Jag har en icke uppvärmd, garagebyggnad (ja, egentligen en gammal lada där det stod djur förr) med betonggolv som jag gjort om till verkstad/förvaring. Golvet är "bonnagjutet" (dvs de har hällt in betong och slätat ut med baksidan på en stålkratta), för 50-70 år sedan och ytan är, hur ska jag beskriva det, "inte helt slät". Det finns sprickor och småsten lossnar men inga bitar saknas. Denna yta gör det hopplöst att hålla rent. Man sopar mest runt dammet. Man hade behövt ha en stor dammsugare för att få bort allt. Det bästa hade nog varit att bila ur och gjuta nytt men, det saknas ork och tid för en sådan åtgärd.

En tanke är att jag skulle flytspackla, det är ca 30m2 golv men, frågan är, om jag lägger 2 cm spackel på golvet men, ligger det kvar om vidhäftningen mot den gamla betongen är dålig (porös)? Dessutom är ju flytspackel rejält dyrt. Är det smartare att lägga ett tunt finmaskigt nät, kloss an mot betongen och gjuta med löst blandad finbetong? Måla vore det enklaste men alla sprickor och det allmänt dåliga underlaget tror jag gör att det blir kass fort.

Önskemålet är alltså att få golvet, mer lättstädat.

Tacksam för förslag.
/Hilife

Hyra en slipmaskin låter som det enklaste?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Gym är ju en klassiker i en källare, jag har det hemma och det är otroligt nice. Man får längre inga ursäkter att motionera. Det faktum att du ens frågar om detta på ett forum, får mig att tänka att du bör konsultera med en riktigt expert, och inte lita på vad människor du inte vet vad det är för några, eller hur de ser ut, säger. MEN, vad jag kan rekommendera dig om, är att om du ändå beslutar dig för att köra på, så tänk på sättningar i hus, det är riktigt viktigt i dessa sammanhang, oavsett om det är fukt eller ren ”vätska” som ska hamna på golvet.

Börja med att testa en eller två sopsäck med rejält fuktig/våt sågspån som sprids över golvet, sopa sedan sågspånet som binder allt damm. Golvet blir riktigt rent.
Alla andra åtgärder kostar pengar, men en stor hyrd diamantslip förbättra ytan men det kan kosta en del då man betalar för varje 1/10-dels mm diamant skivan slits, så kolla priset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.