla golvet så jag kanske slutligen kan lägga parkett, i alla fall att det ska bli lite finare. Jag har inte världens högsta ambitioner, idealbilden är att tvättmaskinen får stå kvar men sen att jag har en liten relaxavdelning med en skön stol och lite musik då jag har bastu och badtunna utanför.
Jag förstår att jag säkert egentligen skulle bila upp, gräva ut och gud vet vad. Men det är över min ambitionsnivå och jag har i så fall annat att lägga tid och pengar på.
Det jag undrar är väl egentligen om det är helt lönlöst att flytspackla direkt på? Tänkte att bäst kanske är att slå sönder de spruckna plattorna jag känner sviktar så att flytspacklet kommer ner ordentligen så det inte är luftfickor. Sen kanske lyxa till det med lite putsnät ovanför de värsta partierna?
Vilket flytspackel sen också? Något fiberförstärkt? Duger detta?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/.../flytspackel-allround-torrbruksprodukter-20kg
Och som sagt, jag har låga ambitioner. Stugan är väldigt gammal, temperaturen ligger kring 3 grader på vintern och det är inte tal om något fackmannamässigt boningshus.
Det är ca 20 kvadrat, gissar att det är bäst att dela upp det? Har inga vänner direkt här ute i skogen så jag kommer behöva göra jobbet själv. Och vattenpumpen osv, där hade jag tänkt avgränsa och bygga något lite mer vattenskyddat.
Någon gång gjöts betonggolv direkt på grusmarken. Tyvärr ganska så tunn och det har spruckit en del och jag känner när jag går ovanpå de mest spruckna delarna att det flexar lite.
Jag vill flytspackla golvet så jag kanske slutligen kan lägga parkett, i alla fall att det ska bli lite finare. Jag har inte världens högsta ambitioner, idealbilden är att tvättmaskinen får stå kvar men sen att jag har en liten relaxavdelning med en skön stol och lite musik då jag har bastu och badtunna utanför.
Jag förstår att jag säkert egentligen skulle bila upp, gräva ut och gud vet vad. Men det är över min ambitionsnivå och jag har i så fall annat att lägga tid och pengar på.
Det jag undrar är väl egentligen om det är helt lönlöst att flytspackla direkt på? Tänkte att bäst kanske är att slå sönder de spruckna plattorna jag känner sviktar så att flytspacklet kommer ner ordentligen så det inte är luftfickor. Sen kanske lyxa till det med lite putsnät ovanför de värsta partierna?
Vilket flytspackel sen också? Något fiberförstärkt? Duger detta?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/.../flytspackel-allround-torrbruksprodukter-20kg
Och som sagt, jag har låga ambitioner. Stugan är väldigt gammal, temperaturen ligger kring 3 grader på vintern och det är inte tal om något fackmannamässigt boningshus.
Det är ca 20 kvadrat, gissar att det är bäst att dela upp det? Har inga vänner direkt här ute i skogen så jag kommer behöva göra jobbet själv. Och vattenpumpen osv, där hade jag tänkt avgränsa och bygga något lite mer vattenskyddat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan egentligen lägga på ganska mycket i höjd men där kommer kostnaden in, då gjuter jag hellre den 10 cm betongplatta till billyften jag trånat efter i några år. Det här projektet är lågbudget och låga förväntningar, om parkettgolvet buktar lite osv är inte hela världen. Blir ju snabbt dyrt när det är några kvadrat och det behövs höjd. Men vore roligt med något som är lite bättre än nuvarande kaos.
Tvättmaskinen och pumpen tänkte jag hade något annat under, och med mer vattenskydd osv. Som sagt titta på bilderna, allt är bättre än vad det är nu men jag har många hus, byggnader och andra projekt jag behöver lägga pengar och energi på. Men om jag kunde ha det drägligt innuti och iaf med en stol skulle jag kunna känna att jag har stugan till något.
Jag bilade upp spruckna partier och gjöt igen med eps lättbetong. Fördelen är att jag kan spackla direkt.
Men nu ska jag flytspackla... Gillar det inte, tycker det är så stressigt. Tror ni jag klarar det själv på ca 17-20 kvadrat? Golvet är ojämnt så vet inte riktigt hur tjockt det kommer behövas. Räknar med mm på några ställen och kanske ca 20 mm på vissa.
Har ingen som kan hjälpa mig att blanda.
Men nu ska jag flytspackla... Gillar det inte, tycker det är så stressigt. Tror ni jag klarar det själv på ca 17-20 kvadrat? Golvet är ojämnt så vet inte riktigt hur tjockt det kommer behövas. Räknar med mm på några ställen och kanske ca 20 mm på vissa.
ganska stor yta o risken e att det torkar mellan blandningarna men en 3säcks blandare kanske hjälper en heldag..problemet e att det inte planar sig själv under 7-8 mm så minst 7-8 mm som minst o så får du få på d så fort så möjligt m sen ha en piggeroller o köra imellan blandningarna så ytspännigen släpper o d flyter o planar bättre men den e svår att köra om d e för tjockt men den behöver bara gå över ytan på d ställena där e mer flytK kultingen skrev:Jag bilade upp spruckna partier och gjöt igen med eps lättbetong. Fördelen är att jag kan spackla direkt.
Om det känns stressigt att flyta hela ytan, så kan du väl dela upp den.K kultingen skrev:Jag bilade upp spruckna partier och gjöt igen med eps lättbetong. Fördelen är att jag kan spackla direkt.
Har du mätt upp hela ytan och räknat ut exakt hur många säckar du behöver?
Jag gillar Megaplan, bra pris på Hornbach https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
Jag och sambon flytspacklade badrummet på 13kvm en kväll. Hon blandade med visp och jag la ut och hjälpte henne med säckarna när jag hade tid över. Det var svettigt, jag hade någon kväll innan flytit en mindre yta själv och hade defenitivt inte gjort med än 10 kvm åt gången. Det bästa är att dela upp den med avstängningslister.K kultingen skrev:Jag bilade upp spruckna partier och gjöt igen med eps lättbetong. Fördelen är att jag kan spackla direkt.
Jag har även precis primat klart hela golvet... När primern torkat, skulle jag kunna gå på den för att ösa spackel längst in i rummet om jag då avdelat rummet på två så jag tar ytan längst bort från dörren först?
Om jag delar på hälften, då borde jag väl efter första halvan ganska snabbt kunna ta bort avdelaren och spackla andra halvan? Hur långt tid ca tror ni det tar innan spacklet bränt tillräckligt så det inte flyter ut om jag tar bort listen?
Om jag delar på hälften, då borde jag väl efter första halvan ganska snabbt kunna ta bort avdelaren och spackla andra halvan? Hur långt tid ca tror ni det tar innan spacklet bränt tillräckligt så det inte flyter ut om jag tar bort listen?
Det beror lite på spackel, men när vi gjorde en yta på 3x4m med finjas fiberförstärkta 260 så hade det stelnat så pass bra att man kunde gå på det där vi började innan vi hade spacklat hela ytan. Jag tror hela ytan tog ca 2h. Vi avslutade med att ta bort avstängningsliterna och flyta de två lokala fallen och väldigt snart efteråt kunde vi skrapa bort för att fixa det sista finliret på de lokala fallen.K kultingen skrev:Jag har även precis primat klart hela golvet... När primern torkat, skulle jag kunna gå på den för att ösa spackel längst in i rummet om jag då avdelat rummet på två så jag tar ytan längst bort från dörren först?
Jag rekommenderar dig att hitta någon som kan blanda åt digså att ni är två.
K kultingen skrev:Jag har även precis primat klart hela golvet... När primern torkat, skulle jag kunna gå på den för att ösa spackel längst in i rummet om jag då avdelat rummet på två så jag tar ytan längst bort från dörren först?
Från spackel till spackel o temperatur o luftflöde. När vi flytspacklar badrum så har vi avstängt vid brunnen o flyter o tar bort avstängaren när spacklet precis e torrt så man kan krypa på d o i somras var d typ 30-40min o nu kanske 1-1.5tim men många faktorer som spelar roll
Hade jag delat av d hade jag flytit halva först o låtit d bli torrt så man kan ta avstängaren 1-2Tim o sen ta bort o flyta till den andra delen för då har du rätt höjd ist för att ha kvar avstängaren o sen spackla i spåret. För då kan d bli olika höjd mellan fälten. O d bästa e att spackla andra fältet innan första har härdat helt.